Antivirus SW?

Diverse programvare

Antivirus SW?

Innleggav avorkinn » fre 13.10.2017 20:34

Etter å ha brukt McAfee en periode, maskinen er en , late 2011, 2,8GHz, i7, 16Gb ram, 1,05Tb SSD, undret det meg over hvor treg maskinen hadde blitt, egentlig uten umiddelbart å forstå at det nettopp var McAfee som var synderen. Prosessen VshieldScanManager, brukes av McAfee, stjeler enorme CPU resurser, etter avinstallering så fikk jeg ei helt ny maskin, egentlig fantastisk hvor godt den henger med, med tanke på at den er 6 år gammel.
Nå har jeg aldri fått noen advarsler på virus, fra McAfee, i den perioden jeg har hatt det inne, har heller aldri opplevd virus i perioden jeg kjørte uten antivirus, ser meg ikke som potensielt utsatt.
Bruker en da virusprogram og finnes det noen som ikke bruker slike mengder med CPU og med det batteri?
medlem i 200 måneder
 

Re: Antivirus SW?

Innleggav Morse » lør 14.10.2017 0:06

Mine sterkeste anbefalinger: https://www.malwarebytes.com/mac/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Antivirus SW?

Innleggav Gurre » søn 15.10.2017 21:07

Jeg vil aldri bruke noe antivirusprogram som kjører hele tiden. Backup og jevnlig manuell scanning holder lenge. På Windows-maskiner også, for den saks skyld.

Og nå kommer mange til å protestere.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Antivirus SW?

Innleggav kajac2 » man 16.10.2017 9:34

Jeg bruker ClamXAv. Den kjører ikke i bakgrunnen.

Hvis du vil bruke en eldre versjon (2.7.5 eller eldre) er den gratis, men mottar fremdeles definisjonsoppdateringer.
medlem i 197 måneder
 

Re: Antivirus SW?

Innleggav avorkinn » man 16.10.2017 9:39

Ser vel egentlig ingen hensikt i å installere noe virusprogram om det ikke skal kjøre i bakgrunnen?
medlem i 200 måneder
 

Re: Antivirus SW?

Innleggav Morse » tir 17.10.2017 8:47

Les denne her, alle sammen, og bli litt klokere: https://www.macworld.co.uk/how-to/mac-s ... e-3454926/ 8-) 8-) 8-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Antivirus SW?

Innleggav kajac2 » tir 17.10.2017 13:15

avorkinn skrev:Ser vel egentlig ingen hensikt i å installere noe virusprogram om det ikke skal kjøre i bakgrunnen?

Jo, for å søke igjennom filer manuelt hvis du mistenker noe. Det kan også være greit å ha et virusprogram for å sjekke filer du deler med/mottar fra Windows-brukere.
medlem i 197 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]