iSync-begrensninger

Diverse programvare

iSync-begrensninger

Innleggav Lars-Erik Dahle » tor 08.09.2005 11:30

Jeg har akkurat kjøpt meg PowerBook, og jeg er rimelig happy med å ha "switcha" fra min gamle PC-laptop. Har opplevt få problemer, og ting funker bra. Men en ting med programvaren er utrolig irriterende, og gir meg lyst til å levere tilbake hele maskina:

Hvorfor i all verden er iSync begrenset til åtte uker når man synker kalenderelementer fra iCal? Jeg er musiker, og har nå begynt å booke jobber langt inn i 2006, og denne jobblista har jeg behov for å ta med meg på mobilen. Jeg har en SE K750i som synker helt fint med iSync, men på grunn av denne begrensningen er kombinasjonen PowerBook/telefon helt ubrukelig.

Jeg har lett i diverse forum og nettsider (macosxhints etc.) uten å finne noen fiks for dette. I 10.3 var dette mulig å fikse, men Apple har endret arkitekturen i iSync slik at denne fiksen ikke lenger er mulig.

Jeg hadde delvis skjønt Apple dersom de prøvde å selge et proffprogram for synking, og derfor hadde lagt inn begrensninger i gratisprogrammet (jfr. GarageBand, iMovie etc.), men jeg har ikke klart å finne noe annet synkeprogram som kan synke med iCal. Jeg har også lagt merke til at iSync ikke støtter USB-synk med Sony Ericsson-telefoner, så USB er ingen option... med mindre det finnes en hack som muliggjør det, da.

Er det noen som har noen tips? Finnes det et bra synk-program som kan hjelpe meg? Er Entourage en mulighet? Prøver så langt jeg kan å styre unna MS-produkter, men kan gjøre unntak for dette...

Alle tips mottas med takk!

(Har forresten vært i kontakt med Apples kundeservice, de visste ikke om problemet, og kunne ikke hjelpe meg med det annet enn å bekrefte etter ti minutters ventemusikk at det var en begrensning i iCal. Så der.)
Sist endret av Lars-Erik Dahle den tir 18.10.2005 12:11, endret 1 gang
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Ourze » tir 18.10.2005 11:33

Jeg har det samme problemet som deg... I tillegg har iCal begynnt å krasje regelmessig. Dette er veldig lite hendig for meg, da jeg er helt avhengig av å ha oversikten over avtaler langt fremover i tid på min mobil.
Jeg har en Nokia 6600, men vurderer å byttte den ut til en SE 750i.

-Har du kommet over programvare som fungerer bedre enn iSync?
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Lars-Erik Dahle » tir 18.10.2005 12:11

Har dessverre ikke funnet noen god løsning :(

Prøvde å synke med Entourage via Jonas Sallings MobileSync, men syntes ikke det var noe særlig vellykket. Fikk en følelse av at jeg mista noe i overføringen, og det er jo ikke heldig.

Jeg har postet på diverse internasjonale Mac-forum og mailet flere av de profilerte bloggerne uten å få svar. Jeg kan bare ikke skjønne at ingen andre lar seg sette ut av denne fundamentale svakheten i iSync/iCal.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Ourze » tir 18.10.2005 12:15

Du har ikke funnnet noen fullgode komersielle produkter helller? Dette er en så viktig funksjon for meg, at jeg gjerne betaler noen kroner for funksjonaliteten...
medlem i 230 måneder
 

Innleggav stbo » tir 18.10.2005 12:37

Det er i slike tilfeller svakheten ved Mac viser seg. I Windows er det alltid en setting et eller annet sted man kan modifisere for å få det slik man vil. Som oftest gjetter mac riktig på hva man vil ha. Men ikke i dette tilfellet altså.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Lars-Erik Dahle » tir 18.10.2005 13:06

Ourze: Har ikke funnet noen fullgode kommersielle produkter. I'm all googled out, og siden jeg ikke har fått noen svar fra noen andre forum, offisiell eller uoffisiell support, har jeg gjort det som enhver Mac-bruker må gjøre: Gitt opp i påvente av at Apple skal fikse det. Uansett hvor mange år det tar.

stbo: Noe av problemet slik jeg ser det er mangel på kompetanse i Mac-brukersegmentet. Ja, jeg vet at jeg kan få mange her på forumet på nakken nå, men vær med på følgende regnestykke:

Andelen Mac-brukere som virkelig setter seg inn i program- og maskinvare, tilpasser den til sitt bruk og benytter maskinens muligheter til fulle er mye mindre enn andelen PC-brukere som gjør det samme (gjelder Linux og Windows). Mange av dem som kjøper Mac gjør det for å slippe å sette seg inn i tekniske ting, og betaler ekstra for et system som "bare funker". PC-brukere er mer vant til å måtte tweake systemet sitt for å oppnå ønsket grad av funksjonalitet, og de er også vant til i stor grad å dele sine problemer og løsninger med hverandre på forum og i blogger.

Når man i tillegg regner med Apples lave markedsandel, sitter man igjen med en (i forhold) forsvinnende liten gruppe avanserte brukere. Dessverre.

En positiv ting med dette er jo at det fører med seg mangel på virus/misbruk av sikkerhetshull og andre sikkerhetsproblemer - men noen ganger trives jeg altså bedre som PC-bruker. Hvis Outlook hadde hatt et tilsvarende problem med datosynking, ville det (satt på spissen) antakeligvis holdt med en eller to forumposter før noen kasta seg over det og skrev et bedre synk-program for moro skyld.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav stbo » tir 18.10.2005 13:34

Min erfaring er snarere at mac-brukere i snitt mer mer it-kompetente enn pc-brukere, selv om det, i en viss forstand, burde vært omvendt. Windows er egentlig for kjennere, men mac er for newbies! Neida: OS X er helt overlegent Windows, men det er naturligvis ikke perfekt.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]