Guitar rig

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Guitar rig

Innleggav zabo » ons 21.07.2004 2:24

Hallo, jeg har lyst til å lære meg å spille gitar - og lurer på om det er noen nybegynnere her som har lært seg noe ved hjelp av guitar rig, jeg vet at det er relativt nytt - så det er ikke sikkert at så veldig mange har rukket å anskaffe seg det, men dere kan jo eventuelt spekulere :wink:
medlem i 237 måneder
 

Guitarrig...

Innleggav haavard » man 26.07.2004 13:38

tror ikke at guitar rig er helt stedet å begynne, vel og merke dersom det er guitar rig fra Native Instruments. Det beste for å lære seg å spille gitar er vel desverre fremdeles en gitar, men utvilsomt med guitar rig kan det høres bedre ut og motivasjonsfaktoren er muligvis litt høyere, men det krever vel igjen at du får koblet gitaren til macen eller pcen din.
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Thor » man 26.07.2004 14:40

Når det gjelder å bruke datamaskinen som hjelpemiddel i gitarundervisning, er det vel ingenting som slår GuitarPort fra Line6. Desverre er GuitarPort bare tilgjengelig for Windows, men Line6 jobber sammen med Apple for å gjøre det tilgjengelig for Mac. Inntil det skjer, anbefaler jeg deg å kjøpe en lærebok. Lillebjørns store gitarbok av Lillebjørn Nilsen er en klassiker, og den lærer deg det grunnleggende. Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav zabo » man 26.07.2004 15:29

Takk for det, lurer på om jeg ikke skal gjøre det! ;)
medlem i 237 måneder
 

Innleggav michaeno » man 26.07.2004 15:34

syns ikke lillebjørns store gitar bok er så bra jeg.

en gang for lenge siden brukte jeg en bok som het lær å spille gitar eller spill gitar eller noe. fulgte med en kasett så tror jeg nrk hadde en serie basert på boka også. mye mer "kule" sanger enn hva jeg fant i lillebjørn sin og mye enklere å bruke.. min mening hvertfall...

gitar og mac er forøvrig en genial kombinasjon hvis du liker å leke litt med å lage og spille inn litt låter selv.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Fantomas » man 26.07.2004 18:02

Jeg lærte meg å spille gitar for snart ti år siden med gitarboken til Nirvanas "Unplugged in New York". Cluet med å lære seg å spille gitar raskt er å lære seg først: de vanligste akkorder og hvor de forskjellige notene ligger på halsen. Deretter er det lurt å lære seg sine favorittsanger og riff. Dette funket i allefall for meg. Teknikken kommer av seg selv med tiden. Jeg har fått tak i et genialt "gitarprogram" til OSX som heter Amplitube Live. Dette er i praksis en virtuell gitarforsterker med masse fete effekter og uendelige muligheter. Det er bare å koble Macen til anlegget og gitaren til Macen så er det bare å rocke i vei. Beware of feedback!!

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Thor » man 26.07.2004 18:26

Veldig enig i det Fantomas sier. Selv om jeg spiller bass, og ikke gitar, er mange av elementene de samme. Det å sette seg ned å lære sine favorittlåter er en fin måte å komme i gang på. Teknikken kommer etterhvert. Kan også være nyttig å lære seg noe grunnleggende musikkteori, blant annet for å kunne konstruere akkordene selv. Blues, dur, moll og pentatoniske skalaer er også smart å lære seg tidlig.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav macrules » man 26.07.2004 20:56

Jeg har Guitar rig selv. Funker sikkert bra den, men dårlig i kombinasjon med imic. Ivertfall min. Helt ren lyd i ca 30 sekunder, så blir det mer og mer digital feedback støy....

Burde fått meg no bedre enn imic, spesielt med tanke på at jeg driver endel med inspilling her.


Ellers har jeg spilt gitar i mange mange år.... (20?)
Jeg var veldig frustrert i begynnelsen husker jeg. Men så begynte jeg å lage plan for meg selv. Lagde en skisse av trapp. For hvert trinn var det noe nytt jeg skulle lære/behærske. På den måten jeg at det faktisk var fremgang. Og så hjalp det selvfølgelig å begynne i band. :lol:

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Thor » man 26.07.2004 21:17

macrules skrev:Og så hjalp det selvfølgelig å begynne i band. :lol:


Man lærer mer på en måned i et band, enn på et år på egen hånd. :D

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Snarf » man 23.08.2004 14:14

Macrules! Har også hatt litt problem med iMic, men så kjøpte eg M-audio 410. No more problems. Dersom du driv mykje med innspelingar, så er kanskje mbox pakken til ProTools noko? Guitar Rig er supert som plugin i PT. (eller Logic : )








________________________
Fuck GarageBand - Get ProTools

[/quote]

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Evvrom » man 23.08.2004 17:00

Gitar begynnerboka er en fin bok for de som vil lære seg å spille gitar.
Den elektriske gitarboka 1,2 og 3 er for de som er kommet litt lengre.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Gitarlærer

Innleggav Rocknisse » tor 09.09.2004 2:04

etter mange år som gitarlærer kan jeg bare si at vist, det går å lære seg selv (Det var sånn jeg startet), men jeg ser at får de aller fleste er det å ta noen timer til å begynne med faktisk ikke noen dum ide. Teknikken lærer du etterhvert sies det...Tja, jeg har ikke tall på hvor mange elever jeg har hatt som har lært seg teknikken etterhvert, og som siden har fått slite for å faktisk lære seg teknikken, meg selv inkludert. Start med noen få timer hos en lærer, gå så på med alt pågangsmot du har for deg selv. Sett deg mål, spill sammen med andre, og framfor alt, ØV, ØV og ØV. Gitar rig finnes forøvrig som demo versjon også. test den, det virker som et intresant prosjekt :-)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » lør 11.09.2004 22:59

Hmm, skjønner ikke helt vitsen med alt snakket om Guitarrig og Amplitube når Garageband gjør det samme gratis. Lyden er veldig bra! Guitar-rig er kanskje bedre på noenting, men for de fleste lyder synes jeg Garageband rocker! Dessuten sparer du mange penger…

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Snarf » tor 16.09.2004 11:28

Garageband har begrenset med spor inn, og dersom du ikkje har ein veldig kraftig mac, er det også begrensa kor mange totale spor du kan spele inn før det byrjar å "hakke".
Om du berre vil ha ein gitarforsterker i macen din er GB greit nok til sitt brukt. Men om du vil ha ein gitarforsterkar som du også kan bruke seinare til å spele inn større prosjektar, er guitar rig eller amplitube beter. Begge to funker med Logic/ProTools/cubase/deck osv...

MEN, berre for å lære seg gitar, er nok ei gitarbok det beste.
Lær deg tonane på halsen (som tidligere nevnt) + masse akkordar, og hør på musikk du likar. suplementèr med det som står i gitarboka, (gjerne Sølvfin Revfik - Den Elektriske Gitarboka 1) og du skal nok sjå at du lærer deg mye. VIKTIG!!! du MÅ ha tålmodighet, nokre få lærer seg eit instrument på nokre månader (som jackie Chan med ulike kamsport stilarter : ) men folk flest bruker LAAANG tid på å mestre instrumentet. Ikke gi opp om du fortsatt suger etter to tre måneder, men spør gjerne en bekjent om hjelp, ta en enkelt gitartime eller to for å få noen som kan det til å sjå på kva du gjer bra og kva du gjer ikkje fullt så bra.

har sjølv 2 gitarelevar, og eg oppfordrar dei til å spele mest mulig på egen hånd, og prøve ting sjølv.

Lykke til og velkommen i folden.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]