Nullstille passord

Diverse programvare

Nullstille passord

Innleggav dakri » ons 14.01.2015 22:03

Jeg må levere min iMac på service (jfr. feil på skjerm; http://support.apple.com/no-no/TS5167). Jeg kunne tenke meg å slette alle passord på sider som er lagret (atlså der hvor jeg ikke må skrive inn type brukernavn og passord fordi det maskinen gjør det for meg. ) Hvordan sletter jeg alle disse før jeg leverer den inn til service? Er det andre ting jeg bør slette før en slik service?

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Nullstille passord

Innleggav Superhai » tor 15.01.2015 1:38

De aller fleste blir lagret i "Nøkkelringen" (Keychain) og kan slettes fra "Nøkkelringtilgang" (Keychain Access). De som Safari lagrer kan slettes fra Safari. Jeg ville antageligvis slettet hele brukermappen min om jeg hadde en del apper som ikke Apple lager siden de kan lagre passord ol. andre steder. Har du noe virkelig sensitivt er det kanskje verdt å slette hele harddisken(, men har du det og ikke stoler på din tekniker så vil en tom harddisk også være interessant for ytterligere søk – men nå går vi vel over til det paranoide).
medlem i 132 måneder
 

Re: Nullstille passord

Innleggav dakri » tor 15.01.2015 14:57

Takk, Superhai!

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Nullstille passord

Innleggav jaknudsen » tor 15.01.2015 15:01

Anbefaler uansett 1Password eller LastPass, det er MYE sikrere enn å la nettleseren lagre passordene dine (det kan hackes av et usikkert nettlesertillegg).

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Nullstille passord

Innleggav T.B.Hansen » fre 16.01.2015 13:00

Jeg fraråder bruk av 1Password. Hos meg feilet lagringen av passord, og flere sider jeg var registrert på ble utilgjengelige fordi passordet ikke ble lagret. Det tok mye tid å rette opp dette, og på etpar steder måtte jeg registrere meg på nytt.

Jeg anbefaler å klone disken til en ekstern disk før man leverer en maskin til service. Har man sensitivt materiale lagret, kan man da slette den interne disken og reinstallere et standard OS — og så klone kopien tilbake når man får Mac'en tilbake.

For en privatperson ser jeg ingen rimelig grunn til å bruke tid og energi på en så omfattende operasjon. Arbeidstid er kostbart i Norge, og jeg tviler meget sterkt på at teknikere har tid til eller interesse av å snoke i kundenes maskiner...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Nullstille passord

Innleggav jaknudsen » fre 16.01.2015 13:07

Synd å høre at du har hatt problemer med 1Password. Jeg har brukt det i over fem år uten å oppleve det du beskriver.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]