Lydkort og programmvare

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Lydkort og programmvare

Innleggav Chris_Bergen » tor 07.10.2004 20:04

Hei.

Etter å ha godt over fra pc til mac, har jeg et par spørsmål angånde innspilling av musikk på min imac.

På pc brukte jeg programmet Samplitude til å spille inn på. Dette finnes ikke i mac-versjon. Videre brukte jeg bare det intigrerte lydkortet i maskinen. Dette gav en del bakgrunnstøy pga dårlig lydkort.

Nå vil jeg gjerne kjøpe et brukbart eksternt lydkort samt skaffe meg et veldig bra program til å spille inn på.

Jeg vil spille inn synth, gitar og vokal.

Er det noen her som har noen gode forslag til hva jeg børt bruke?

Jeg har den nye imac 20" med 1 gb ram.

Chriss
medlem i 234 måneder
 

Innleggav TheX » tor 07.10.2004 22:03

Da anbefaler jeg at du bruker Garageband (inkludert i iLife, hvis du har det, hvis ikke, bestill det fra Apple) Det er kjempebra, og enkelt å bruke! Lydkort har jeg dessverre ikke noe erfaring med.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 07.10.2004 22:06

Jepp! GarageBand vil du nok like :D. Dette programmet skal allerede være installert på maskinen din.

Les gjerne Mac1 sin test av GarageBand:
http://www.mac1.no/community/modules.ph ... tent&id=20

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav macrules » tor 07.10.2004 22:27

Garageband er bra fordi det er lett å spille inn i. Bruker tiden på musikk istedet for knoting.

Får også mange effekter.

(Obligatorisk for vokal er vel autotune. 8) )

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Chris_Bergen » tor 07.10.2004 22:39

Jeg fikk garageband med på maskinen. Men er dette et like omfattende program som f.eks. samplitude, eller cubase?
Kan man f.eks. bruke de samme vst plugins som i andre programmer?
medlem i 234 måneder
 

Innleggav macrules » tor 07.10.2004 23:01

Chris_Bergen skrev:Jeg fikk garageband med på maskinen. Men er dette et like omfattende program som f.eks. samplitude, eller cubase?
Kan man f.eks. bruke de samme vst plugins som i andre programmer?


Ikke like omfattende nei. Det er det som gjør det så populært.
Skal du ha "omfattende" anbefaler jeg DP4 eller Logic.

Garageband bruker au-pluggins. Ikke vst.
For å bruke vst pluggins i Garageband, f.eks Autotune må du konvertere plugginsene over fra vst til au.
Det gjør du med programmet [url=http://www.fxpansion.com/product-auadapter-main.php]VST to AudioUnit Adapter
[/url]

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Snarf » tor 07.10.2004 23:04

GarageBand er det enkleste programmet du finner til macen. Men eg syns det er boss.

For å spele inn vocal/akustisk gitar må du ha ein mikrofon innpå macen din. Audio in på ein iMac har ingen preamps, så det blir dårlig signal. I teorien kan du spele elektrisk gitar rett inn i audiojacken, men nok ein gong, svakt signal. Ein eksternt lydkort med ein eller anna form for preampar er ein nødvendighet om du vil ha god lyd. Desse finn du i prisklasse 1000 og oppover. 1500 for m-.audio mobilepre som er eit usb lydkort med innebyggd preamp.
Så eit lydkort må du ha: Det beste er å kjøpe eit med kombinert xlr/jack input så du kan både plugge gitaren direkte inn, eller bruke mikrofon.

Personlig så synes eg GB yter veldig dårlig på laptopen min samanlikna med logic og protools, så eg vil heller anbefale deg ein tå desse. VST er diverre ikkje støtta av verken ProTools Logic eller Gb på mac, då må du kjøre nuendo eller cubase. men apples eigne audio units og protools rtas er veldig bra. Men då må du jo kjøpe nye plugins og det kan også bli ein dyr affære. I tillegg er ProTools best til å spele inn lyd, for emire midi/synth arbeid er logic bedre. (Eller du kan kjøpe samplere frå Native instruments til protools, men det blir like dyrt som iMacen din : ))
Det beste for ditt behov er nok cubase eller logic. no har Apple nettop lansert logic 7, og eksprss versjonen kostar knappe 1600 med education rabatt., legg på dei 1500 for mobilepre lydkortet og du har ein bra begynnerpakke til ca 3000 som samtidig er adskillig betre enn GB og audio in på imacen. I tilleg kjem logic med eindel instrumentar og plugins inkludert. alltid eit pluss : )

Og gratulerer med ny maskin : )

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Chris_Bergen » søn 10.10.2004 13:25

Takk for nyttige svar!

Nå har jeg innstalert cubase på min imac, og da får jeg et lite problem. Siden jeg enda ikke har kjøpt meg et lydkort, så kjører jeg synthén rett i line in. Det går greit å recorde, men jeg kan ikke høre hva jeg spiller når jeg spiller.

Noen som har et forslag til hva jeg må gjøre?

Chris
medlem i 234 måneder
 

Innleggav macrules » søn 10.10.2004 13:37

Gjør som meg. Koble innom en billig liten mixer først.
Koster vel fra 1-2000. Jeg har en slik.

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Chris_Bergen » søn 10.10.2004 15:21

Vil det være eneste løsningen?

Er jeg avhengig av en mixer for å kunne høre signalene når jeg spiller inn?
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Evvrom » søn 10.10.2004 15:56

Skru på et eller annet valg som heter noe med monitor...
Vet ikke om det er i Lydinstillinger eller i programmets instillinger.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 10.10.2004 16:32

Angående lydkort så foreslår jeg at du ringer Prolyd og forklarer hva du trenger. De gutta har peiling og skaffer det meste.

http://www.prolyd.no/

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav macrules » søn 10.10.2004 18:33

Fordelen med å kjøre monitor fra mixer er at du slipper latency.

Selvfølgelig kan du i de fleste program bruke monitor funskjon.
Du kan tilogmed bruke effekter og høre dette samtidig som du spiller inn. Men, det skal godt gjøres å slippe noe latency. (Forsinkelse)
Det du opplever i slike tilfeller er at fra du f.eks slår gitar strengen så er det ett lite delay før du hører lyden.

Dette varierer fra program til program, fra maskin til maskin.

Osx er veldig bra på dette sammenlignet med asio opplegget man har på windows.

Det beste er ingen latency, og det får man ved å hente ut monitor lyden før den går inn i maskinen.

For vokal kan dette kanskje være uvant, om man ønsker å høre stemmen sin med klang osv.

Cubase skal vel ha monitor mulighet?
Bruker det ikke selv.....

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Lyd på Mac: Kjøp M-Box!

Innleggav Tarkus » søn 10.10.2004 19:13

Enig med Åsmund: Spør på Prolyd. Der har de også en bundle hvor du kan kjøpe M-box (audio-lydkort) og ProTools LE (edit/record/mix-program). I tillegg til MBoks med ProTools LE for både MAC og PC får du med MC01 mikrofon med orginalt oppheng og Bluberry kabel. Inkludert følger også masse software som Reason, Ableton Live, Sampletank, Amplitube og T-Racks. Pris er ca 4000,- (+moms) - og det er et kanontilbud! Søk på Digidesign.com for å lese mere om M-box - det er en fantastisk hendig liten greie med veldig bra muligheter for ditt eget lille hjemmestudio - hvis du skal kjøre et instrument, og så legge på og legge på. Bruker det selv - på iMac 800, og er strålende fornøyd.

Eneste lille minuset er at du ikke uten videre kan bruke VST-plugins, kun RTAS, men det finnes måter å få dette til på, men da er iMac'en litt for langsom.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav aslak » søn 10.10.2004 19:35

en ekstern mikser vil løse det meste av monitoringproblemer, men veldig mange lydkort har støtte for direktemonitoring, så jeg ville sjekket den muligheten først. enn så lenge du vil ha et lite hjemmestudio med mulighet for enkle ett eller tospors pålegg med 1 lyttekurs holder et vanlig usblydkort.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Neste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]