Gratis program for data-recovery

Diverse programvare

Gratis program for data-recovery

Innleggav Edwi » tor 11.05.2017 19:32

Jeg har en W.D. ekstern harddisk med masse data som nå ikke kan leses. Jeg hører at disken roterer normalt, så problemet er et annet. Jeg har søkt på gratis programvare på nettet, men det eneste som har vært gratis, er nedlastingen av programmer.
Spør nå her om noen vet om noe. Jeg kjører MacOS Sierra.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Grubasek » tor 11.05.2017 20:42

Hvordan er WD-disken formatert?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Helge Hafstad » fre 12.05.2017 10:47

DiskWarrior og TechTool Pro er mest aktuell her vil jeg tro, men begge disse er kommersielle. Kjenner forøvrig ikke til noen slike programmer som ikke er det, med mindre Diskverktøy kan hjelpe deg.

Data Rescue - som er et program for å gjenopprette filer - kan skanne en disk og vise deg hva den ev kan gjenopprette. Du må imidlertid registrere programmet for å gjenopprette selve filene.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Edwi » fre 12.05.2017 15:36

Alle verktøyene og flere er brukt for å få disken til å vise seg på skrivebordet, og disken var lenge i bruk før den fantet seg.
En kan laste ned programmer som kan hente ut det som er på disken, men dette har hendt kun én gang på 20 år, så jeg har ikke lyst til å betale en tusenlapp bare for denne ene gangen. En vet heller ikke om programmet virker etter hensikten før en har betalt. Og neste gang en skal bruke det, så er det foreldet.
Såkalte gratis programmer er bare gratis å nedlaste, og så blir en bedt om serienummmer eller betaling.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Helge Hafstad » fre 12.05.2017 16:42

Data Rescue kan du som sagt skanne disken med og den viser deg om der er noe å gjenopprette. Før du betaler.

En annen sak er at de fleste av slike programmer er svært rimelige. Sett i forhold til hva du må betale profesjonelle for å få utført det samme.

Backup er det forresten også noe som heter.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Edwi » fre 12.05.2017 21:01

Problemet er at det er den eksterne disken som er brukt som backup. Hva da?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Grubasek » lør 13.05.2017 9:26

Da, Edwi, betalerer du det det koster, eller glemmer hele saken!

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Morse » lør 13.05.2017 17:10

Disk Drill er også et godt program, som har hjulpet de få gangene Data Rescue ikke har fungert. (Det er ikke noe program som er BEST – noen ganger funker det ene best, andre ganger det andre, eller et tredje. Mangfoldige forhold spiller inn).

Men Disk Drill er gratis å prøve, det også: https://www.cleverfiles.com/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Nikolay » lør 13.05.2017 17:12

Edwi skrev:Problemet er at det er den eksterne disken som er brukt som backup. Hva da?
Kjøp ny disk å ha som backupdisk, og kopier filene du tok backup av fra maskina di til den nye disken i stedet.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Edwi » lør 13.05.2017 21:17

Takk for forslag til software, men software nevnt over funker bare til et visst punkt, så er det stopp. Ellers nevner jeg at store video- og bildefiler tar så mye plass at en ekstern disk måtte brukes da det ikke var plass på maskinen. En form for backup blir det jo, men kanskje ikke et helt riktig uttrykk. Er egentlig bare interessert i svar som kan være til hjelp!

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Morse » søn 14.05.2017 5:41

«En vet heller ikke om programmet virker etter hensikten før en har betalt. Og neste gang en skal bruke det, så er det foreldet.»

Prøveversjonene av Disk Drill og Data Rescue forteller deg jo om hva de finner, og så er det opp til deg om du vil betale 90 - 100 dollar for å få filene tilbake.

Programmene blir forresten ikke foreldet sånn på en-to-tre.

Men vil du ikke betale noe – vel, så vil du ikke det. Then no cigar for you... 8-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Edwi » søn 14.05.2017 11:15

Then I just have to smoke my pipe!

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav Nikolay » søn 14.05.2017 16:53

Edwi skrev:(...) software nevnt over funker bare til et visst punkt, så er det stopp.
Det er fordi du ikke har betalt for det enda. Alt frem til det punktet er for å for eksempel vise hvilke filer den klarer å hente så du ikke kjøper unødvendig.
Edwi skrev:(...) store video- og bildefiler tar så mye plass at en ekstern disk måtte brukes da det ikke var plass på maskinen (...)
Det er ikke en backup (ikke en gang "en form for backup") om det bare ligger på ett sted. Da er det original.
Edwi skrev:Og neste gang en skal bruke det, så er det foreldet.
Et nytt versjonsnummer betyr ikke at versjonen du har har sluttet å fungere. Jeg har brukt en "eldgammel" versjon av Data Rescue i et par år nå uten problemer.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Gratis program for data-recovery

Innleggav ddybing » søn 14.05.2017 21:28

Hei!

Jeg kan selve anbefale TestDisk (også kalt PhotoRec). Har brukt det både i jobbsammenheng og på privaten for å redde både bilder og andre filer fra døende disker som ikke er mulig å åpne i Windows eller live Linux, f.eks om partisjonstabellen er skadet.
Bilde

TestDisk er ikke akkurat et kjapt program, da det skanner hele disken etter alle rester av data. Men min egen erfaring at det fungerer hver gang.

Programmet er bundlet med de fleste live CD-er av Linux, deriblant min favoritt - System Rescue CD.



:)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron