Advarsel ang Logic Express

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Advarsel ang Logic Express

Innleggav macrules » fre 14.01.2005 22:11

Jeg fant ut av en måte å få Auto-Tune til å virke i Logic. Logic tar jo som kjent ikke vst pluggins. Auto-Tune er ikke laget i AU format.

Ved å bruke verktøyet VST to AudioUnit Adapter gjorde jeg om Auto-Tune til AU format.

Logic har sin egen validering av plugginsene. Denne krasjer når den kommer til Auto-Tune. Men jeg får lov til å fortsette.
Den virker til og med. :D

Så etter timer med vokal innspilling med haugevis av spor og takes, lagrer jeg sangen og avslutter programmet. Alt ok.

Litt senere skal jeg jobbe litt videre med låten. Logic henger når den prøver å åpne låta. Låtfila er korrupt! :cry:

Men i Garageband er det ingen problemer. Så jeg kan selvfølgelig spille inn vokalen der....

Noen her som tror pitch kontrollen i nye Garageband kan måle seg med Auto-Tune?

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Snarf » lør 15.01.2005 0:54

Vel..
om du er nødt å bruka auto tune eller liknande plugins i sequenseren, er det kanskje påtide å finne nokon som faktisk kan synge? Eller som apple likar å spørje i iPod reklamen; "Can you carry a tune..?" :)

I logic kan du jo gjere ein million sangtakes til du tilslutt har heile vokalsporet perfekt utan å bruke noko auto tune funksjon. Kvifor ikkje gjere det på den måten?

(eller få vokalisten din til å ta songtimar.. : )

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav macrules » lør 15.01.2005 1:00

Vokalisten min synger faktisk veldig bra. Men alikevel er Auto-Tune kjekt å ha. Alle bruker det. Live også.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

AUTO TUNE SUGER

Innleggav orbo » lør 15.01.2005 1:43

Auto tune er det verste dritet som finnes. Det har blitt en standardisering av auto tune i vokal sammenheng som ikke er klok. JEG HAR INGEN INGEN INGEN RESPEKT for "artister" som bruker auto tune. For meg er det på linje med playback. Folk som driver med dette konkurrerer med oss som kan - ja faktisk kan - synge! Det er forbanna elendig at evneveike vokalister skal kunne sno seg unna på denne måten. Først masse klang på åttitallet, nå masse auto tune. JEG SPYR. Jeg bruker logic og nyyyyyter at man ikke kan bruke auto tune. Bruk heller tiden på å lære å synge. og argumentet "alle andre gjør det" minner meg om barneskolen.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav macrules » lør 15.01.2005 1:46

Dette gidder jeg ikke diskutere. Blir like fanatisk som dem som sverger til LP plater.... :roll:

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Hobbes » lør 15.01.2005 3:03

Ærlig talt! Dere som er så anti autotune vet virkelig ikke hva det er dere snakker om. Autotune er mer enn Olsen Brothers. Alle bruker det! Det er et fantastisk verktøy. Vokalisten kan være så bra den bare vil, men hvis du f.eks har et take med fantastisk energi, men bare en litt sur tone, så retter autotune denne uten at man hører det. Nå er vel også Melodyne hakket mer avansert og bedre enn autotune også, men dere som syter over autotune har virkelig ikke skjønt det! Når man sier: Lær deg heller å synge, så kan man ta det videre: Lær deg å synge riktig dynamisk, så slipper vi kompressor. Lær deg oppmikking av trommer så slipper du å trigge. Lær deg å sample flygel så slipper du å kjøpe ferdige samplinger... Håper du tar poenget

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav macrules » lør 15.01.2005 4:12

Melodyne ja.... Takker for tipset! :D

(Ting man kan gå glipp av .... :roll: )

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav ameneon » lør 15.01.2005 4:38

vil ikke påstå det er idiotisk å bruke melodyne og autotune, men alt med måte. det fins verktøy i sequencere som Nuendo og Logic gjør samme jobben også, bare at man må gjøre jobben litt selv. i mange tilfeller kan det låte bedre også om ikke tonen er 100% i pitch på alle notene også. spørs hva man er ute etter. men det er feil oppfatningen at "alle" kjører autotune konstant på sporet. For de holder det nok å gå inn å jobbe der det trengs hvis det er småting som ødelegger et godt take. Men jeg vet også om folk som benytter seg av autotune fullt ut. F.eks. Enrique Iglesias. Hvis han prøver å synge blir det helt krise. Dette har jeg hørt fra en som har brukt samme produsent som Mr. Iglesias. Der var det bare å peise på med alt man hadde. :)

når det gjelder å sverge til vinyl, så bør man tenke på at for 25-30 år siden var teknikken man brukte for å mikse låter tilpasset vinylmediet og derfor opplever mange at vinyl låter bedre. I mange tilfeller syns jeg også at mye av varmen i eldre innspillinger forsvinner når de konverteres til digitale formater.

Utviklingen har vært rask de siste åra og det er ikke så veldig lenge siden(sett i et relativt tidsperspektiv) at miksing foregikk ved å spille inn på 4, spor mikse ned til 2, spille inn 2 spor til, mikse ned til 2 osv. De fleste av dagens legender innenfor plateprodusenter er faktisk "vokst opp" med den metoden.

Innså nå at jeg kanskje beveger meg litt utenfor tema her, men syntes bare sleivsparket mot vinyl var helt på sin plass.

men som sagt så kan man i mange tilfeller klare seg uten autotune, ved å lære seg å beherske den kraften og de verktøy som ligger i sequenceren. Veldig mange "hjemmestudio-entusiaster" lærer seg kun det grunnleggende innenfor sitt sequencerprogram og bruker plugins til resten. Jeg har f.eks. kun det siste året lært meg å utnytte sequenceren min til det fulle.

Jeg for min del synes begge delene er greit, jeg. liker man autotune så må man for all del bruke det, og liker man det ikke så drit i det. det viktige er jo at man får det man vil ut av innspillingene sine. Alle har jo sin egen måte å jobbe på i forhold til musikk og det er jo det som er så kult. :)

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav macrules » lør 15.01.2005 4:45

Og jeg har da heller aldri sagt at jeg bruker Auto-Tune konstant. ? :?

Den er ett verktøy som er kjekt å ha til diverse bruk. Thats all. 8)

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav orbo » lør 15.01.2005 12:12

Skal si deg noe her. Auto tune gjør vokalen mindre dynamisk, og mindre ekte. Ingen mennesker klarer å synge så rent, og derfor synes jeg det er juks og fanteri. Jeg er ikke like fnatisk som de der LP folkene, men jeg mener at man skal gjøre the real thing. DU KAN IKKE SAMMENLIGNE oppmicing av trommer og auto tune. Da er du helt på jordet. Auto tune fjerner særegenhet,- ingen kan være uenig i det.

Akkurat som klang på åttitallet. Jeg nevner det igjen. Folk synes det var så gøy at de brukte det mer enn det fortjente, før det jevnet seg ut. Auto tune, my ass. Jeg synes det er for sveklinger.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav macrules » lør 15.01.2005 12:20

For dem som ikke vet det, Auto-Tune fungerer ikke som enten av eller på.

Man har en god del innstillingsmuligheter. Man kan f.eks bestemme hvor mye den skal rette etter skalaen, eller hvor fort den skal gjøre det.

Ellers kan man bruke den i kombinasjon med andre pluggins for å lage en ny synth lyd. Det kule er at du slipper å spille melodiene på synthen, istedet så synger du den inn. Men kan jo selvfølgelig skjønne at dette ikke passer inn i sputnik type musikk....... :roll:

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » lør 15.01.2005 12:35

Pro versjonen av Logic har pitch-korreksjonsverktøy innebygget. Har ikke testet dette ennå, men skal prøve å få gjort det snart og komme med en rapport. Det vil bli billigere å oppdatere Express til Pro enn å kjøpe en haug plugins. Ellers har Yamaha en fin Pitch-korrektør i AU-format. Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav macrules » lør 15.01.2005 12:43

Takker for tipset. Skal sjekke den ut senere. :D

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Hobbes » lør 15.01.2005 14:03

orbo skrev:Skal si deg noe her. Auto tune gjør vokalen mindre dynamisk, og mindre ekte. Ingen mennesker klarer å synge så rent, og derfor synes jeg det er juks og fanteri. Jeg er ikke like fnatisk som de der LP folkene, men jeg mener at man skal gjøre the real thing. DU KAN IKKE SAMMENLIGNE oppmicing av trommer og auto tune. Da er du helt på jordet. Auto tune fjerner særegenhet,- ingen kan være uenig i det.


Måten du uttaler deg på viser at du er i utgangspunktet negativ til autotune uten å ha satt deg inn i det og tenkt over andre bruksområder enn Ashley Simpson og Olsen Brothers. Den fjerner dynamic og særegenhet i stemmen? Er det noe som fjerner dynamic og særegenhet er at alle vi ha mikset og mastret sangene sine så høyt som mulig. Det vil si masse kompressor og limiting. Det er her først og fremst dynamikk forsvinner!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav ameneon » lør 15.01.2005 15:21

bare så det er sagt, så synes jeg også autotune er et nyttig verktøy, prøvde bare å påpeke at det fins andre måter å jobbe på. vil være veldig arrogant om noen påstår at deres metode og synspunkter er riktige. som jeg prøvde å uttrykke tidligere er jeg personlig veldig begeistret over og for mangfoldet av teknikker innenfor musikkproduksjon. dette gjenspeiles i vanvittig mye bra musikk på markedet for tiden og hvis man er ivrig lytter og analyserer det man hører kommer man frem til at hver plate tar i bruk forskjellige verktøy og teknikker og man finner sjelden plater som låter klin likt. (med unntak selvfølgelig. noen sjangre lider jo av visse begrensninger basert på krav om hvordan f.eks. giterer skal låte.)

enig med Hobbes i at dagens mastringstrend er litt drepende, men heldigvis fins det motsetninger til den NY-influerte mastringen.

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Neste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]