Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Diverse programvare

Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav pin » tor 17.01.2008 12:01

Så er der endelig noe på gang !
Garmin har nå lansert "Prosjekt BobCat" - en betautgave av et program som lar deg vise kart, veipunkter, ruter m.m. på din IntelMac - med andre ord mer eller mindre MapSource for Mac !
For å konvertere dine eksisterende GPS-kart fra Windows til Mac, må du disponere Windows med Mapsource.

Les mer og last ned Mac-utgavene av Garmin sine programmer her:
Garmin | Mac News

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav mortenm » tor 17.01.2008 12:20

På høy tid at det skjer noe med Garmin. De har jo lenge annonsert at de skulle levere software til mac, men jammen går det tregt!

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav ravigutt » søn 27.01.2008 14:44

Konvertering av kart går greit og progremmet Bobcat fungerer bra - inntil jeg forsøker å få kontakt med GPSèn -ingen kontakt og programmet crasher.Programmet er en beta utgave, slik det opplyses om !
Jeg forsetter å bruke Windows under Boootcamp, der Map source programmet fra Garmin fungerer alldeles utmerket.
medlem i 208 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav Linge » man 28.01.2008 12:01

Har du siste oppdatering til GPSén? Det funker greit hos meg mot GPS.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav krovoll » lør 09.02.2008 18:48

Fungerer som en drøm å laste opp fra gps (60 csx) til maccen her hos meg, bare å plugge inn usb kabel fra gps så kommer den.

Men jeg skulle gjerne hatt noen ord på normalt norsk hvordan man får (Bellanors) Topo Pro norske garmin kart til å gå innunder denne Bobcat!
medlem i 232 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav Hugin » lør 09.02.2008 20:37

Jeg har ikke fått alle Topo Pro kartene til å fungere, men i hvert fall Stavanger, KRS, Oslo og Hardangervidda gikk greit nok for meg. Fremgangsmåten blir omtrent:

- Installer kartene og en kart converter fra Garmin på en PC.
- Fremdeles på PCen, konverter kartene. Du får en komprimert fil per kartpakke.
- Flytt de komprimerte filene over til Mac.
- Pakk dem ut. Mulig du må ha StuffIt Expander eller tilsvarende.
- Åpne de utpakkede filene. De kommer opp i det lille programmet som fulgte med Bobcat. Klikk install for hver. Avslutt programmet.
- Lek deg i Bobcat.

Kartene blir installert under bruker, men det er bare å flytte dem fra ~/LIbrary/Application Support/Garmin/Maps/ til /LIbrary/Application Support/Garmin/Maps/ så virker de for alle brukere av maskinen.

Har ikke prøvd med GPS mot Bobcat ennå, da kommer opp vel mange advarsler om ting som ikke er med i beta versjonen. Topo Pro kartene zoomer litt dårligere enn i Mapsource, men det har kanskje med at Bobcat ser ut til å ville velge detaljnivå automatisk. Men veikartene fra Garmin er langt penere i Bobcat enn i MapSource.

Er det noen som har klart å få over en fil med punkter, tracks og ruter fra MapSource på PC inn i Bobcat? Kan jo selvsagt laste dem over på GPS en og tilbake igjen, men jeg håpet på noe mer direkte.
medlem i 233 måneder
 

HURRA !!!! 4 års venting OVER!!!

Innleggav krovoll » man 11.02.2008 13:01

Hugin skrev:Er det noen som har klart å få over en fil med punkter, tracks og ruter fra MapSource på PC inn i Bobcat? Kan jo selvsagt laste dem over på GPS en og tilbake igjen, men jeg håpet på noe mer direkte.


Det går det går! 17 års windows h** og 4 års venting er over!
En gammel mann kan bl euforisk av mindre!!

Sorry, jeg har slitt litt for mye med dette i de siste år, se på vedlagte kart som viser min tur til Høghøtraktene i går, opplastet fra 60csx via usb kabel til maccen, en Power Mac G5(altså IKKE-intel mac, en Skikkelig klassisk mac!), litt redigering nå så legger jeg ut turrapport med bilder og kart, altihop redigert fra mac. Å så deilig .....

Bilde


Takk Garmin!

Fjellfinn
--------
http://www.itrollheimen.net
medlem i 232 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav MonsieurJunk » man 11.02.2008 13:08

Hugin skrev:Jeg har ikke fått alle Topo Pro kartene til å fungere, men i hvert fall Stavanger, KRS, Oslo og Hardangervidda gikk greit nok for meg.


Hadde også problemer med at ikke alle kartene gikk inn, man fant etter litt prøving og feiling ut at det var de kartenen men æ, ø og å som ikke funka. Østerdalen og Ålesund bl.annet

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav krovoll » man 11.02.2008 13:59

MonsieurJunk skrev:
Hugin skrev:Jeg har ikke fått alle Topo Pro kartene til å fungere, men i hvert fall Stavanger, KRS, Oslo og Hardangervidda gikk greit nok for meg.


Hadde også problemer med at ikke alle kartene gikk inn, man fant etter litt prøving og feiling ut at det var de kartenen men æ, ø og å som ikke funka. Østerdalen og Ålesund bl.annet


La oss lage liste, hos meg går flg som en drøm:

de gamle:
Oslo
Hamar
og Jotunheimen

Nye/ Topopro
Trondheim
medlem i 232 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat sjuke farger på kart

Innleggav Journalisten » søn 08.06.2008 17:41

Er det flere som opplever at fargene på kartene konvertert fra PC til Bobcat blir helt sjuke på Macen? Forsøkt to ganger, sist med siste oppdaterte Bobcat-beta, men fortsatt blir alle kart i gule eller oransje valører. Ikke lett å skille land (mørk gult) fra vann (lys oransje).

Anyone?
medlem i 237 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat sjuke farger på kart

Innleggav krovoll » søn 08.06.2008 18:33

Journalisten skrev:Er det flere som opplever at fargene på kartene konvertert fra PC til Bobcat blir helt sjuke på Macen? Forsøkt to ganger, sist med siste oppdaterte Bobcat-beta, men fortsatt blir alle kart i gule eller oransje valører. Ikke lett å skille land (mørk gult) fra vann (lys oransje).

Anyone?


Jo, jo det er velkjent hos meg 8-)

Jeg er så irritert over at 20 meters koter ikke vises, at alt annet blir bare bagateller.
Men du har rett, de forferdelig fargene bare understreker en ting:

jeg er glad jeg har PC med mapsource, bobcat er fullstendig ubrukbar!
Synd.
medlem i 232 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav Journalisten » man 09.06.2008 13:05

Godt. Da er det i alle fall flere enn meg som strever med kartene. Har heller ikke funnet noen måte å eksportere ut tracklogs etc, for å kunne legge inn i Google Earth.

Alt slikt, inklusive riktige farger og 20-meterskoter, fungerer fint i MapSource på PCen (som forøvrig ikke virker til noe annet..)

Å få vann til å bli blå og ikke oransje trodde jeg var så elementært at det ikke en gang hørte til Beta-fasen.

HALLO? ER DET NOEN HOS BELANOR SOM HØRER OSS OG KAN VIDEREFORMIDLE DETTE??
medlem i 237 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav krovoll » man 09.06.2008 15:04

Journalisten skrev:Godt.

HALLO? ER DET NOEN HOS BELANOR SOM HØRER OSS OG KAN VIDEREFORMIDLE DETTE??


Spørs det ja :-(

Garmin selv ønsker tilbakemelding, jeg har sendt et par mail siden januar, ingen respons.

Tror dette har enddel (alt ?) med de norske kartene å gjøre - dvs belanor.
Finner ingenting om saken på amerikanske nettsteder.

Kan du ikke kontakt meg (kontaktskjema i hjemmesida mi), foreløpig ser det ut som det er bare du og jeg i hele Norge som bruker mac og gps og har behov for "mapsource" på maccen (det har jeg vanskelig for å tro da, men ...)

______________
http://www.itrollheimen.net
medlem i 232 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav krovoll » tor 12.06.2008 16:43

krovoll skrev:
Journalisten skrev:Godt.

HALLO? ER DET NOEN HOS BELANOR SOM HØRER OSS OG KAN VIDEREFORMIDLE DETTE??


Spørs det ja :-(


Med 2.0.0.5 beta som kom nå i mai kom kotene på plass.

DVS -- endelig kom Map detail funksjonen på plass, under zoom slidern.

NÅ virker Bobcat godt nok, de klassiske gps karta vi kjøpte for ei tid tilbake, er pene og brukbare.

MEN - de nye "topo pro" , selv om 20 m kotene nå er på plass, er like gule og fele,
se :


(vart for stor :-) :-) )
http://www.itrollheimen.net/Snohett.png
gusjgul Snøhetta
http://www.itrollheimen.net/Galdo.png
Brukbar Galdhøpigg
medlem i 232 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav Hugin » tor 12.06.2008 16:59

Ingen spesielt rare farger i Bobcat hos meg på de Topo Pro kartene jeg har klart å få over. Men skaleringen av kartene er hakket dårligere enn på Mapsource. Detaljkart ser helt fine ut, men zoomer jeg ut for oversikt, klarer blir det ikke noen fornuftig forenkling av kartet.

På veikart er Bobcat mye bede enn Mapsource. Veiene blir mer som på trykte kart og de fleste bil-GPSer, ikke bare tynne, sorte streker. Nå står det noe på Garmin webben om at de har byttet ut grafikkmotoren i siste Mapsource beta, så da blir de vel mer like på godt og vondt.
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron