Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Diverse programvare

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav s0bc » ons 02.07.2008 19:56

Har ikke triksa med noe egentlig. Topo Pro kartene funka fra starten av. Det eneste jeg hadde problemer med var å å skjønne at jeg måtte bruke mapinstall til å legge kartene over på GPS'en:P
medlem i 221 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav krovoll » tor 03.07.2008 8:48

s0bc skrev:Har ikke triksa med noe egentlig. Topo Pro kartene funka fra starten av. Det eneste jeg hadde problemer med var å å skjønne at jeg måtte bruke mapinstall til å legge kartene over på GPS'en:P


Da jeg i yngre dager mekka bil, brukte vi rep. manualer, der står det, f. eks. under skifte av dekk:


1. Finn fram 19 toms hjulvinne
2. Finn fram jekken
3. Gå bortil bilen
4. Gå bortil høyre framhjul
5. Skyv jekken under
6. ---- osv ----

Det er flere steder vi som er svært tungnemme kunne ønsket oss noe tilsvarende for maccen også,
gjerne en how - to - seksjon på Mac1 forum,
jeg foreslår herved en om "Bobcat og hvordan man konverterer kart"

8-)
medlem i 233 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav krovoll » fre 04.07.2008 15:27

Problemet løst, detta var enkelt! Gulfargen forsvann. Alle topo pro normale. Endelig fri fra windows.
(skal bare få lagt inn opera på min ce 702 nå så, er alle _mine_ problem løst...)
8-) 8-) 8-)
medlem i 233 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav krovoll » søn 06.07.2008 10:31

krovoll skrev:Problemet løst, detta var enkelt! Gulfargen forsvann. Alle topo pro normale. Endelig fri fra windows.
8-) 8-) 8-)



Nei.

Dette var på en NY mac jeg nettop har kjøpt meg. DA kommer inn karta perfekt og feilfrie farger!

Men på det gamle maccen er karta fremdeles sitrongul. Jeg har etter beste evne rensket den gamle maccen for Bobcat versjoner og innstillinger, for å få en ren 2.0.5. Klarer ikke å skjønne dette, uansett hva jeg gjør, så starter den opp med Topo pro Trondheim.

Jeg har ingen filer fra den cden (topo pro Trondheim ) på harddisken, og Bobcat er ny og nettoppp tatt ned fra internette.

Hva har jeg glemt å slette -- hvor finner den disse topo pro filene hen (jo, jo det ligger en cd på bordet foran maccen....)
Sist endret av krovoll den søn 06.07.2008 21:04, endret 1 gang
medlem i 233 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav Journalisten » søn 06.07.2008 17:40

Bare å drite i. Har kastet alle prefsfiler, innlastede kart og alt som er. Installert kartene på nytt, lastet ned aller siste programvare av all sort.

Fortsatt blir det de forbanna appelsinkartene. Tror det er forskjell på PowerPC-prosessor (som jeg har på min bærbare) og Intel-prosessor (som dere som har fått det til med tydeligvis har)

Programvaren er så langt søppel og ubrukelig når kartene er uleselige.
medlem i 238 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav krovoll » søn 06.07.2008 21:03

Journalisten skrev:Bare å drite i.



Rolig. Rolig.

Jeg har en kliss ny Intel Macbook Pro.
-
Med nyformatert disk, siste katte og ingen bobcat fra før, kommer den NYESTE Bobcat betaen opp med perfekte kart uten gulfargen.

Jeg har også en gammel G5 Power pc.

Den har jeg hatt ALLE Bobcat betaene på fra dag 1 og -- sitrongule kart.

Sliter voldsomt med å få ut de gamle rasket, de nye bobcat kommer starter opp med Topo Pro Cd trondheim -- som er de vante citrongule.

Skal nå la naboen få låne gpsn min og alle cd ene mine med Garmin kart, slik også kart CDene og annet fra garmin fysisk er ute av sikte.

Når jeg så får startet opp den siste Beta av Bobcat med BARE USA kartene, skal du få høre hva som skjer -- da skal jeg installere SAMME kartpakke som på min bærbare (de karta som er perfekte).

Som det ser ut nå -- kan det bli en dryg prosess å bli kvitt alt gammelt Garmin rask, jeg orker ikke å reformatere harddisken på G5 bare for et simpelt windows program...
Men hvis det nå viser seg at det ER prosessoren som gjør sitrongulekart -- blir jeg overtroisk -- eller??


---------
Men jeg håper alle her på Mac1 nikker bifallende at det er for J@@@@lig at mitt og andres problem med Garmin Bobcat kan koke ned til et teknisk problem PÅ de eldre non-Intel maccene -- da må Garmin opplyse om det!
medlem i 233 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav Journalisten » søn 06.07.2008 23:22

Hehe.. vi er i samme sits krovoll.

Jeg har gått inn på min bruker --) Library --) Application support --) Garmin. Der har jeg slettet alle mapper og dermed alle kart. Når jeg så starter Bobcat, kommer US Basemap opp som eneste valg. Merkelig nok velger den Oslo og altså mitt hjemsted som utsnitt. Kan vel ha noe med ip jeg er tilknyttet.

Uansett hvordan jeg vrir og vender på det, blir det appelsinkart når jeg installerer. Det MÅ altså være en bug med PowerPC vs Intel som Garmin ikke har fått med seg.

I morgen har jeg tenkt å kjøpe sjøkart til min 60CSx, siden jeg ferdes endel på sjøen på sommeren. Slik jeg skjønner det, og ironisk nok, kan man installere nye kart på GPSen via Macen, men for å få dem til å vises i Bobcat, MÅ man installere dem på en PC, deretter konvertere dem og overføre via USB-stick eller annet til Mac.
Eller hva? Og lurer på hvordan sjøkart (BlueChart) kommer til å se ut etter konverteringen. Snakker vi limegrønt? Eller blodappelsin?
medlem i 238 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav krovoll » man 07.07.2008 11:15

Journalisten skrev:Hehe.. vi er i samme sits krovoll.


Jeg har plaget dette forum nok nå, dette er blitt for alvorlig og personlig og avslutter nå mitt engasjement i saken..

Kontakt meg! Dette er vårt lille problem, vi skal sammen legge hodene i bløt, et slags resultat /produkt.
-------------
Fjellfinn
http://www.itrollheimen.net
medlem i 233 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav Journalisten » man 29.09.2008 21:22

NÅ FUNGERER DET!

Project Bobcat heter ikke lenger Bobcat, men er lansert som det fiks ferdige gratisprogrammet Garmin RoadTrip.
Last ned fra Garmins nettsider, og vips, SÅ VISES ALLE TOPO PRO KART RIKTIG selv på PPC-maskiner! Dermed er problemet med guloransje farger løst.

Jeg gjorde ingenting annet enn å laste ned programmet, installere det, kaste selve Bobcat (men ikke alle andre relaterte mapper og filer), og åpnet RoadTrip (som har samme ikon som Bobcat).

Blås i å bruke den automatiske oppgraderingsfunksjonen i gamle Bobcat, den virker ikke. Last ned hele dritten på nytt.

Programmet virker ikke spesielt raskt, men jeg har heller ikke startet maskinen på nytt etter installering. Dessuten løser den oppgavene jeg vil ha programmet til.
medlem i 238 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav krovoll » man 29.09.2008 22:36

Journalisten skrev:NÅ FUNGERER DET! Dessuten løser den oppgavene jeg vil ha programmet til.


J. Smette! NO VERKE DE HER Å, Å KOR GLA E VART NO!!!

Beklager så sterkt mine euforismer, men får man ikke lov til slikt etter 20 år under windows åket? Jeg fikk min første mac i 2004, det tok et år å bli nok fortrolig til å la maccen handtere bildene mine, men mapsource har ALDRI fungert.

NÅ, 4 år senere, kan jeg endelig nagle den siste spikeren i Windows liket, dere kan ikke ane hvor jeg har sletet i de siste tyve år med virus, system registry og gjenstridige PC, men nå - endelig fri, fri, fri!!!!

Sukk, no må æ ha en fjelltur te Honnstadknykjen!

http://www.itrollheimen.net
medlem i 233 måneder
 

Re: Garmin GPS, Prosjekt: BobCat (MapSource for Mac!)

Innleggav gedde » søn 11.01.2009 17:50

Hvordan får jeg kontakt med eldre GPS'er som har serial port?
Har lagt inn driver for USB:Serial dongelen så det er i orden, men Send/Motta knappene er fortsatt grå når min GPSmap 76s er koblet til.

Forsøt å lete her, google og hos Garmin uten å finne noe informasjon på løsning. Derfor håper jeg noen har kan sende meg på vei mot et svar.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Forrige

Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]