Oppsett av Bilder og iCloud

Diverse programvare

Oppsett av Bilder og iCloud

Innleggav Sorry » tir 01.08.2017 23:38

Jeg tenker å bytte til Bilder, men har noen kjappe spørsmål som jeg ikke finner svar på.

Jeg har nå bildene fra iPhone i mitt iCloud bibliotek. Dette synkroniserer med en maskin, men er ikke viktig å ta vare på. Jeg vil derimot erstatte dette med mitt hovedbibliotek som er på en annen maskin. Hvordan gjør jeg dette uten at de blir blandet?

Jeg lurer også på om jeg skal endre organiseringen av biblioteket for å ivareta min egen struktur. Tenker da på å lagre bildene i en gammeldags filstruktur etter årstall og hendelse. Deretter legge dem til Bilder uten å kopiere bildene fysisk til biblioteket. Jeg ser ingen ulemper med dette - kun fordeler dersom man vil feks bytte program eller opplever korrupt bibliotek. Regner med at de rette valgene under eksporter i iPhoto gjør at Bilder vil beholde all metadataen? Er det ellers noen som ser noen ulemper med dette?
medlem i 170 måneder
 

Re: Oppsett av Bilder og iCloud

Innleggav teknoguiden » fre 04.08.2017 14:10

Svaret avhenger litt av om dette nye Bilder-biblioteket ditt skal synce med iCloud eller ikke.

Hvis det nye biblioteket skal synce med iCloud kan ikke Bilder respektere mappestrukturen du oppretter selv, da må programmet importere bildene inn i sin egen mappestruktur i et nytt Bilder-bibliotek som du så velger skal være "systembiblioteket". Du kan bare angi ett systembibliotek som syncer med iCloud. Bilder gjør om iPhoto-hendelser til album, som du finner i en mappe som kalles iPhoto-hendelser i Albumer-oversikten.

Hvis du ikke ønsker å blande disse bildene med de som er i iCloud fra før kan du slette bildene som ligger på iphonen og la endringene synce til iCloud FØR du aktiverer iCloud bildebibliotek på det nye biblioteket ditt. Merk at du da mister bildene (dog ligger de i albumet slettede bilder en stund før de er tapt)

Dersom du ikke skal har behov for å synce dette nye biblioteket med iCloud kan du importere bildene som et "referert bibliotek". Det vil si at programmet respekterer mappestrukturen din og i prinsippet bare oppretter et bibliotek som lagrer hvilke albumer du oppretter, hvilke redigeringer du gjør på bildene osv. (metadata). Jeg er usikker på om du kan få med deg redigeringene dine fra iPhoto (uten å eksportere og endre orginalfilene) hvis du velger denne løsningen, men det er det muligens noen andre på forumet som vet?

Her er det nyttig informasjon:
https://support.apple.com/no-no/HT204655
medlem i 142 måneder
 

Re: Oppsett av Bilder og iCloud

Innleggav Sorry » ons 09.08.2017 23:03

Takker for svar.

Jeg har bestemt meg for eksportere enkelthendelsene i iPhoto i mitt eget mappesystem basert på årstall/hendelsesnavn. Disse importerer jeg så til Bilder og oppretter album under albummappe år. Når jeg senere importerer fra kameraet, vil jeg først importere til min mappe og deretter importere til eget album i Bilder. Det er nok mange måter å gjøre dette på, men dette vil fungere bra for meg med en backup i vanlig mappestruktur. (Jeg opplevde nettopp at et bibliotek ble korrupt, viste seg å være umulig å reparere og hele prosessen endte med at bildene forsvant. Jeg stoler derfor ikke helt på iCloud backupen fordi alle bibliotek vil jo bli ødelagt dersom man synkroniserer et korrupt bibliotek. I tillegg er det greit å ha muligheten for enkelt å endre bildeprogram uten å gå gjennom en lang prosess for å hente ut bildene fra et proprietært bibliotek. Det skal også legges til at jeg tror mitt iPhoto bibliotek trenger en skikkelig gjennomgang og at jeg derfor ikke vil migrere det automatisk.

Har allikevel kommet frem til et nytt problem: Hvilken export modus skal man velge? Vil eksportere det i JPEG og har valgt maksimal JPEG-kvalitet. Originalbildet i JPEG er 6,8 MB mens det eksporterte bildet blir 15MB?? Kan jo selvfølgelig velge "original", men har en del RAW som jeg skulle blitt kvitt (les eksportere som jpg). Behøver egentlig ikke RAW da jeg kun driver enkel redigering for album osv og har en følelse av at mange RAW-bilder tynger biblioteket vesentlig. Det jeg egentlig ønsker er eksporter jpg i original, mens RAW blir konvertert, men dette gr jo ikke i en enkel operasjon.. Hmm...
medlem i 170 måneder
 

Re: Oppsett av Bilder og iCloud

Innleggav arntss » tor 10.08.2017 0:46

Bruk original, men før du gjør det så kan du lage smart album der du legger feks RAW filer så du vet hvilke du ikke skal eksportere som original. Smart album ligger under arkiv menyen.
Se bilde for eksempel: http://imgur.com/a/xe86I

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Oppsett av Bilder og iCloud

Innleggav Morse » tor 10.08.2017 12:31


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Oppsett av Bilder og iCloud

Innleggav teknoguiden » tor 10.08.2017 20:35

Det finnes et program som backer opp Bilder-biblioteket til mappestruktur basert på år og dato (eller album). Jeg kan ikke gå god for hvor bra det virker, men ser ut som man kan prøve det gratis: https://photos-to-disk.com
medlem i 142 måneder
 

Re: Oppsett av Bilder og iCloud

Innleggav Sorry » man 21.08.2017 22:12

Nå er jeg halvferdig med jobben. Legger merke til at også "Bilder" begynner å bli treg ettersom biblioteket stadig blir større. Noen som har innspill på hvor stort dette kan være? Kan jo ha 1 TB på iCloud, så det må jo være støtte for dette?
medlem i 170 måneder
 

Re: Oppsett av Bilder og iCloud

Innleggav arntss » man 21.08.2017 23:52

Mitt er på 100,25GB for øyeblikket. Merker ikke noe treghet her. Det er på en Macbook 12" Retina 1,2GHz fra 2015.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Re: Oppsett av Bilder og iCloud

Innleggav Sorry » tir 22.08.2017 22:27

Mitt nærmer seg 300GB nå. Alt er importert fra mappestruktur - altså ingen konvertering av gammelt bibliotek med alt av rask som dette kan føre med seg. Maskinen er MacPro 2013 med 32GB. Mulig den eksterne disken er litt treg, tror det er USB2. Er ikke veldig tregt, men er ikke så responsivt som når biblioteket var mindre.
medlem i 170 måneder
 

Re: Oppsett av Bilder og iCloud

Innleggav Sorry » søn 29.10.2017 21:04

Og der var biblioteket korrupt igjen... Forstår ikke hva som er skjedd - nytt bibliotek ble opprettet, alle bilder ble importert via mappestruktur, lagt til ansikt og steder. Biblioteket er på 430GB. Disken fungerer, har forsøkt førstehjelp og reparer diskrettigheter uten effekt. Biblioteket kan kopieres over til annen disk uten problem via Finder.

Tenkte over at etter oppdateringen til High Sierra, begynte Bilder å vise velkomstmelding hver gang jeg åpnet programmet. "Nytt i bilder.." osv. Merkelig, men alt fungerte fint allikevel. I dag ville plutselig ikke biblioteket åpnes, Bilder sier at programmet mistet kontakt med biblioteket (selv om disken ikke har hatt problem og ikke vært fjernet fra systemet). Etter restert virket det i 2 minutter, før samme beskjed om ikke tilgang til bibliotek. Nå sier programmet at biblioteket må repareres, men når det forsøker det, står det at "Bilder har forsøkt å reparere biblioteket «Bilder», men kan ikke åpne det."

Nå er det altså slik at jeg har en kopi av alle bildene i mappestruktur, nettopp fordi slike feil fort vil kunne oppstå. Jeg har allikevel brukt en del tid på sorteringen i programmet og vil gjerne ha det til å fungere. Noen tips?
medlem i 170 måneder
 

Re: Oppsett av Bilder og iCloud

Innleggav Sorry » man 29.01.2018 22:34

Biblioteket fungerer utmerket igjen.

Har nettopp lagt biblioteket til iCloud for backup og synkronisering. Ser da noe merkelig: Biblioteket i iCloud er 70 GB mindre enn det lokale biblioteket. Antall bilder stemmer. Hva i all verden har skjedd her???
medlem i 170 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron