Skarpe klammer i Word

Diverse programvare

Skarpe klammer i Word

Innleggav Keyzer » lør 19.10.2013 9:17

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg får skarpe klammer (altså«» istedet for "") i Word (2011). Jeg vet jeg får dem ved å trykke shift + alt + v (og b), men dette er veldig tungvindt sammenlignet med å trykke shift+2.

Jeg har søkt på nettet, men finner ingen verdens ting som fungerer, så enten er jeg blind eller så må jeg rett og slett begynne å bruke et annet program.
medlem i 157 måneder
 

Re: Skarpe klammer i Word

Innleggav rungrona » lør 19.10.2013 11:14

Du kan sette språk til Gresk, så kommer de med Shift-2. Men det kommer jo an på om andre ting skjer samtidig ..
medlem i 175 måneder
 

Re: Skarpe klammer i Word

Innleggav haugenk » lør 19.10.2013 12:11

Trikset her er følgende: Et korrekt anførselstegn dannes ved å trykke 2 ganger på < - tasten eller > - tasten avhengig av od du er <<før>> eller <<etter>> ordet. Dermed har du også god tilgang til "tommer" tegnet. Lykke til. 8-)
medlem i 138 måneder
 

Re: Skarpe klammer i Word

Innleggav T.B.Hansen » lør 19.10.2013 14:25

Norsk er et lite språk, og dataverdenen er dominert av amerikansk engelsk...

Shift-alt-V/B er såvidt jeg vet eneste mulighet til å skrive korrekte norske anførselstegn (« »). Men i Word (og enkelte andre programmer) er det sikkert mulig å sette opp automatisk retting av mellomrom-" og "-mellomrom til « og », for dem som orker å fikle med sånt.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Skarpe klammer i Word

Innleggav Kurtis » lør 19.10.2013 14:33

Hei!
Du kan fikse snarvei selv ved å gå inn på sett inn<symbol<smart symbol. Deretter kan du velge skrift og/eller symbol og legge inn snarvei
Lykke til...
medlem i 200 måneder
 

Re: Skarpe klammer i Word

Innleggav iBoy » lør 19.10.2013 15:15

Nå har jeg ikke brukt Word på årevis, men jeg husker dette kunne ordnes med autokorrektur. Det er bare å gå inn i Valg og huke av for smarte anførselstegn. Da kan du bare skrive ", og programmet oversetter til korrekte anførselstegn, « og » velges automatisk avhengig av hvilken side av ordet de står på.
medlem i 244 måneder
 

Re: Skarpe klammer i Word

Innleggav Keyzer » lør 19.10.2013 16:00

Takk for svar. Ser at jeg skrev feil i starten. Aner ikke hvor jeg fikk "skarpe klammer" fra. "Doble vinkler" skulle være det korrekte. ;)

Det sistemann skriver fungerer ikke. Når jeg går inn på autokorrektur og ordner denne smarte anførselstegn-saken, ender jeg opp med disse " " istedet for disse ” ”.

Men jeg vil som sagt ha «disse».

Da får jeg kaste hele jævla Word og gå over til Pages, for alt+shift+v/b blir for mye mas.

Men takk for svar!
medlem i 157 måneder
 

Re: Skarpe klammer i Word

Innleggav iBoy » lør 19.10.2013 16:06

Joda, det skal virke, men et sted må du velge norsk språk for korrektur, da vil du få korrekte norske anførselstegn. Som sagt har jeg ikke dette programmet lenger, så jeg husker ikke nøyaktig hvor det gjøres, men du finner det nok om du leter litt.
medlem i 244 måneder
 

Re: Skarpe klammer i Word

Innleggav Kurtis » søn 20.10.2013 9:55

Hei, igjen!
Hvis du ikke ønsker å lage tastatursnarvei, kan du lage autokorrektur ved å gå inn på sett inn<autotekst<autotekst...Trykk fanen autokorrektur. Skriv inn f.eks erstatt << med « og trykk legg til. Gjenta med >> og » og trykk OK. Så går livet videre igjen ;)
medlem i 200 måneder
 

Re: Skarpe klammer i Word

Innleggav Keyzer » søn 20.10.2013 12:51

Takker og bukker! Det var en glimrende måte å gjøre det på. Langt enklere med to stykk << enn shift + alt + b/v. :)
medlem i 157 måneder
 

Anførselstegn: Hvordan endre fra apostrofer til vinkler?

Innleggav erlende » tor 31.08.2017 16:46

Hei,

Jeg sitter på en MacBook Air med OS Sierra (v 10.12.6), og Word (v 15.33). 

Jeg ønsker å instruere Word om å automatisk korrigere eller skrive om tegnet for apostrof (") til doble vinkler («»). 

Denne automatiske korrekturen var - så vidt jeg forstår - noe Word gjorde før, se https://www.dinside.no/data/tegnet-som- ... d/61597038. Denne artikkelen forutsetter at apostrofer ('') allerede omskrives til vinkler («»), og at en vil endre dette; altså at en vil gå fra vinkler til apostrofer. En slik automatisk omskrivning, som standard-innstilling, skjer imidlertid ikke hos meg. Videre ønsker jeg også å gjøre det motsatte: Å endre apostrofer (”) til vinkler («»), og å få dette til å skje automatisk. 

Det er som nevnt tungvint å taste SHIFT + ALT + V og B for henholdsvis « og ». Dette må ses i sammenheng med at kommandoen SHIFT + 2 er «innarbeidet» som shortkey for anførselstegn. Ved å gå «Verktøy», «Autokorrektur» og «Fortløpende autoformatering», kan en huke av for (dvs. fjerne) alternativet «”Rette anførselstegn” med ”doble kommaer”» under fanen som heter «Fortløpende endringer». Hvis en da går til fanen «Autkorrektur», kan en erstatte shortkey'en for apostrof (”), dvs. SHIFT + 2, med vinkler («»).

(For øvrig har jeg også lagt til en shorkey hvor to stykk enkle vinkler (<<) blir til en apostrof, slik at en ikke «mister» dette tegnet).

Denne «løsningen» leder imidlertid til at begge vinklene settes inn, samtidig, ved ett trykk. Dette er ikke det samme som en automatisk omskriving hvor Word er «smart» nok til å skjønne at den skal sette inn «-tegnet foran et ord, og »-tegnet etter ordet, ettersom en skriver. Normalt vil en jo trykke to ganger på apostrof-tegnet, ettersom en skriver, henholdsvis foran og etter ordet. Nå må jeg i stedet «snu» og gå tilbake for å redigere. Dette er jo ikke veldig galant, og samtidig ganske avbrytende i skriveprosessen. :-/

Poenget med en automatisk omskrivning er at programvaren selv forstår hvilken vei vinkelen skal stå, avhengig av om en er på begynnelsen eller slutten av ordet; altså slik at en nettopp ikke behøver (i) to ulike shortkeys for to ulike vinkler eller (ii) én shortkey hvor begge vinkler settes inn samtidig.

Er det noen som har en idé om hvordan jeg kan endre dette til slik jeg vil ha det?
Sist endret av erlende den fre 01.09.2017 0:10, endret 7 ganger.
medlem i 193 måneder
 

Re: Skarpe klammer i Word

Innleggav iBoy » tor 31.08.2017 19:33

Både TextEdit, Notater, OpenOffice og Pages lager korrekte, norske anførselstegn automatisk mens du skriver. Hvis Word er så ubrukelig på dette området, er det kanskje like greit å se seg om etter noe annet?

Hvis det bare er en sjelden gang du behøver denne funksjonen kan du kanskje kladde i et av disse andre programmene og kopiere det inn i Word?
medlem i 244 måneder
 

Re: Skarpe klammer i Word

Innleggav erlende » tor 31.08.2017 19:53

Jeg vet ikke om Word er «ubrukelig», men programmet er iallfall ganske vanskelig å ha med og gjøre. Idet jeg skriver masteroppgave, er jeg nødt til å skrive i en bestemt oppgavemal, og denne kan kun brukes i Word. Så nei, det å kapitulere er dessverre ingen løsning, hehe.
medlem i 193 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]