Beste Gitarist gjennom tidene

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav kallestudioklovn » søn 19.11.2006 20:37

MacMæen skrev:Da Clapton ble kåret til verdens beste gitarist for noen år siden sa han følgende "There is this norwegian guy, Sunde, he is better".

De beste gitarisetene gjennom tidene er SVR og Hendrix!

Beste norske er Sunde og Rypdal!


Clapton historien er oppspinn.
Sunde har knapt nok tatt i en gitar på mange, mange plater.
Den jobben har han overlatt til en herremann ved navn Stein B. Hansen, et lurt valg som dere som måtte ha hørt Øystein forsøke å spille gitar live de siste 15 årene sikkert skjønner.

Jeg mener forsåvidt at Øyestein Sunde er fantastisk...som låtskriver...som gitarist har han aldri vært noe ekstraordinært, men det har da fungert aldees utmerket til musikken.

Rypdals har igrunnen ikke gjort annet enn å støtte seg(bokstavelig talt) på volumpedalen de siste 35-årene, gitarspillet er kjedelig og høyst ustøtt, komposisjonene (særlig orkesterverkene) svært banale. Og Helsa heller skrantende.

Det finnes dog massevis av bra gitarister i norge, som gjør strålende innsats i de prosjektene og bandene de spiller med.

Forøvrig er det selvfølgelig ingen mening i å diskutere hvem som er best bla. bla. men en slags internasjonal short-list for meg må bli_
-Hendrix
-George Harrison
-Nick Drake
-Clapton
-Metheny
-Frisell
medlem i 217 måneder
 

Innleggav zits » man 20.11.2006 1:23

Ole Petter Andreassen
Josh Homme

(:)
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Suhr1 » man 20.11.2006 1:33

Shawn Lane
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Twinrehz » man 20.11.2006 11:03

kallestudioklovn skrev:Clapton historien er oppspinn.
Sunde har knapt nok tatt i en gitar på mange, mange plater.
Den jobben har han overlatt til en herremann ved navn Stein B. Hansen, et lurt valg som dere som måtte ha hørt Øystein forsøke å spille gitar live de siste 15 årene sikkert skjønner.

Jeg mener forsåvidt at Øyestein Sunde er fantastisk...som låtskriver...som gitarist har han aldri vært noe ekstraordinært, men det har da fungert aldees utmerket til musikken.

Nei?!?!?! :cries: Er det virkelig sant?? Har du kilder?
medlem i 219 måneder
 

Innleggav jack » man 20.11.2006 19:44

Det er bs. Har sett mange liveopptredener der øystein sunde suger safta ut av mordi.
medlem i 213 måneder
 

Van

Innleggav chrissa » man 20.11.2006 20:10

Van Halen... ERUPTION :D

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Sir T » man 20.11.2006 20:17

jack skrev:Har sett mange liveopptredener der øystein sunde suger safta ut av mordi.

Du verden. Er gitarkarriéren på hell, slik at han trenger å spe på inntekten med å fremvise diverse andre talenter? :-D
medlem i 211 måneder
 

Innleggav toggen » man 20.11.2006 20:25

J I M I .
medlem i 222 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » tir 21.11.2006 0:46

Nei?!?!?! Er det virkelig sant?? Har du kilder?


Har jo det, selvfølgelig. Gode kilder.

I tilegg til å ha sett mannen live. At han er en morsom kar med underholdende låter? JA. Utpreget supergitarist? Nei.
Forøvrig er dette å regne som en "offentlig hemmelighet" litt på samme måte som mett-marit videoen, blomster-finns seksuelle legning(intill nylig) etc. etc.
Sjekk ut platecoverene, så ser du svart på hvitt at det er andre gitarister involvert, og Sunde har vel aldri sagt selv at det er han som drar det tyngste lasset instrumentalt?
På den siste platen(sånn ere bare) står det kreditert slik:
El.gitar: Stein B. Hansen/Ø.Sunde
og slik:
Ak. gitar: Russ Barenberg/Ø.Sunde

på platen før, "nå er begeret nådd" står det slik:
El.gitar: Stein B. Hansen
El.gitar: Reggie Young
Ak. gitar: John Willis
Ak. gitar: Russ Barenberg/Ø.Sunde

Han selv avkreftet clapton historien. Blant annet som gjest i Åpen Post.

Også kildene i tilegg ja, de er gode.

Jack, hva med å prøve å finne et videoklipp eller lignende, eller noe dokumentert tilfelle der Sunde "suger safta ut av min gamle syke mor."

Jeg har som sagt ingenting imot Sunde, tenkte bare jeg skulle få fakta litt på plass her. Litt sånn" det var clapton som spilte gitarsoloen på While my guitar gently weeps" greier liksom.
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 21.11.2006 10:59

Syns ikke akkurat kildene dine virker helt troverdige. Du sier selv at det står på coveret at Stein B. Johansen og Øystein Sunde spiller gitar.

Syns bare dine argumenter var litt snodige... (:)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » tir 21.11.2006 13:36

1/Du vet ikke hvilke kilder jeg har

2/Begge kreditert på coveret, men hvem først? Cover-credits handler ikke om snillisme.

3/Snodig? Argumenter? Jeg argumenterer ikke, twinrez. Konstaterer. Informerer.

Tråden heter "beste gitarist gjennom tidene".
Vi kan diskutere i det uendelige HVOR flink Sunde er, men han er altså ikke beste gitarist på aine egne skiver engang.
medlem i 217 måneder
 

Innleggav GummiTZ » tir 21.11.2006 13:43

"It's not about the notes you play, it's about the notes you DON'T play..."
- Clapton
medlem i 233 måneder
 

Innleggav cannon » tir 21.11.2006 13:44

Torgeir Stubø FTW

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 21.11.2006 15:16

kallestudioklovn skrev:1/Du vet ikke hvilke kilder jeg har

2/Begge kreditert på coveret, men hvem først? Cover-credits handler ikke om snillisme.

3/Snodig? Argumenter? Jeg argumenterer ikke, twinrez. Konstaterer. Informerer.

Tråden heter "beste gitarist gjennom tidene".
Vi kan diskutere i det uendelige HVOR flink Sunde er, men han er altså ikke beste gitarist på aine egne skiver engang.

Men det jeg først og fremst spekulerer på er hvorfor Sunde skulle la noen andre ta over gitarspillinga. Klart, han har sikkert sine grunner, men dersom du skal begrunne noe, vil jeg (om mulig) at du linker til en troverdig nettside som bekrefter denne informasjonen.

Ikke for å være vanskelig, men jeg har liksom ikke noe lyst til å tro på dette.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » tir 21.11.2006 18:08

Jeg må nok beskytte de kildene twinrez, det er mennesker og ikke nettsteder det er snakk om.
Hvorfor skulle han la andre spille? Fordi produktet blir bedre, hva ellers?
Og i og med tråden skulle omhandle gitarister i det høyere sjiktet-er det ikke på tide vi lar sunde ligge nå?

Det er ikke som om jeg prøver å hindre deg fra høre på ham.
medlem i 217 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]