AAC 128kbps vs. MP3 192kbps

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

AAC 128kbps vs. MP3 192kbps

Innleggav smacmac » søn 26.12.2004 12:15

AAC 128kbps og MP3 192kbps er de kvalitetene min musikk for det meste har. Dette synes jeg er nok.

MP3 filer på 192kbps tar jo litt mer plass enn AAC på 128kbps så for å spare litt plass vurderer jeg å konvertere MP3 filene til AAC.

Men hva tror dere vil skje? Vil det bli dårligere kvalitet enn vanlige 128mbps da?

På forhånd tusen takk.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Thor » søn 26.12.2004 12:55

Jeg tror nok ikke jeg ville konvertert MP3-filene til AAC. Jeg skal ikke si noe for sikkert, men for meg høres det ut som om filene vil ble komprimert to ganger, og resultatet blir dårligere enn om du hadde rippet platen rett til AAC. Personlig ripper jeg alle nyinnkjøpte plater i AAC 256kbps, og det som ble rippet før jeg gikk over til AAC er i MP3 192-320kbps VBR.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Lyd og format spørsmål.

Innleggav Macabre » man 03.01.2005 17:33

Jeg lurer egentlig på hva som er den aller beste format-settingen lydmessig sett.

Jeg importerte først CD´ene mine med AIFF og det resulterte jo i upåklagelig lyd, men svære filer ( 1411kpbs !!). Er AAC det beste? Jeg streamer med Airport Express til et bra Marantz/SonusFaber stereoanlegg, men jeg synes av og til at lyden blir både "bassfattig" , dårlig oppløst og også mangel på ordentlig "stereo-imaging". Dette gjelder både AAC og MP3 på både 256kpbs,190, 164etc. Kan lydforringelsen ha skjedd da jeg konverterte AIFF-filene til AAC og MP3 ? Eller kan det være lydforringelse med bruken av Airport Extreme ? Jeg kan gjerne klare meg med filer opp til 320 kpbs i forhold til filstørrelse. Jeg lurer også på hva jeg bør sette innstillingene til i iTunes. ( vet ikke hva de mener med hverken "lydforbedrer og "krysstoning" )

Når jeg spiller min Ravel og Sjostakovitsj (og Dimmu Borgir og Emperor for den saks skyld... :D ) ...så hører jeg relativt fort at noe er feil med lyden.

Jeg ville ha satt stor pris på hjelp fra noen lyse hoder her. :)


( Powerbook 17" 1.5Ghz og 512kb RAM )

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 03.01.2005 18:27

AIFF er utvilsomt det beste på kvalitet.

AAC er bedre en mp3 ved samme bitrate. Selv bruker jeg AAC 160kbps.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: AAC 128kbps vs. MP3 192kbps

Innleggav Magnuc » man 03.01.2005 19:17

smacmac skrev:AAC 128kbps og MP3 192kbps er de kvalitetene min musikk for det meste har. Dette synes jeg er nok.

MP3 filer på 192kbps tar jo litt mer plass enn AAC på 128kbps så for å spare litt plass vurderer jeg å konvertere MP3 filene til AAC.

Men hva tror dere vil skje? Vil det bli dårligere kvalitet enn vanlige 128mbps da?

På forhånd tusen takk.

IKKE gjør det! Å komprimere en allerede komprimert sang gjør den bare værre! mp3 og aac er ikke lossyless og vil derfor bare bli dårligere og dårligere for hver gang du konverterer!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]