Rimelige og ok studiomonitorer?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Rimelige og ok studiomonitorer?

Innleggav cherubrock » tor 10.02.2005 15:26

Jeg er på utkikk etter tips om studiomonitorer med helt ok kvalitet og dertil akseptabel pris (rundt 2000,.).

Jeg er i gang med å bygge opp mitt første macbaserte hjemmestudio og beveger meg i rimelig ukjent landskap her.

Hvordan fungerer slike monitorer egentlig kontra vanlige høytalere. Har de innebygd forsterker f.eks?

Har sett litt på disse fra m-audio:

http://www.m-audio.com/products/en_us/DX4-main.html
medlem i 230 måneder
 

Innleggav iStatsminister » tor 10.02.2005 16:21

hei du

monitorer er egentlig et sett med høytalere som har flat lydrespons dvs at den ene frekvensen i lydspekteret ikke skiller seg mer ut en andre.altså lyden er ikke "fargelagt" i f.eks bass området. dette for å få en mest mulig nøyaktig gjenngivelse av av musikken din

jeg ville ha anbefalt samson sine monitorer jeg har et par liggende av de og
de er veldig gode som helt enkel referanse. jeg har et par av samson 65a
de er gode så lenge du passer på å isolere dem(minst mulig direkte flate kontakt) fra "arbeidsbenken" og har dem i ørehøyde.

den m-audio saken du hintet til har jeg ikke hørt på så kan nesten ikke si om den er bra eller ikke. det ser ut som den hadde forsterker
det kan også nevnes at monitorer uten innebygde forsterkere kalles passive monitorer og de med forsterker innebygget kalles aktive
du har også noe som heter nærfelts monitorer som er monitorer som
er best egnet til små rom uten noe lydrefleksjonsdempning eller annet dall i veggene.

Mine samson er aktive nærfelts monitorer og burde vel går for litt over 3500 men er vel verdt investeringen prisklasse tatt i betraktning. ellers har du samson 50a og esi sine (de har jeg ikke hørt på)
ellers er vel det smarteste du kan gjøre å høre på monitorene selv
spørs litt ann på hvor i landet du holder hus

husk hvis du går til anskaffelse av nærfelts monitorer er plasseringen av dem veldig viktig for lyden ut av dem (kan få noe som heter comfiltering som kan lyve litt på lydbildet ditt)

du får ha likke til med studio prosjektet dit og la oss får høre hva du ender opp av utstyr og gadgets

Statsministeren
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Macabre » tor 10.02.2005 16:55

Jeg har et par høytalere kalt Sonus Faber, Concerto.
Jeg er veldig fornøyd med de og Marantz forsterkeren min.
Kan jeg bruke slike høytalere/forsterker til "studiomonitoring" ?
Høytalerne kostet 13 lapper og jeg har kun hørt god omtale om dem så da burde de del være gode nok som studiomonitorer óg ?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav cherubrock » tor 10.02.2005 16:58

Soverommet mitt er ikke kledd i noe lyddempende materiale dessverre, skjønt det kunne tjent en rekke funksjoner :D

Skal sondere terrenget litt å høre med gutta på 3'45 her i Trondheim...

Men takk for en generell innføring i hva en monitor er!
medlem i 230 måneder
 

Innleggav cherubrock » tor 10.02.2005 17:08

Macabre skrev:Jeg har et par høytalere kalt Sonus Faber, Concerto.
Jeg er veldig fornøyd med de og Marantz forsterkeren min.
Kan jeg bruke slike høytalere/forsterker til "studiomonitoring" ?
Høytalerne kostet 13 lapper og jeg har kun hørt god omtale om dem så da burde de del være gode nok som studiomonitorer óg ?


Om jeg forstår iStatsminister riktig er vanlige høytaleres jobb å formidle pen lyd, mens monitorers jobb er å formidle lyden slik den faktisk er.

Jeg antar vanlige høytalere ikke har flat lydrespons. Derfor er vel ikke kvalitetshøytalere (til 13 lapper) i seg selv noen garanti for at de vil være ok til monitorbruk.


.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav iStatsminister » tor 10.02.2005 17:27

Om jeg forstår iStatsminister riktig er vanlige høytaleres jobb å formidle pen lyd, mens monitorers jobb er å formidle lyden slik den faktisk er.


jepp
medlem i 233 måneder
 

Innleggav macrules » tor 10.02.2005 17:51

Takker for tipset. Ser fram til å bytte ut hodetelefonene med nærfeltsmonitorer... :wink:

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Brutal » tor 10.02.2005 20:04

cherubrock skrev:Soverommet mitt er ikke kledd i noe lyddempende materiale dessverre, skjønt det kunne tjent en rekke funksjoner :D


Skrytepave.

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav cherubrock » tor 10.02.2005 20:06

brutal skrev:
Skrytepave.


Ja greit da! Av og til kan virkeligheten være BRUTAL :cry:
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Funkaholic » tor 10.02.2005 20:30

Når det gjelder å mekke hjemmestudio ville jeg på det sterkeste anbefalt å bruke noen lapper ekstra på monitorene.
Sånn jeg ser det er monitorene et av de absolutt viktigste elementene i et hvilket som helst studio.. Pluss gode kabler (fantastisk mye som "forsvinner" om man har crappy kabler)
En annen grunn til å ha bra monitorer er jo også at når du endelig har mastret ferdig låtene dine og tar dem med for å spille dem noe anna sted så kommer det ut som bæsj.. Kjedelig..

Se på det på denne måten, du sitter med det feteste av DVD-spiller, forsterker, høytalere, woofere osv. Og så har du en TV på 20" for Clas Ohlson.
Ja du har siiiinnsvak filmopplevelse...........helt til det kommer ut av skjermen.

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » tor 10.02.2005 20:39

At nærfeltsmonitorer skal være flate i responsen er en drøy påstand. INGEN høytalere er helt flate og det er heller ikke ønskelig. Et eksempel på dette er Yamaha NS-10 som står i så å si alle studioer verden over. Det viktigste er at de gir et klart bilde av hva som skjer i musikken og at du kjenner responsen deres i forhold til andre annlegg. Har selv to sett: Fostex PM2 i studio (veldig fin og behagelig lyd med god bass) og M-Audio BX5 i hjemmestudioet (noe komprimert lyd, fin diskant, men lite bass). Har også prøvd Samson sine. Disse er veldig harde i diskanten og kan være slitsomme å jobbe på over lengre tid. De har nemlig titan-diskant. Dette er noe jeg personlig ikke liker (finnes også på Mackie og Behringer sine høytalere).

Kjøp det du liker, men så store du har plass til. Bass er jo viktig i dagens musikk. Sats på aktive høytalere. Gå til http://www.riff.no for bra priser.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav cherubrock » tor 10.02.2005 22:56

Mega_Therion skrev:Kjøp det du liker, men så store du har plass til. Bass er jo viktig i dagens musikk. Sats på aktive høytalere. Gå til http://www.riff.no for bra priser.


Takk takk. Mye gode råd her... Når det gjelder å kjøpe det jeg liker..hm...ja så blir det verre for jeg aner knapt hva jeg skal høre etter for å si om jeg liker det eller ikke.

Forøvrig er kassen såpass slunken at jeg gjerne kommer til å enda på de rimeligste m-audio monitorene til riff.no uansett... plass har jeg også lite av.
medlem i 230 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]