Korrupt bildebibliotek

Diverse programvare

Korrupt bildebibliotek

Innleggav Sorry » søn 18.06.2017 23:37

Etter ca 15 års drift av et iPhoto og senere Bilder-bibliotek, er nå hele biblioteket korrupt. Jeg forsøker reparere biblioteket, men prosessen kan ikke gjennomføres. Dvs Maskinen reparer og arbeider p, men ingen ting skjer etter at biblioteket er 100% reparert. Ingen feilmelding, men programmet går ikke videre. Har forsøkt mange ganger og maskinen har også stått på i flere uker for å se om noe ordnet seg selv. Prosessen ser ut til gå normalt og bruker vel ca 5 timer mens telleverket teller gradvis opp til 100%, men ingen ting skjer.

Noen tips?
medlem i 170 måneder
 

Re: Korrupt bildebibliotek

Innleggav Morse » man 19.06.2017 0:39

Hvor stort er biblioteket?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Korrupt bildebibliotek

Innleggav spiffers » man 19.06.2017 7:40

Fat Cat Software har bra programvare som kan fikse problemet. De har også forklaring på manuelle fremgangsmetoder du kan prøve før du evt legger penger i softwaren dems. Men er absolutt å anbefale hvis det er snakk om mye verdifulle bilder.

Husk backup!
medlem i 183 måneder
 

Re: Korrupt bildebibliotek

Innleggav Sorry » man 19.06.2017 10:29

Biblioteket er på 400GB. Forrige bacup er 1 år gammel - manglet kable til eksterne disken og har glemt å kjøpe ny.... Derfor er det ikke tatt bacup siden. Uansett ikke verdens undergang da jeg har de fleste bildene også i et annet velfungerende bibiliotek

Softwaren er for iPhoto. Er dette kompatibelt med Bilder?
medlem i 170 måneder
 

Re: Korrupt bildebibliotek

Innleggav spiffers » man 19.06.2017 22:10

Fat Cat har for begge. Kjøper du den ene, får du den andre med :)
medlem i 183 måneder
 

Re: Korrupt bildebibliotek

Innleggav Morse » tor 22.06.2017 0:44

Og et bibliotek av den størrelsen der, et være seg i iPhoto eller Bilder, er jo å be om trøbbel. Del det opp ved hjelp av ovennevnte program, og begynn å rydde!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Korrupt bildebibliotek

Innleggav Sorry » søn 25.06.2017 23:29

Interessant. Så hvor stort bør et bibliotek være..? Noe av poenget med å bruke et bibliotek vs filstruktur må vel være god oversikt, smarte album, gode søkemuligheter og enkle måter å vise bildene på forskjellige enheter. Dersom det er slik at man når et tak etter x antall bilder, vil jo være at man før eller senere når dette taket. Svært uheldig for et system som tar sikte på ta vare på alle bilder? I tillegg vil jeg tro at for den allminnelige Bilder-bruker er det helt ukjent hvordan et bibliotek fungerer, hvordan man kan dele det opp og hvordan man skifter mellom forskjellige bibliotek. Jeg kan derfor ikke forstå hvorfor noen skal lage et system som krever at brukeren faktisk gjør dette. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor Apple skulle lage et system som krever et lite "amatørprogram" for å fungere optimalt.

Uansett: Jeg kjøpte lisens, men finner ingen måte å gjenopprette biblioteket. Etter litt googling ser det også ut til at denne funksjonen er fjernet i Powerphotos siden iPhoto Library Manager-utgaven. Synd, men jeg burde jo selvfølgelig sjekket dette nærmere før jeg kjøpte.

Regner uansett med at dette ordner seg på et vis. Da Bilder ble åpnet via Powerphotos første gang, var biblioteket inntakt. Alt var som det skulle være (selv om hastigheten er svært treg og laggy, noe det har vært i lang tid). Da jeg lukket og åpnet igjen, fungerte det desverre ikke lenger. Biblioteket besto da kun av 50 bilder, alle album var til stede, men var tomme (foruten de som besto av disse bildene). Forstår ikke helt hva som skjer, men skal forske litt mer på det fremover.
medlem i 170 måneder
 

Re: Korrupt bildebibliotek

Innleggav Helge Hafstad » tir 27.06.2017 0:18

Hvis du har de originale iPhoto-bibliotekene så bruk iPhoto Library Manager på disse først. Når ILM har reparert disse så kan du ta det videre til Bilder. Vær nøye med at du har riktig iPhoto-versjon på maskinen når du skal reparere biblioteket. Hvis det ikke ser ut som det skjer noe når ILM kjører så må du laste ned en nyere versjon av iPhoto. Jeg ventet i flere dager på en slik prosess som det viste seg at ikke kjørte. Fikk god hjelp fra support hos Fat Cat Software bl.a. ved å se gjennom denne lenken.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron