Numbers

Diverse programvare

Numbers

Innleggav Moliten » ons 28.08.2019 14:31

Jeg lager et Number ark og sliter med manglende kunnskap.
Det er en hovedtabell der dataer blir hentet. Hver dag oppretter jeg et nytt ark i dokumentet ved å kopiere et arbeidsdokument. Frem til nå har jeg kopiert arbeidsdokumentet, hente opplysningene i hoveddokumentet, markere alt, kopiere og lime inn i det nye dokumentet.

I hoveddokumentet finnes skrift og tall, samt fordeler. Finnes det en mulighet der jeg kan legge inn autofyll så jeg kan begynne å skrive og forslag fra hoveddokumentet dukker opp når jeg skriver inn i kolonnen og at jeg deretter kan trykke Enter og så kommer alle opplysningene om varelinjen opp?

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Numbers

Innleggav Grubasek » lør 31.08.2019 17:58

I Excel ville det vært nødvendig med noe programmering (makroer), vil jeg tro. Hvordan det kan gjøres i Numbers aner jeg ikke.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Numbers

Innleggav Helge Hafstad » søn 01.09.2019 1:33

Excel har innebygde funksjoner for dette, du trenger ikke macroer. Men dette er jo Numbers som er ukjent for meg. I Excel gjøres dette med koblinger og det kan være mellom både interne ark og eksterne arbeidsbøker.

Tror jeg ville sett på denne lenken hos Apple

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Numbers

Innleggav Moliten » man 02.09.2019 13:52

Tusen takk, men jeg fant dessverre ikke det jeg lette etter der.
Det er ikke sagt at det ikke står der, men at jeg ikke fant det.

Har du en link til hvordan det gjøres i Excel, så kan det være mulig jeg kan finne det samme i Numbers?

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Numbers

Innleggav Helge Hafstad » tir 03.09.2019 0:38

Er dette noe du kan bruke? Du har da dataene - fx alle opplysninger for en varelinje - i en tabell/et regneark og velger første kriterie fra en drop-down liste. Da hentes resten av opplysingene inn.

https://spreadsheeto.com/drop-down/

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Numbers

Innleggav Moliten » tir 03.09.2019 19:30

Tusen takk Helge, men jeg fant dessverre ikke utav det.

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Numbers

Innleggav Helge Hafstad » tir 03.09.2019 23:42

Ser ut som man kan få til noe lignende i Numbers, men ikke fullt så elegant som i Excel. Fant også andre lenker om dette så det er bare til å søke videre...:-)

https://discussions.apple.com/thread/7844386

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Numbers

Innleggav Moliten » ons 22.04.2020 20:07

Det fungerte ikke.
Jeg prøver å fortelle saken en gang litt mer detaljert enn det jeg gjorde. Ser at det var veldig uklart
I et hoveddokument så står alle varene jeg har på lager listet opp. I arbeidsdokumentet skal jeg legge inn dagens salg.
Der må hele varelinjer være med.
Feks.

Varenavn Dimensjon Lengde Materiale Pris
Skrue 5mm 7mm Syrefast 5


Det er slitsomt å lete opp i det ene dokumentet og å kopiere inn for hvert salg, så jeg ønsker en enkel løsning på det. Selve programmeringen er nok ikke like lett og enkel.

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron