CD ripper à la Audiograbber for Mac?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

CD ripper à la Audiograbber for Mac?

Innleggav Panda » søn 14.11.2004 17:11

Sony har bestemt seg får å kutte dette våset med kopisperre på CD. Og godt er det det ... Imidlertid er det flere skjær i sjøen og noen av oss har allerde kjøpt/fått CD'er som ikke kan brukes på Mac'en - slik at de heller ikke kan legges over på en iPod.

Den eneste løsningen jeg så langt har funnet er CD-ripperen Audiograbber for PC. Den samarbeider OK med iTunes som både lar med spille og rippe fra kopisperrede skiver med iTunes innstillinger. I og med at familie-pesen står i nettverk med øvrige Mac'er, kjører iTunes med deling av musikken så er det ikke noe kjempeproblem ... Men det hadde jo vært fint med noe tilsvarende for Mac.

Panda

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav gunnarmex » søn 14.11.2004 18:43

Jeg har aldri hatt problemer med kopisperrene på mine CDer når jeg laster dem inn i iTunes... Har jeg gått glipp av noe??

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 14.11.2004 18:57

Jeg har heller ikke opplevd problemer, og kjenner heller ingen som har det, men det skjer.

Det skulle bare mangle at de gikk bort i fra denne "kopisperre"-ordningen sin. Det er jo svindel!

Når du kjøper en CD i en musikkforretning, så går du selvfølgelig ut i fra at dette er en ekte Compact Disc Digital Audio-CD, men disse kopisperreplatene følger sitt eget format, og er ikke en CDDA-plate. Disse platene burde hatt store advarselsklistremerker hvor det sto at dette IKKE er en vanlig CDDA-plate – alt annet er svindel! :evil:

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Jon » søn 14.11.2004 19:18

Er godt fornøyd med LameBrain, den er muligens litt treg, men du kan bestemme filstruktur. Ha VBR etc. Den beste jeg har prøvd hittil.

Jeg er ikke noe glad i ITunes som ripper.

:D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav gunnarmex » søn 14.11.2004 19:41

Jon, hva er det du ikke liker med iTunes som ripper?

Jeg har i grunnen ikke brukt noe annet... :roll:

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Jon » søn 14.11.2004 19:50

Hovedsaklig fordi man ikke kan stille inn noen ting. Den støtter ikke VBR, du kan ikke definere filnavnstruktur, etc.

Jeg bruker heller ikke itunes til å organisere musikken min, har min egen struktur på den. Kall meg gjerne sær, men det er sånn jeg liker det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav sls » søn 14.11.2004 20:01

VRB har du da i iTunes.. Under Valg->Import->Instilling->Tilpasset (rullgardin)

Mye instillingsmuligheter her. Har egentlig ikke prøvd noe annet på mange år, så kan ikke si noe om hvilken CD-ripper som er best.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Jon » søn 14.11.2004 20:09

ok, var nok litt kjapp der, men hva vil "medium" og "high" etc. si da? Er vel samma, jeg liker ikke itunes til å rippe. Den er enkel og grei for de fleste, men den er for enkel til mitt bruk.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Takk for respons på mitt innlegg

Innleggav Panda » søn 14.11.2004 20:38

Ikke veit jeg hva som er forskjell på mac'ene mine og mac'ene til gunnarmex og Åamund og andre - men mine to album med Bertine Zetlitz lar seg ikke spille på mac'en min. Eller noen annen datamaskin/ekstern CD-enhet jeg har prøvd.

Begge albumene er tydelig merket med kopisperre - så jeg har bare latt det være forklaringen. Har også lest om mac'er som har blitt skada av å spille kopisperra skiver (forbrukerrapporten).

Er godt fordnøyd med iTunes - både som låtarkiv og ripper - funker fint på tvers av OS'ene, og er godt integrert med øvrig mac-software samt iPod-en min.

... bare den lille detaljen med Audiograbber som bypasser kopisperra som bare fins for Win ...

Panda 8O

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav gunnarmex » søn 14.11.2004 20:55

Siste skiva til "Kings of Convenience" har kopisperre (og er per definisjon ikke en CD). Da jeg puttet den inn i Mac-en la det seg to disksymboler på skrivebordet, det ene tror jeg er sperreprogrammet, det andre er musikken. Ikke noe problem med å rippe den inn i iTunes.

Det med at kopisperrer kunne bli sittende fast i Mac-en (særlig vi som har PB og iBook) og på den måten ødelegge dem, tror jeg er historie nå.

Jeg kjører Panther 10.3.6

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav admin » søn 14.11.2004 21:38

Merkelig.

Bertine plata fikk jeg rippet uten problemer, men de platene jeg har rippet med kopisperre lar seg ikke brenne ut igjen av en eller annen rar grunn.

Får bare en feilmelding når jeg prøver å brenne. Det synes jeg er mystisk. Noen andre som har opplevd det?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sls » man 15.11.2004 15:49

Hvilken program bruker du til å brenne? iTunes? Ripper du til AAC eller MP3?

Rippet Radiohead - Hail to the thief (med mye knot og styr), tror også jeg brente den, da uten problem. Ikke sikker i grunn, kanskje verdt å prøve på nytt.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Snarf » man 15.11.2004 16:03

Dei gongane eg har rippa plater med sperre på, har musikken lagt seg inn i iTunes, men når eg skal høyre på den, kommer der små "kutt" i sangen. ca kvart tiande sekund. Trur det er eindel tå sperra. :(

Men har hørt at iTunes for os9 kan spele plater sjølv om dei e sperra.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav sls » man 15.11.2004 18:57

Hadde problem med det på første sporet på albumet, altså kutt i sangen (mer enn det som skulle være). Men fikk nå til importeringen på et vis. Måtte spille av litt, så dra slideren tilbake tilstart så importere eller noe sånn.. husker ikke helt. Hadde også problem med at en låt senere på albumet fikk iTunes og hele maskinen til å henge i et par minutter før iTunes fortsatte som om ingenting hadde skjedd. EMI kunne ikke tilby noe annet en retur av CDen, de hadde ikke opplag uten kopisperre.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]