Advarsel ang Logic Express

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Innleggav Snarf » man 17.01.2005 13:14

Dette byrjar å utarte seg til ein svært interesant diskusjon, så eg bare MÅ spørje:
Kor mange mac1 brukarar som jobbar med musikk/Studio/produksjon?

(Då snakkar eg ikkje om å mikse demo til bestemor i GB, eg meinar at du jobbar med andre sin musikk og faktisk får betalt for det.)


Mac er jo liksom den foretrukne plattformen for musikarar og produsentar/studioteknikarar. Hadde vore artig og sett kor mange av arten som er aktive i dette forumet.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav orbo » man 17.01.2005 13:35

Vel, jeg driver med musikk på heltid som proff. Er mer artist enn tekniker om du skjønner, men langt over bestemor demo stadiet.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Magnuc » man 17.01.2005 14:09

I dont think most people wants to see something thats packaged and perfect. That's not what it's about. You either connect with the band or you don't.
Billy Corgan

Om man skal diskutere bruk av autotune burde man kanskje også ta opp bruk av samples fra gamle sanger..? Kan ikke se hvordan dette kan være noe bedre? Nesten alt som er på topp20 er jo stjelt fra en annen artist!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav orbo » man 17.01.2005 14:17

Det eneste som nytter og duger er å kunne spille instrumentet sitt bra, synge bra og skrive gode låter. Ellers er man verken en god artist eller noe annet enn en parasitt. Det er altfor mange parasitter som kaller seg artister, og sånn i bransjen generelt.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Thor » man 17.01.2005 14:42

orbo skrev:Det eneste som nytter og duger er å kunne spille instrumentet sitt bra, synge bra og skrive gode låter.


Må nesten si meg enig der. Crap in = Crap out, så det hjelper ikke å ta i bruk all verdens studioteknikk hvis ikke artisten kan sine saker.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Hobbes » man 17.01.2005 15:06

Thor skrev:
orbo skrev:Det eneste som nytter og duger er å kunne spille instrumentet sitt bra, synge bra og skrive gode låter.


Må nesten si meg enig der. Crap in = Crap out, så det hjelper ikke å ta i bruk all verdens studioteknikk hvis ikke artisten kan sine saker.

Det kommer jo an på hva man prøver å oppnå. Det viser seg jo at man kan tjene seg ganske rik uten å kunne synge. Og for mange har det dugd og nyttet nok når man tjener så mye penger på det. Jeg sier ikke dermed at det er riktig, men det er nå sånn det en gang er

Til "poll'en" tidligere i posten, så studerer jeg musikk og jobber/har jobbet ganske mye med studioting.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav macrules » man 17.01.2005 15:14

Bare for å få satt bordet på plass.....

Om artisten KAN sine saker så er det selvfølgelig ingenting i veien for å bruke effekter. Ja til og med Auto-tune.

(Rekk opp handa alle som ikke tror Michael Jackson har brukt pitch correction.)


Virker som om enkelte her har en tendens til å se ting litt for mye svart og hvitt. :?

Heng med i tiden.....

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav orbo » man 17.01.2005 15:40

Prøv heller dette: NEVN EN AKTUELL ARTIST SOM IKKE BRUKER AUTO TUNE. (her er noen eksempler på artister; Keith Richards, Tom Petty og Emmylou Harris. med andre ord - ekte vare.)
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Hobbes » man 17.01.2005 15:57

orbo skrev:Prøv heller dette: NEVN EN AKTUELL ARTIST SOM IKKE BRUKER AUTO TUNE. (her er noen eksempler på artister; Keith Richards, Tom Petty og Emmylou Harris. med andre ord - ekte vare.)

Så du fordømmer alle artister som bruker autotune uansett grad, og annerkjenner dem ikke som ekte artister?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav macrules » man 17.01.2005 15:59

Jeeeeses.

Første innlegg i tråden er var en advarsel til logic brukere. Auto-Tune var bare ett eksempel på effekt. Kan ikke se noen som har takket for tipset.
Alle henger seg opp i Auto-Tune.

Auto-Tune er en av flere varianter av pitch correction verktøy.

Tror du det er mange som bryr seg en dritt om Auto-Tune når man vurderer neste cd innkjøp?
Eller man skal laste ned en mp3, hmmmm tror faktisk det har vært brukt Auto-Tune på den sangen der. Dropper den ja, kun ekte vare som teller her.

:roll:

Disse effektene er så bra laget at man hører ikke at de har vært i bruk.
Istedet nyter man en bra plate.


Den som mener at man ikke er god musiker om man bruker litt pitch correction må ta seg en pille tror jeg.

Hvor mange "takes" er lov til å ta da?

Studioteknikeren til vokalisten i studioet:

"Nei, nå har du brukt 10 takes på det verset!
-Jamen jeg vil at det skal høres perfekt ut.
Hva med take nr 3?
-Nei jeg har en litt sur tone på slutten der.
Den kan jeg fikse med Auto-Tune.
-Nei, vi tar heller 20 takes til.
Men take nr 3 er jo perfekt untatt den ene tona.
-Får ikke hjelp, har nemlig lest på mac1.no at man er ikke ekte musiker om man bruker Auto-Tune. "

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav orbo » man 17.01.2005 16:52

Sorry for at jeg drar denne diskusjonen litt vel langt. Det jeg mener har egentlig sitt opphav fra andre siden av gjerdet. Som artist er jeg vel ikke sånn dødsinteressert i all mulig musikk, men holder meg innsnevret til den sjangeren jeg er i - hvor forresten det også brukes auto tune. Der jeg mener du tar feil "macrules" er når du sier at man ikke kan høre det. På den musikken jeg hører på og med det øret og den erfaringen jeg har, kan jeg 9 av 10 ganger høre om Auto Tune er i bruk eller ikke. Da skjønner du kanskje at det ødelegger litt. Men jeg er også en "sær" person som heller ikke liker klang, phaser, flanger, chorus eller noen sånne åttitalls matrester. Jeg bruker stort sett bare ekko, vreng eller tremolo, hvis du skjønner. For vanlige "musikkforbrukere" folk som lytter til det de liker, ikke er så dødnøye på hvem som synger eller f.eks hvem som hadde originalen, kan jeg meget godt forstå at det ikke betyr en damn dritt om man bruker AT eller ikke.

Det AT gjør etter min mening, er å lage lydbildet penere og mer behagelig å høre på. Alt skal være så lyttevennlig i disse dager. Det er noe uekte ved det.

Å bruke AT som et verktøy for å rette opp en og annen tone er forsåvidt ok, uten at jeg gjør det selv. MEN - å bruke det som en standard vokal effekt for å jevne ut skjevhetene og få sangen til å låte mest mulig polert og "riktig" er ikke riktig synes jeg. Det er det som irriterer meg - fordi folk som kan synge og vil vise det til resten av verden må konkurrere med maskiner...

Og jeg kjenner mange vokalister som spiller inn sanger til album på ett - kanskje to take. Si meg, synes du ikke det er litt mer stil over det?? Skal man definere en topp-proff musiker må det være de som klarer å spille så bra på take 1 at de kan beholde det. Da får du også med den kjente "gløden" som take 1 ofte har. Bob Dylan f.eks beholder konsekvent et av de første tre takene på alle plater han spiller inn. Live i studio med fullt band. Musikerne er så forbanna bra til det de gjør at det går an. Men samtidig liker jeg også disse små "skjevhetene" som oppstår når man gjør sånt. Det er en smaksak.

Jeg kjenner så mange "vokalister" som bare ikke KAN synge - og det irriterer meg å måtte konkurrere med noe de har jukset seg til å få.

Skal også nevnes at jeg foretrekker analogt studio - så kall meg gjerne fanatist. Det gir en bedre feeling. Feeling er viktig i musikk, og for mange neglisjerer dette når de sitter og klipper og limer sammen noe som ender opp med å bli en døgnflue pophit. Uansett hvor mye penger det spiller inn - jeg synes det er patetisk og ønsker å holde meg utenfor den delen av bransjen.

For meg er det bare mer ekte vare. Auto Tune er syntetisk piss. Det er altså konklusjonen. (ps - da The Cardigans spilte inn Burning Down The House med Tom Jones slet Nina litt med vokalen. Tom Jones kom inn og gjorde hele sangen på ett take uten auto tune. Det står litt mer respekt av det.)
medlem i 236 måneder
 

Ikke opptatt av samme ting....

Innleggav macrules » man 17.01.2005 17:35

Der jeg mener du tar feil "macrules" er når du sier at man ikke kan høre det.


Hvorfor i svarte svingene skal du se tingene som svart hvitt???? :evil:
Akkurat som i begynnelsen av tråden her hvor jeg skrev "alle bruker det".

Jeg mener ikke at ALLE bruker det. Men at de fleste bruker det. Det var ett uttrykk jeg fremla som desverre ble tolket bokstavelig talt.

Jeg mener ikke at man ALDRI kan høre at effekten brukes, men at man i de fleste tilfeller ikke hører det.


Noen ganger er det meningen at man skal høre det, som f.eks Cheer.

På den musikken jeg hører på og med det øret og den erfaringen jeg har, kan jeg 9 av 10 ganger høre om Auto Tune er i bruk eller ikke.


Tror jeg ikke fem flate øre på!

Men jeg er også en "sær" person som heller ikke liker klang, phaser, flanger, chorus eller noen sånne åttitalls matrester.


Ja det må jeg si.... :roll:

Jeg bruker stort sett bare ekko, vreng eller tremolo, hvis du skjønner.


Og det skal liksom gi deg respekt? :lol:

Det AT gjør etter min mening, er å lage lydbildet penere og mer behagelig å høre på. Alt skal være så lyttevennlig i disse dager. Det er noe uekte ved det.


Motsettningen til lyttevennlig er?

Husk det er forskjell på plateinspilling og live performance.
På plate kan man ofte høre flere instrumenter og lydeffekter osv enn det man hører live. En plateversjon og en liveversjon. Høres kjent ut?

Og jeg kjenner mange vokalister som spiller inn sanger til album på ett - kanskje to take. Si meg, synes du ikke det er litt mer stil over det??


Det sier meg bare at fyren har øvd nok og har en god dag i studio.

Selv den beste vokalist kan ha en dårlig dag i studio.

Bob Dylan f.eks beholder konsekvent et av de første tre takene på alle plater han spiller inn. Det er en smaksak.


Det er det det er. :wink:

Skal også nevnes at jeg foretrekker analogt studio - så kall meg gjerne fanatist. Det gir en bedre feeling. Feeling er viktig i musikk, og for mange neglisjerer dette når de sitter og klipper og limer sammen noe som ender opp med å bli en døgnflue pophit


Analogt studio gir sikkert en varmere lyd, men ikke alltid. Kommer helt ann på utstyret. Man mister ikke feelingen bare pga at man bruker digital innspilling kontra analog. Det er hva du gjør det til selv.

For meg er det bare mer ekte vare. Auto Tune er syntetisk piss. Det er altså konklusjonen.


Man kan lage lyttervennlig musikk for folk flest, eller man kan lage musikk for musikere. Slå seg på brystet å si at "nei her er ingen effekter nei."

Det er ikke mye av musikken du hører på mtv idag som er ekte vare.
Flertallet av lytterne bryr seg døyten om hvilke effekter som er brukt.

Hvorfor ble Cheer sin sang så populær? Jo, nettopp pga Auto-Tune lignende effekt på vokalen. Blir sangen dårligere av den grunn? NEI.
Det er 2 helt forskjellige stilarter.
2 helt forskjellige ting å være opptatt av.
Begge har sin plass.

De som hater bruk av effekter bør begynne å kaste halve cd-samlinga si..... (minst)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav orbo » man 17.01.2005 17:53

samma faen. Folk er i forskjellige verdener. jeg hører for eksempel aldri på komersielle radio eller tv stasjoner da jeg synes det meste er boss.

Jeg prøver ikke å ta cred fordi jeg bruker lite effekter, bare sier det som det er.

Du har rett i at man kan ha dårlige dager i studio, men noen klarer som regel og som oftest alltid å spille inn bra vokal sammenhengende på 1 eller 2 take og noen klarer ikke.

Enig mht analogt studio.

Du kan ikke generalisere og si at det bare finnes to grupper: musikk for musikere og musikk for folk flest. Det finnes faktisk en mellomting. Ikke alle nyter det fløyelsmyke pelskledde gørret som helt umerkelig snyter seg ut av bilstereoen.

Bruker man Cheer effekten på auto tune (og jeg spyr av folk som alltid må henvise til det) så bruker man ikke Auto Tune slik det er meningen, men man gjør det om til en effekt som er helt ok.

Jeg har dermed ikke sagt at jeg hater halve cd samlingen min fordi jeg ikke bruker effekter selv. Mange effekter er kule - men jeg bruker de ikke nødvendigvis selv. SKJØNNER???

Si meg - kan du rangere disse sjangrene utifra hvilke du liker best?

pop
rock
heavy metal etc
rap
hip hop
r&b
Blues
Country
Roots
Rythm and Blues
Rock n Roll (ikke det samme som rock slik begrepet brukes idag)
elektronika
klassisk
medlem i 236 måneder
 

Innleggav dagga » man 17.01.2005 18:39

orbo skrev:Prøv heller dette: NEVN EN AKTUELL ARTIST SOM IKKE BRUKER AUTO TUNE. (her er noen eksempler på artister; Keith Richards, Tom Petty og Emmylou Harris. med andre ord - ekte vare.)



Legger til et folkekjært band: A-HA... det skal visstnok være grusomt å høre Harket synge uten endel "hjelp"...

k-

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Hobbes » man 17.01.2005 18:43

macrules skrev:Jeeeeses.

Første innlegg i tråden er var en advarsel til logic brukere. Auto-Tune var bare ett eksempel på effekt. Kan ikke se noen som har takket for tipset.
Alle henger seg opp i Auto-Tune.

Gjør ingen ting. Dette utviklet seg til å bli en ganske interessant debatt.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron