Filemaker - Bento

Diverse programvare

Filemaker - Bento

Innleggav Haakon » lør 31.08.2013 17:26

Jeg har endel databaser i Filemaker, et program som ikke funker på Mountain Lion.
Det hindrer meg i å oppgradere, så nå vil jeg ha orden i sysakene. Jeg må få disse dataene over i et program som virker, men jeg ser at Filemaker er blitt uhyggelig dyr nå.
Derimot er Bento mye bedre i pris. Kan Bento importere Fimmaker-filer? Er det like greit å bruke som FileMaker?
Noen som har en "brukt" Filemaker å selge?
medlem i 238 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav iBjorn » lør 31.08.2013 18:01

Fra FileMakers hjemmeside:

Important information for Bento customers

FileMaker, Inc. is increasing its focus on FileMaker Product Line software. Thanks to the ease of creating iPad and iPhone solutions, our customers' use of FileMaker on iOS is growing rapidly. Our increased focus will create an even better experience for these customers.

As part of our sharpened focus, we will stop further development of the Bento consumer products.

Bento for iPad, iPhone and Mac will continue to be available on the FileMaker Store, and the App Store and Mac App Store, through September 30, 2013.

We will provide technical support for Bento products through July 30, 2014.

We thank you for your support of Bento. We know that many Bento customers will be disappointed.

FileMaker Pro, our powerful yet easy-to-use business database software, will be appropriate for certain users of Bento for Mac. We encourage Bento for Mac customers to visit our "Is FileMaker Pro Right For You?" page to understand the differences between Bento and FileMaker Pro and to download a free trial of FileMaker Pro.

Read the Knowledge Base answer for more information on the Bento transition.


© 2013 FileMaker, Inc. All Rights Reserved. FileMaker is a trademark of FileMaker, Inc., registered in the U.S. and other countries and the file folder logo is a trademark of FileMaker, Inc.

FileMaker will stop offering Bento Sept. 30, 2013, and will increase focus on FileMaker Product Line


Har ikke svar på spørsmålet ditt om annen programvare, men tenkte det var greit å gjøre deg oppmerksom på dette før du bruker penger på Bento. Bento er forøvrig kjempebra, så jeg er også på leit etter et brukbart alternativ som ikke koster det hvite ut av øyet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav Haakon » lør 31.08.2013 18:04

Oj... Takk for tipset.
Men kan Bento importere eldre FilMaker-filer?
medlem i 238 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav iBjorn » lør 31.08.2013 18:17

Det er jeg usikker på. Uansett ville det være en høyst midlertidig løsning. Du sier at du har irritert deg over å bli forhindret fra å oppgradere til Mountain Lion. Da er det neppe en tilfredsstillende løsning å binde seg til erklært abandonware. Jeg håper virkelig at de får så mye negative tilbakemeldinger på denne beslutningen at de enten ombestemmer seg eller setter prisen på FileMaker kraftig ned. Jeg antar at tankegangen bak må være å selge FileMaker-lisenser til Bento-brukere, men jeg tipper at veldig mange Bento-brukere vil finne det altfor dyrt, meg selv inklusive. 4000 balubas er ufattelig mye å betale hvis du var fornøyd med funksjonaliteten i Bento (kr 349,-).

Just my two cents.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav LCD » søn 01.09.2013 10:13

Hei

Om du kan save en ".csv" fil fra Filmaker så kan du importere ".csv" inn i Bento
Bento kan importere ".csv" fil som har enten komma, semikolon eller en tabulator som skille
Da skiller den på informasjonen den importerer inn i Bento
Har ikke gjort det fra Filmaker men fra andre program
En dårlig løsning men det fungerer med litt arbeid for enklere databaser
Er i samme situasjon som deg vedrørende Filmaker og pris og har ikke oppgradert fra en eldre filmakerversjon og latt den dø for mange år siden
Desverre er Bento....Filmaker som en sparkesykkel i forhold til en bil
medlem i 148 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav Voodoosurf » søn 01.09.2013 19:16

På jobben har alle PC brukere FM.
Vi har en mac som jeg har ansvaret for.
Tenkte å kjøpe en FM til macen om en mnd tid etter at det nye operativsystemet er kommet til mac - kjører nå 10.7.
Vi er avhengig av FM. Da hele firmaet er bygd rundt det.
Så er det bare å "kaste macen i dass" og bare BRUKE PC ??

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav Haakon » søn 01.09.2013 19:33

Skjønner ikke..., hva er problemet? Det er jo bare å kjøpe det. Problemet mitt er at det er så himla dyrt for en privatperson.
medlem i 238 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav Voodoosurf » søn 01.09.2013 19:42

Beklager da har jeg missforstått.
trodde ikke de "snakket" sammen men om de jobber sømløst sammen kan jeg kjøpe det, har jo et på mac maskinen og jobben betaler så pris er ikke så viktig.
Sist endret av Voodoosurf den søn 01.09.2013 19:45, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav Haakon » søn 01.09.2013 19:44

Joda, de er visstnok binærkompatible, funker som bare det, i allefall for 10 år siden....
medlem i 238 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav spiffers » man 02.09.2013 7:35

FileMaker funker godt som gull på Mountain Lion og på Mavericks, kjører siste FM på Mavericks selv, uten noen som helst bugs eller problemer. FileMaker selskapet er et datterselskap av Apple, og folka der har tilgang til hardware og software fra Apple lenge før vanlige utviklere har det. Tipper Haakon ikke vil ta seg råd til å kjøpe FM, men for en bedrift som der du jobber, Voodoosurf, er det ingen bekymring for videre støtte av FM for Mac og PC.
medlem i 183 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav nflaaten » man 02.09.2013 8:26

Hvis du vil satse på utvikling av filemaker databaser så kan du jo registrere deg som utvikler og betale $99,- pr. år. Det inkluderer en filemaker advanced lisens og gir deg tilgang på mye god info og software.
http://store.filemaker.com/US/ENG/RTL/p ... group/FDS/

og her er den norske linken, pris 750,-
http://store.filemaker.com/NO/ENG/RTL/p ... /group/FDS

Kanskje du oppdager noen de mange nye egenskapene i filemaker siden den versjonen du har. Du kan jo uansett konvertere databasene, og gjøre noen tilpasninger til feks. iphone og ipad layout og så kan du også bruke databasene med den gratis filemaker appen for iphone og ipad (hvis du har det).

Lykke til som utvikler :-)

Nicolay
medlem i 195 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav Haakon » man 02.09.2013 17:46

Å, finnes det en gratis FM-app til iPad?!
Kan jeg importere mine databaser in i dem?
medlem i 238 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav LCD » man 02.09.2013 18:44

Hei

Nå som Bento forsvinner skal jeg gi denne databasen en prøve for å se om den duger til det lille enkle jeg trenger den til
http://www.apimac.com/mac/idatabase/

Gjør den det, så legger jeg om hele databasen min og takker for min tid med Bento både på Mac, iPhone og iPad
medlem i 148 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav Haakon » tir 03.09.2013 11:04

LCD skrev:Hei

Nå som Bento forsvinner skal jeg gi denne databasen en prøve for å se om den duger til det lille enkle jeg trenger den til
http://www.apimac.com/mac/idatabase/

Gjør den det, så legger jeg om hele databasen min og takker for min tid med Bento både på Mac, iPhone og iPad


Hold meg/oss informert om dine erfaringer med denne!
medlem i 238 måneder
 

Re: Filemaker - Bento

Innleggav LCD » tir 03.09.2013 11:37

Etter å ha brukt Filemaker i en årrekke for så å nedgradere til Bento da jeg syntes Filmaker kostet for mye å oppgradere for mitt lille bruk nå om dagen...er jo Bento et knølent alternativ..men fungerte på sett og vis for noen enkle ting
lastet ned en Demo versjon av iDatabase
Etter noen minutter med iDatabase ble det ikke noe bedre... men en nedtur egentelig
Men det ikke lett å gå fra et program som er laget av "kongen" på haugen til noe billig greier
Selv om det å save en ".csv" fil fra Bento var det lett å importere den inn i iDatabase
Det så bare så ut... så veldig enkelt ut med alt liggende etter hverandre nedover på siden og noen bilder fra den ene Bento fila jeg testet ble ikke med på en Drag&Drop hell
Virket også som om at det å flytte eller utvide noe av felten på siden er vanskelig...eller det å ta Drag&Drop på bilder fungerte heller ikke rett med en gang
Skal teste mere......men det ser ikke lyst ut
medlem i 148 måneder
 

Neste

Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]