Fullt i Imovie

Diverse programvare

Fullt i Imovie

Innleggav frankb » lør 09.01.2010 0:23

Jeg er ikke så kjent med Imovie og har impotert en del filmer fra DV-kamera til Hendelse bibloteket og lagt disse over i forskjellige prosjekter. Har ca 12 timer med film.
Nå jobber maskinen veldig tungt og og Backup blir til stadighet fullt.
Har 750 gb hardisk hvor 250 er satt av til backup.
Er det meningen at man skal slette hendelsene man har importert og satt sammen til filmer?
Kan man flytte importerte hendelser til en ekstern hardisk for å ta vare på disse og for siden å flytte de tilbake til imovie og bruke de senere? - vil de da komme tilbake i oversikten etter dato og riktig plassering?
medlem i 204 måneder
 

Re: Fullt i Imovie

Innleggav Speedeagle » lør 09.01.2010 0:55

Hei! For det første er det ikke noe poeng i å ta backup på samme disk som Startup-disken hvis det er slik du har gjort det. Er harddisken din i ferd med å bli full bør du straks frigjøre plass. Du risikerer at alt går i stå.... Du bør ikke fylle Startup-disken mer enn 75-80 % avhengig av total størrelse og hvor "tunge" programmer du kjører (som bruker volumet som scratch-disk.) Skaff deg en ekstern disk som støtter TimeMachine på samme størrelse som harddisken i maskinen din og bruk den til backup.

I tillegg skaffer du deg en ekstern disk til datalagring. Når du kobler til en ekstern disk kan du flytte hendelsene dine over til denne. OBS: Det bør du gjøre fra iMovie slik at iMovie får med seg dette. Øverst til høyre i listen til hendelsesbiblioteket finner du et ikon av en disk. Når du klikker på denne vil tilgjengelige volum/harddisker komme til syne i listen. Så drar du hendelsene over på ekstern disk samtidig som du holder inne eple-tasten. Hvis du ikke holder inne eple-tasten når du slipper hendelsene på ekstern disk vil hendelsen bli kopiert istedet for flyttet, og du har denne to plasser og er like langt :-)
Hvis du sletter en hendelse som tilhører et prosjekt, vil prosjektet ikke kunne spilles av da det mangler originalfilene. Men, hvis du har eksportert/delt prosjektet til f.eks. iTunes, Medienavigering osv., vil den sammesatte filmen bli kopiert ut til sine respektive mapper. Du kan da i prinsippet slette hendelsen hvis du ikke har behov for å ha originalene. Vil dog anbefale deg å ta vare på originalene. Kanskje blir du en proff filmeditor og ønsker å lage filmene på nytt en gang i fremtiden.
Så lenge et prosjekt ligger i prosjektbiblioteket ditt, må det for å kunne avspilles enten ha tilgang til et eksportert prosjekt eller hendelsesfilene (originalene). Det velger du selv.
Sist endret av Speedeagle den lør 09.01.2010 0:58, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Fullt i Imovie

Innleggav Hubro » lør 09.01.2010 0:57

frankb skrev:Nå jobber maskinen veldig tungt og og Backup blir til stadighet fullt.
Har 750 gb hardisk hvor 250 er satt av til backup.

Hva mener du med det? Har du backupen på hoved harddisken? Det er i tilfelle meningsløst. Ryker HD din forsvinner også backupen. Du i tilfelle få deg separat disk for sikkerhetskopi. Se alltid til å ha tilstrekkelig ledig kapasitet på HD - min 20%.
frankb skrev:Er det meningen at man skal slette hendelsene man har importert og satt sammen til filmer?
Kan man flytte importerte hendelser til en ekstern hardisk for å ta vare på disse og for siden å flytte de tilbake til imovie og bruke de senere? - vil de da komme tilbake i oversikten etter dato og riktig plassering?

Hvorvidt du ønsker å ta vare på hendelsene er opp til deg og avhengig av lagringskapasitet. Føler du for å ha tatt vare på det du mener skal tas vare på, er det jo bare å slette. Eksporterer du prosjektene videre til f.eks .mov eller .mp4 kan du også vurdere å slette prosjektene.
Hendelsene finner du under Filmer, så ja disse kan flyttes for lagring til ev. senere bruk.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Fullt i Imovie

Innleggav SinWin » lør 09.01.2010 0:58

Innlegget over beskriver det meste. Skal du redigere fra og til en ekstern disk, er det lurt å skaffe seg en disk med FireWire (forutsatt, så klart, at maskinen du sitter på har firewire, noe de fleste macer tross alt har). FireWire har stabil hastighet, og er mye bedre enn USB til slike oppgaver. Gå gjerne for FireWire 800 om du har tilkobling for slikt.

Jeg ville eksportert ut de filene jeg vil ta vare på i full kvalitet, og hatt dem som råfiler, og slettet resten fra iMovie, men det er opp til deg.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Fullt i Imovie

Innleggav frankb » lør 09.01.2010 2:30

Takker for hjelpen, tror jeg forstod det med imovie og vil kunne flytte hendelsene til en NAS i nettverket.

en liten oppklaring
hardisken er partisjonert i 3 deler, 1 til hardisk/programvare, 1 til filer og 1 til backup av filene, backupen gjøres av time machine.
Maskinen står i et nettverk med en NAS server med 2 hardisker på a 2 tb. Disse blir speilet.
Så blir den delen som er satt av til filer på macen regelmessig sikkerhetskopiert over nettverket til NAS. Bruker ikke Time Machine til dette da jeg synes det ikke er nødvendig å kopiere hele macen hele tiden.

Tror nok jeg kommer til å reformatere hele macen og ta bort Backup delen av hardisken og heller kjøre time machine mot NAS serveren siden den jeg bruker nå støtter time machine.

Forresten
Kan man bestemme hvor hendelser skal ligge på hardisken? - dersom man vil legge disse filene rett på en NAS server?
medlem i 204 måneder
 

Re: Fullt i Imovie

Innleggav Hubro » lør 09.01.2010 19:16

Hvis jeg kan få komme med noen synspunkter:
1) Hvis du en omformatere Mac, vil jeg anbefale å kjøre 1 partison. Ser i grunn liten hensikt å skille på OS/programmer og filer.
2) Time maskin tar ikke backup av hele Mac´n hver gang - kun endringer. MEN, TM vil uansett ikke fungere mot NAS. Vet ikke hva du har av Backup programmer, men selv bruker jeg iBackup. Den kan stilles inn til ta backup av kun endringer. Har også ChronoSync til syncronisering mot en NAS. Den kan også benyttes til Backup.
3) Jeg vil ikke anbefale å ha hendelsene på NAS. Vil påstå at iMovie vil bli vanvittig treg å arbeide med. Ha endelsene lett tilgjengelig for smidig arbeidsprosess og flytt dem heller siden. En USB 2 disk eller enda bedre en FireWire disk hadde i tilfelle vært et alternativ.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Fullt i Imovie

Innleggav frankb » lør 09.01.2010 19:24

Takker for svar

Min NAS; Synologi 209+II har støtte for Time Machine og itunes og Microsoft.
Den er også såpass rask i at filmer kjøres lett over nettverket og kan også se ut som den håndterer imovie hendelser uten problermer.
Har kun prøvd med ett prosjekt ennå.
medlem i 204 måneder
 

Re: Fullt i Imovie

Innleggav Lars A. Gundersen » lør 09.01.2010 21:25

Bare for å understreke noe av det de andre har skrevet: Konsensus er at det ikke er noen gevinst å hente av å ha forskjellige partisjoner av samme disk for System og andre filer - diskoperasjoner har blitt gode nok. Det var et poeng under System 9 og tidligere, men ikke lenger.
Å ta backup til samme disk virker også litt merkelig. Poenget med backup er vel for å få økt sikkerhet mot å miste data, no? En disk er én disk, uansett om den er delt i partisjoner. Får den HW-problemer går alle tre partisjonene i porselenet. Backup er noe man tar til en annen fysisk disk.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Fullt i Imovie

Innleggav abamilen » lør 21.03.2020 1:03

Hei. Har lest her for å finne ut av eget problem. I forklaringen på hvordan man skal legge iMovie biblioteket over på en ekstern HD står det, øverst til høyre i listen til hendelsesbiblioteket finner du et ikon av en disk...
jeg finner ikke dette øverst til høyre.. under Biblioteker har jeg to valg, Bilder og Alle hendelser . Hva menes med øverst til høyre egentlig. Øverst til høyre på skjermen ?
Hvor i iMovie må jeg befinne meg når jeg skal se etter dette ikonet av en disk ?

Kan noen hjelpe ?
medlem i 177 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere