Engelsk ordbok

Diverse programvare

Engelsk ordbok

Innleggav rolf_odd » fre 16.06.2017 18:19

Tidligere kunne jeg ved å holde Ctrl nede og klikke på et engelsk ord, får det oversatt til engelsk (antakelig fra en dictionary). Siden det skjedde kjapt, må det ha vært et tillegg i nettleser, mener jeg. Kan noen si hvordan jeg kan få denne funksjonen tilbake i Sierra?
medlem i 146 måneder
 

Re: Engelsk ordbok

Innleggav Grubasek » fre 16.06.2017 18:40

Du skrev:
"klikke på et engelsk ord, får det oversatt til engelsk"

Er du sikker på at det er det du mener? ;)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Engelsk ordbok

Innleggav rolf_odd » lør 17.06.2017 12:57

Best er sjølsagt å kunne få engelsk til norsk ved å Ctrl-klikke på ordet, men det tror jeg ikke fins (?)

Eksempel på engelsk til engelsk: demagogue: political leader who tries to win people's support by using emotional and often unreasonalble arguments (example Trump)
medlem i 146 måneder
 

Re: Engelsk ordbok

Innleggav Morse » lør 17.06.2017 15:31

Kanskje denne er noe for deg? https://clue.no/en/try-clue

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Engelsk ordbok

Innleggav rolf_odd » lør 17.06.2017 17:54

Takk for at du er så hjelpsom!

Men det er en funksjon også i MacOS. Hvis en starter programmet Ordbok, blir en spurt om en vil laste ned Oxford Dictionary! Deretter er det bare å Ctrl-klikke på engelske ord en ikke forstår – og så kommer en forklaring opp. Takk igjen til Apple!
medlem i 146 måneder
 

Re: Engelsk ordbok

Innleggav Morse » lør 17.06.2017 19:21

OED er en selvfølge. :-) Men Clue er glimrende når du skal skrive noe, og ikke vet helt hva det norske ordet du vil bruke heter på engelsk, og vice versa. Nærmest standard i alle større organisasjoner hvor arbeidsspråket/the company language er engelsk. Anbefales!

Og selvsagt: https://en.oxforddictionaries.com/english-thesaurus

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]