H2G2

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

H2G2

Innleggav skyfex » lør 23.07.2005 2:25

Jeg så førpremieren på HitchHiker's Guide to the Galaxy i dag (natt). Orker ikke skrive en lang anmeldelse. Men kan si kort hva jeg syntes (ingen store spoilers):

-Starten (før de kommer fram til Arthur) var ikke så veldig bra. Jeg syntes de kunne kuttet ut hele denne delen.. Det gjør det ikke bedre at den norske oversettelsen av denne delen var helt forferdelig (enda en grunn til å piratkopiere ;)) Trenger ikke mer en tittelen.
-De som har lest boka vil merke der hvor de har måttet kutte ned dialogene. Jeg synes personlig de kunne hatt med hele dialogen mellom Ford, Arthur og mannen som skal rive huset hans. De kunne også hatt med vitsen rundt "Resistance is useless". Men det blir kanskje litt for personlig. Alle som har lest boken vil sikkert bli litt skuffet over forskjellige småting. Det hadde blitt en veldig lang film om de skulle hatt med alt (vi vil ha en ny TV serie ;)).
-Det var mye nytt materialle. De nye vitsene var stort sett geniale :D Lo mye. De små forandringene i historien var også bra. Dette kom ikke som en overraskelse etter som radioserien, TV-Serien og bøkene er ganske forskjellige.

Ellers er det stort sett en veldig bra film. 5 av 6 fra meg. Både jeg og de fleste i salen lo godt igjennom hele filmen. Håper nesten de lager en film av den neste boken og.

Det var forresten et hint til den gamle TV-serien et sted i filmen. Spent på om noen andre enn meg så det.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: H2G2

Innleggav hansi » lør 23.07.2005 2:30

skyfex skrev:Det var forresten et hint til den gamle TV-serien et sted i filmen. Spent på om noen andre enn meg så det.


hehe.. så den jeg og, ganske artig!

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Ikke verdt pengene.

Innleggav Moldarin » lør 23.07.2005 2:30

Filmen i forhold til boken er kort oppsummert kjempe skuffende. :(

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav skyfex » lør 23.07.2005 3:06

Jeg tror dette er et tilfelle hvor man burde se filmen først og så lese boken. Men jeg tror det er umulig å lage en perfekt filmatisering av boken innenfor en vanlig tidsramme. Det er det eneste jeg egentlig syntes var dårlig med filmen (bortsett fra starten), at den var for kort. Alt annet var perfekt. Bra skuespillere, bra effekter... alt var egentlig bra bortsett fra at den burde vært kanskje 10-20 timer lengre :p

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Polymorph » lør 23.07.2005 11:56

Jeg synes filmen var litt skuffende, men jeg har ikke lest boken, foruten kapittel 1 til 4.

Men man må alltid huske at det er stor forskjell på filmen og boken, uansett hvilken bok en film er basert på.

Grunnen til at de kuttet ut så mye er vel fordi filmen er alle 5 bøkene?
Det var så jeg hørte.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav skyfex » lør 23.07.2005 13:34

Polymorph skrev:Jeg synes filmen var litt skuffende, men jeg har ikke lest boken, foruten kapittel 1 til 4.

Men man må alltid huske at det er stor forskjell på filmen og boken, uansett hvilken bok en film er basert på.

Grunnen til at de kuttet ut så mye er vel fordi filmen er alle 5 bøkene?
Det var så jeg hørte.


Filmen er bare av den første boken. Å lage film av alle 5 bøkene er helt umulig (alt for mye som skjer).

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav dibon » lør 23.07.2005 15:09

skyfex skrev:
Polymorph skrev:Jeg synes filmen var litt skuffende, men jeg har ikke lest boken, foruten kapittel 1 til 4.

Men man må alltid huske at det er stor forskjell på filmen og boken, uansett hvilken bok en film er basert på.

Grunnen til at de kuttet ut så mye er vel fordi filmen er alle 5 bøkene?
Det var så jeg hørte.


Filmen er bare av den første boken. Å lage film av alle 5 bøkene er helt umulig (alt for mye som skjer).


Ingen ting er umulig, det vansklige tar bare lengre tid! :-P

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Polymorph » lør 23.07.2005 15:55

Trodde den første boken sluttet med 42?
Det var jo ganske tidlig i filmen, egentlig. Tror de rett og slett krympet bøkene noe veldig.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav skyfex » lør 23.07.2005 18:40

Den første boken slutter med at de drar til The Restaurant at the End of the Universe, akkurat som i filmen. Den andre boken heter The Restaurant at the End of the Universe.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav tactus » lør 23.07.2005 19:20

MULIG *!SPOILER!* OBS OBS!

Det er Douglas Adams som har skrevet manuskriptet til filmen. Jeg skjønner ikke helt hvordan filmen har blitt såpass forskjellig ifra boken. Det var jo ikke noe gjennsidig "love" mellom Tricia og Arthur, men filmen spiller mye på dette. Arthur finner jo sin rette i en av de senere bøkene, når Arthur omsider kommer tilbake til jorden, noe de ikke gjør i den første boken – selv om filmen mener de fikk mulighet til å dra til kopien av jorden. Og delfinene? Kom de noengang tilbake? Nei, men på slutten av filmen gjør de det likevel kan det se ut som. Og vogonerne? De har en viktig posisjon i hichaiker universet, men den første boken slutter ikke med ett oppgjør mellom disse ekle skapningene og Arthur med kompanjonger så vidt jeg kan erindre... osv.
Det kan hende jeg blander litt med detaljene fordi jeg bare har lest igjennom alle bøkene i denne serien på rams én gang slik at jeg har litt problemer med å skjønne hvor den ene boken slutter og den andre begynner, men jeg tror ikke filmen forsøker å være en filmatisering av boken. Jeg tror heller den forsøker å være en alternativ historie til den opprinnelige boken... Når bokserien tar for seg alternative dimensjoner i såpass stor grad, er det ikke urimelig at historien i filmen kan like-mye være den *riktige* historien som den første boken. Jeg kan ikke komme på noe som gjør at film historien skulle passe mindre inn i bokserie-historien enn hva den første boken gjør (når en ser bort ifra delfinene kanskje?). Faktisk tror jeg filmen muligens kan svare på noen ting, men det er mulig jeg må lese bøkene på nytt igjen før jeg kan si noe sikkert.

Kan hende det jeg sier er helt på viddende, men det er sikkert noen hichhaiker geeks der ute som kan rette på meg dersom jeg er på villspor.

Jeg ble først skuffet av filmen, men i ettertid er jeg ikke lengere skuffet – kanskje mest bare undrende over hva filmen egentlig forsøker å meddele...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav skyfex » lør 23.07.2005 19:53

tactus:
Som sagt tideligere er også radioserien ganske forskjellig fra boka. Jeg har ikke sett hele TV-serien. Men det var hele seksjoner fra radioserien som ikke var i boka (og omvendt). Humma Kavula (eller hva det var) er også noe nytt. Jeg vet ikke om Douglas bare eksperimenterer med historien tilfeldig for hvert medium, eller om forandringene er ment for at historien skal passe bedre til mediet (kjærlighetshistorier er forventet i filmer :p, humma kavula kan være for action.. som også er forventet).

Vi får vel aldri vite.. *sniff*
Lurer på om de kommer til å prøve å lage en film av de neste bøkene. Vet ikke om jeg håper på det eller ikke.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav tactus » lør 23.07.2005 23:22

Nei, jeg forsto heller ingenting når Humma Kavula dukket opp, eller når Tricia, eller.. Trillian.. ble kidnappet av vogonerne. Men de greiene som klappet til deg når du fikk en sjølstendig idé på vogon-planet var virkelig ett hysterisk morsomt innslag..
I og med at bøkene er såpass uforutsigbare og manuset er skrevet av samme person, gir det på en måte enslags mening i at filmen er en uforutsigbar overføring av boken. Det er vel ikke meningen at noen skal ha forutinntatte meninger og få en idé om at de "forstår" hitchhiker universet. Kanskje det er litt av poenget, hvem vet? Bare gjetning ifra min side.
Men uansett, hvem henger seg opp i detaljene i filmen når man har bøkene? ;)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav macfjott » søn 24.07.2005 2:24

Personlig så jeg filmen for lenge siden i England, og jeg synes det er en god film. Douglas Adams har sagt at filmen skal være noe annet en boka, han ville lage en frittstående ting. Det er visst en av grunnene til forskjeller mellom film og bok.

Om filmen sees på som en film, og ikke som noe som er skapt av en bok blir det etter min personlige mening bedre.

Hva synes folk om soundtracket?
medlem i 231 måneder
 

Innleggav skyrre » tor 18.08.2005 14:47

Filmen har et heilt "nytt" manus (det har blitt jobba med ganske lenga då.. men er "nytt" som at det ikkje er veldig basert på boka)

det er stort sett ting frå første boka i filmen, men trur dei hadde lurt inn småting frå ikvertfall andre boka og?

Uansett: begynnelsen er som i boka (berre skammelig forkorta..) midten av filmen er litt fra boka og masse heilt nytt... og slutten er heilt ny (kan jo forsåvidt sjønne det.. slutten på bok 1 var ikkje akkurat ein slutt.

Med hensyn til "gjennsidig "love" mellom Tricia og Arthur" så var visst dette noko Disney insisterte på..... Hollywood må visst ha med alle ingridiensane for å gidde å produsere noko.
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Apptel » tor 18.08.2005 15:05

skjekke at jeg har fått med meg alt: (ja jeg har lest trilogien)
Er douglas adams død?
Og er det ikke en 5. bok :the salmon of truth, som er lappet sammen av deler de fant på "his beloved mac" ?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Neste

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]