Hvordan få musikken til å ta mindre plass???

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Hvordan få musikken til å ta mindre plass???

Innleggav G-Mac » man 17.01.2005 1:21

Hei jeg 2000 mp3 sanger på dataen og utgjør 9 GB og 6,3 dager med musikk. Det er sikker mange av dere som har mange mange flere sanger en jeg. Men på iBooken min har jeg bare en hardisk på 40 GB og derfor trenger jeg å la ting ta minst mulig plass, er det noen måte jeg kan få disse sangene til å ta mindre plass?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Åge » man 17.01.2005 1:27

Hvordan kvalitet ripper du cd'ene med? Kan jo vurdere dårigere kvalitet, men det er jo ikke å anbefale, hvis du har litt bedre høytalere (eller kommer til å få) enn to små pc høytalere.

Et annet alternativ, som ikke svarer på det du spurte om er å kjøpe en ekstern disk. Ha all musikk der, og i tilegg har du det du hører aller mest på på mac'en når du er ute å reiser etc..

Har egentlig ingen bedre tips enn det. Ikke finn på å re-rippe de hvertfall. Det blir bare mye dårligere

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav G-Mac » man 17.01.2005 1:37

Tar sangene mindre plass hvis jeg konventerer dem til ACC???

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Cybbe » man 17.01.2005 1:53

De gjør det om du velger lavere bitrate, og AAC låter visstnok bedre enn mp3 på 128kb. Noe under det går jeg aldri uansett, men om du har noen over så sparer du jo litt på å konvertere, men da taper du litt kvalitet på å konvertere fra mp3 til aac, ikke bare pga av bitrate men pga av at du faktisk endrer kodingen, og ettersom de komprimerer noe ulikt mister du deler av kvaliteten.

Er det cd-er som du har rippet allerede til noe høyere enn 128 kan du jo slette dem og rippe dem på nytt i AAC 128kb.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav G4 » man 17.01.2005 2:28

Etter litt kjapp hoderegning tipper jeg du har mp3 i 128bit., det vil si at du ikke kan komprimere mere uten å få utrolig dårlig lyd...(mp3 bør være i 192bit. etter min smak!)

Enig med ...perat... kjøp ekstern disk....[/b]

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Wolfgang » man 17.01.2005 2:32

40gb er ikke noe å spare på, ekstern disk er nokk svaret min venn.
Er kjekt å ha noe å gå på, 40gb fylles veldig fort, det verste som er er å drive å slette filmer og musikk for å få plass til nye ting.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav magnus » man 17.01.2005 3:08

Sett inn en ny harddisk, og konverter alt til aac
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Magnuc » man 17.01.2005 10:31

magnus skrev:Sett inn en ny harddisk, og konverter alt til aac

Nei, du konverterer aldri allerede komprimert musikk en gang til! Da blir kvaliteten ekstremt dårlig. Kvaliteten blir bare dårligere enn det den var fra før uansett hva slags kvalitet du komprimerer til.
SKal du ha lavere bitrate så få tak på cd'n og ripp i den kvaliteten du skal ha det i.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Funkaholic » man 17.01.2005 10:42

Jeg gjorde som nevnt over her, skaffa en ekstern harddisk og lempa
over musikk, filmer, gamle dokumenter osv... Det funker som en drøm.
Man merker etter en stund at man faktisk ikke har behov for å ha alt inne
på maskina samtidig. Selv om du halverer antall låter på maskina di så har
du jo fortsatt 3 døgn musikk å ta av! :)

En anna ting er at når harddisken begynner å nærme seg stappfull så går
dette også utover hastigheten på OS X.
Var ordentlig deilig å merke en klar forbedring på hastigheten etter at jeg
rydda litt...

Og for all del, ikke komprimer under 128 bare for å spare plass, det angrer man bare på senere når man f.eks kobler maskina til et litt fett anlegg og sitter der og tenker at "hmm, dette 150.000 kr dyre monsteret av et anlegg låter som en radio fra Clas Ohlson"

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav zabo » man 17.01.2005 11:56

kobler maskina til et litt fett anlegg og sitter der og tenker at "hmm, dette 150.000 kr dyre monsteret av et anlegg låter som en radio fra Clas Ohlson"


You just made my day... Men kjøp deg en ekstern HD, koster ikke buksa for en liten på 120 eller 60 eller noe... Du kan evt. kjøpe deg en iPod og bruke den til å ha filmer og musikk på=)
medlem i 236 måneder
 

Innleggav MrCrox » man 17.01.2005 12:35

kobler maskina til et litt fett anlegg og sitter der og tenker at "hmm, dette 150.000 kr dyre monsteret av et anlegg låter som en radio fra Clas Ohlson


jeg tror jo at dersom du har råd til anlegg til 150 000 så har du råd å kjøpe en skikkelig cd...
medlem i 237 måneder
 

Innleggav budbringeren » tir 18.01.2005 21:51

Hadde jeg vært deg hadde jeg rett og slett gått igjennom alle sangene, og fjernet en del av de du ikke hører på, brent dem på dvd, og heller hatt færre sanger enn det du har nå. Jeg har tatt backup av alle mp3-ene mine, og har færre mp3 i macen, men henter inn de jeg savner.. Hva med den løsningen? Retten og sletten :wink:

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]