Fra opptakskassett til harddisk

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Fra opptakskassett til harddisk

Innleggav Beate » tir 01.06.2004 21:52

Hva er den beste måten å få overført gamle opptakskassetter til digitalt format?
medlem i 236 måneder
 

Innleggav macrules » tir 01.06.2004 23:01

Line out fra kasettspiller til lyd-inngang på mac.

Phono til mini-stereo-jack kabel.

Selv bruker jeg en usb duppetitt som heter iMic. Den har både mic og line inngang.

Så finnes det mange audio program på http://www.versiontracker.com

Du spiller da inn i AIFF format og kan så etter eget ønske konvertere dette over til mp3, aac eller ogg.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 01.06.2004 23:11

Beate: Jeg vil anbefale deg å bruke Audio Hijack Pro og en VTS-plugin som heter SoundSoap, som vasker lyden for støy. Du kan også få SoundSoap i Pro-utgave.

Lykke til ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav magnus » ons 02.06.2004 0:35

Gratisprogrammet Audacity tror jeg også skal gjøre jobben, mulig jeg blander her
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Beate » ons 02.06.2004 0:37

Takk for svarene alle 3!
Jeg kjøper nok iMic.
Hvorvidt jeg velger gratisprogrammet Audacity eller går for AudioHijack Pro og SoundSoap veit jeg ikke. Den sistnevnte løsningen virket usedvanlig profesjonell, men Audacity er gratis...
medlem i 236 måneder
 

Innleggav macrules » ons 02.06.2004 7:46

Ikke kjøp iMic. Ivertfall ikke uten å sjekke litt først. Selv om jeg har den betyr ikke det at den ikke har "klikkelyd" ved innspilling. :cry:

Mulig dette er rettet opp siden jeg kjøpte den for 3 år siden.
For å unngå å få klikkelyd på opptakene er jeg nødt til å koble den gjennom en usb-hub. Da forsvinner klikkelyden. (Gjelder kun ved innspilling, lyd ut er helt greit.)

Finnes mange slike usb-duppetitter på markedet nå. Sjekk litt rundt. Sikkert mange her på forumet som også har en. :roll:

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav gola » ons 02.06.2004 8:14

Du trenger ikke iMic om du ikke er en av de uheldige som kjøpte bærbar i starten av titaniumsperioden når maskinene av en eller annen uforståelig grunn manglet lyd inn. iMic er ikke noe lydkort som forbedrer maskinens eget og har også kun minijack og ikke vanlig jack innganger som proffe lydkort har.

Ellers vil jeg anbefale audio recorder for direkte opptak i mp3 for å spare harddiskplass. Superenkelt program! Men effektivt.

http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/ ... &vid=85546

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Beate » ons 02.06.2004 14:01

Tusen takk for svarene!
Har en hvit ibook g3, kjøpt for ett og et halvt år siden, lyd inn? Hvordan finner jeg det ut?
Hva er jack, minijack og line inngang? Og hvordan ser inngangene ut på kassettspiller og mac?
medlem i 236 måneder
 

Innleggav gola » ons 02.06.2004 14:10

Lyd inn er et lite hull, som til walkmanhodetelefoner, med symbolet to trekanter mot hverandre med en sirkel rundt. noe sånt: >o<

lyd ut har enten høretelefonsymbol eller høytalersymbol.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Beate » ons 02.06.2004 14:12

Tusen takk Gola!
medlem i 236 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 02.06.2004 14:34

Har iMic, og har brukt den til å ta opp en hel del. Ingen klikking for meg. Tror Griffin har laget den enda bedre nå. Den får jo kjempebra omtale i media.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav gola » ons 02.06.2004 14:35

Bare hyggelig å være til hjelp, Beate. Men fant du ut om ibooken hadde lyd inn? Det er kanskje noe forbeholdt powerbookene?

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav magnus » ons 02.06.2004 14:37

iBooker har ikke lyd inn, kun ut, PowerBook har det, og iMac og Power Mac og.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Beate » ons 02.06.2004 15:13

magnus skrev:iBooker har ikke lyd inn, kun ut, PowerBook har det, og iMac og Power Mac og.


Ok, så da blir det nok iMic likevel, siden klikkingen ikke ser ut til å være et problem lenger.

Forutsetter bruk av SoundSoap og Audio Hijack Pro mye kunnskaper om lyd? Jeg går ut ifra at SoundSoap kan brukes med andre programmer også?
medlem i 236 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 02.06.2004 15:47

Audio Hijack Pro og SoundSoap er utrolig enkelt å bruke ;)

SoundSoap kan brukes med andre lydprogrammer som også støtter VTS plug-ins.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Neste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]