Skille ut stemmen

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Skille ut stemmen

Innleggav dupe_aXez » tor 10.02.2005 23:29

Heisann, jeg har en sang som jeg skal synge til. Problemet er at det er en som allerede på denne låten. Det er en .mp3 fil..
Det jeg tenkte på var om det er en mulighet for å ta vekk sangstemmen ifra selve instrument spillinga?
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Bendik » tor 10.02.2005 23:36

Det går definitivt an, men jeg vet ikke hvilke program som gjør d. Du kan eventuelt forsøke å finne orchestral versjonen av sangen, selv om det nesten alltid er umulig å finne...

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Skille ut stemmen

Innleggav cherubrock » tor 10.02.2005 23:36

For ditt personlige velvære og karaokeshow foran badespeilet kan du nok finne noe som fjerner den eksisterende vokalen. Typen vi kjenner fra disse rack-stereoanleggene med karaokefunksjon. Resultatet er ikke egnet for publisering for å si det sånn.....

Dersom du er lydguru og dreven på advanced software kunne du vel fått et ok resultat. Men da hadde du vel neppe spurt her....

Snakk med Dj Dangermouse...han er god på sånn!
medlem i 230 måneder
 

Innleggav dupe_aXez » tor 10.02.2005 23:39

Hehe ok, takker for svar.
Nei altså, skal framføre en kiss sang med et par venner. Jeg er ikke noe særlig dreven innen lyd, har så å si aldri brukt gjort noe innenfor dette feltet. Men må bare komme med forslag til et eventuelt program som kan gjøre dette :D
medlem i 241 måneder
 

Innleggav mp2k » fre 11.02.2005 0:10

det finnes kun en type software-løsning (på mac, som jeg vet om) som fjerner stemmen fra lydfiler. tror det på fint heter en phase shifter. denne tar et stereo-opptak og fjerner det hver av de to kanalene har til felles (som oftest hovedvokal) resualtatet blir mildt sagt j*vlig. Det gamle SoundJam MP hadde denne funksjonen innebygget, men det kom aldri lengre enn en slags beta-version for OS X, og ble istedet til det vi i dag kalle iTunes. Uten denne karaoke-funksjonen vel og merke.

det eneste alternativet til dette er vel å lase ned en MIDI-fil. men det er også forferdelig stygt.

beklager

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav macavhengig » tir 22.02.2005 23:47

Det de fleste program/plugin gjør er å fasevende den ene kanalen i stereofilen, deretter mikse ned til mono. Da mister du som regel leadvokalen (+en del annet) som ligger i midten. Men du mister også lydkvaliteten ;-)

Dersom du har et lydredigeringsprogram er det bare å prøve. Kor og backingvokaler er som regel panorert til høyre og venstre og blir beholdt.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav macrules » tir 22.02.2005 23:55

Klangen på leadvokalen blir jo hengende igjen. :lol:

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav macavhengig » tir 22.02.2005 23:58

Det stemmer det Macrules. derfor passer det dårlig på svensktopper ;-)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav TorbX » ons 23.02.2005 0:23

Herregud, man kan ikke fjerne vokal. Uansett hva eventuelle programmer hevder så blir resultatet alltid forferdelig.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav jaknudsen » ons 23.02.2005 0:53

Hvilken sang er det? Prøv å søke i Acquisition på "kiss <sangnavn> instrumental"

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav inikken » ons 23.02.2005 1:43

macavhengig skrev:Det stemmer det Macrules. derfor passer det dårlig på svensktopper ;-)


Jo da, det går selvsagt også med svensktopp. Du må bare sette datamaskinen på hode slik at du får drenert ut all klangen. Og husk å la den tørke etterpå.

--- Isj, lydteknikkerhumor ---

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Snarf » lør 26.02.2005 11:35

Hvilken sang er det snakk om?
Om du ikkje får eit bra resultat på nokon som helst måte, OG har god tid. Kan eg spele inn låten instrumentalt til deg i studio. (Driver og lagar eit par demoar av studioet mitt uansett, så kvifor ikkje ein kiss låt også..

Stian

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron