Programtillegg blokkert

Diverse programvare

Programtillegg blokkert

Innleggav macline » ons 07.06.2017 19:17

...står det når jeg på en nettside prøver å laste ned en PDF-katalog.

Hvordan kan jeg fikse dette?
medlem i 191 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav Morse » ons 07.06.2017 21:08

MacOS versjon? Program?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav macline » ons 07.06.2017 21:21

MacOs Sierra versjon 10.12.5
Safari.
medlem i 191 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav Morse » ons 07.06.2017 22:44

Meldingen betyr presis det den sier, at et programtillegg ble blokkert...

Les om programtillegg her:

https://support.apple.com/no-no/HT202819

https://support.apple.com/kb/PH21425?vi ... cale=pt_PT

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav macline » tor 08.06.2017 19:28

Burde kanskje nevnt at jeg pleier å google og prøve å finne ut selv før jeg spør her. Så jeg har lest de sidene du sender link til. Problemet er at det ikke er noe å klikke på.
medlem i 191 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav iBjorn » lør 10.06.2017 3:13

Er du 100% sikker på at det virkelig er en PDF som blir forsøkt lastet ned? Det er ganske vanlig at Flash eller Java utløser slike meldinger. En lenke til siden som krøller vil hjelpe oss å hjelpe. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav macline » lør 10.06.2017 9:38

medlem i 191 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav iBjorn » søn 11.06.2017 13:57

Du skriver at det ikke er «noe å klikke på», og det gjør meg nysgjerrig. Hva er den eksakte ordlyden som kommer opp? Jeg vet at det har vært noen slike problemer knyttet til Adobe Readers sikkerhetsinnstillinger (http://www.macworld.com/article/2088743/bugs-and-fixes-stop-adobe-reader-from-blocking-pdfs-in-safari.html), men der får man jo tross alt «noe å klikke på» (som med Flash). Det finnes to mulige workarounds (installere Chrome/Firefox eller Ctrl+klikk og velge «Lagre fil som...»), men det er forståelig at du heller vil at det skal «fungere slik det gjorde før». Har du sjekket at det er huket av for «Tillat programtillegg» under Safari > Valg > Sikkerhet - Internett-programtillegg:? Du kan jo også kontrollere innstillingene for disse tilleggene der. Jeg klarer ikke å replikere problemet ditt i min Safari 10.1.1, så jeg er nysgjerrig på om det har noen effekt i din.

:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav macline » søn 11.06.2017 15:44

Hei! Ja, har sjekket det du never under valg på Safari. Det jeg så dårlig forklarer (sorry!) som at det ikke er noe å klikke på, er at det kommer opp en firkant/greie som det står "programtillegg bokkert" på. Når jeg leste på Apples supportsider som det er linket til over her, så kommer det fram av instruksjonen at man skal kunne klikke på denne firkanten hvor det står programtillegg blokkert. Men det går ikke hos meg.

Tok skjermbilde:
Bilde
medlem i 191 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav iBjorn » søn 11.06.2017 15:52

Har du Adobe Reader (eller Acrobat) installert på din maskin?

:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav macline » søn 11.06.2017 16:30

jepp :-)


Siste nytt:
Nå gikk jeg inn på siden hvor jeg ikke fikk åpnet PDF på nytt, og nå funker det helt fint! =-O

Men det rare er at jeg ikke har oppdatert maskinen eller installert noe nytt eller gjort noen innstillinger siden forrige gang!?

Confused...
medlem i 191 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav iBjorn » søn 11.06.2017 17:10

Så bra! Det er med andre ord vanskelig å si nøyaktig hva dette da skyldtes, men hvis du for eksempel deaktiverte og reaktiverte programtillegg i Safari kan jo dette teoretisk ha hatt noe å si (men det kan vi ikke vite helt sikkert, i og med at Safari ikke lar deg styre det innebygde pdf-tillegget på den måten).

Vi kan med andre ord ikke egentlig komme fram til noen fullgod og avklarende konklusjon i akkurat ditt tilfelle, men jeg har lyst til (for trådens skyld) å få med at det generelt er mange som sliter med at Adobe Reader-tillegget lager denne (og lignende typer) krøll, og at «løsningen» svært ofte ligger i å gå til (Shift+Cmd+G) /Bibliotek/Internet Plug-ins/ og slette AdobePDFViewer.plugin og/eller AdobePDFViewerNPAPI.plugin for deretter å tømme papirkurven. Noen (men færre) har også suksess med å gå til /Users/~/Library/Preferences/og slette com.apple.Safari.plist.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav macline » søn 11.06.2017 17:53

Tusen takk for all hjelp og velvilje! Ha en fortsatt god søndag! :-)
medlem i 191 måneder
 

Re: Programtillegg blokkert

Innleggav Morse » ons 14.06.2017 2:41

He he, bare MÅ legge til: Adobe Reader og Adobe Flashplayer burde blitt tatt med borti skogen og skutt langsomt og grundig... (Huff!).

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]