Anbefalinger til lydkort?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Anbefalinger til lydkort?

Innleggav bleu » tir 15.02.2005 17:48

Lydkort
Sist endret av bleu den tir 04.10.2005 19:57, endret 1 gang

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav epifant » tir 15.02.2005 18:06

Jeg er ikke musiker, så jeg kan ikke anbefale deg et spesielt kort. Jeg har derimot sjekket opp ang. lydkort generelt, og av de som later til å ha best lydkvalitet skal være:

- Lynx Two
- RME HDSP 9632
- ESI Julia
- M-Audio Audiophile 192
- E-Mu 0404
og muligens Digigram PCX22V2.

Som sagt, jeg aner ikke hvordan noen av disse kortene passer ditt bruk, men det kan kanskje tipse deg i riktig retning? M-Audio og ESI er kanskje de produsentene som blir mest aktuelle for din del.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav desafio » tir 15.02.2005 18:09

Stort sett alt fra M-audio fungerer fint. Jeg tenker på å kjøpe det billigste.
Det skal takle stort sett alt, men du kan ikke ta opp flere kanaler på en gang, så det egner seg dårlig til livebruk og konsertopptak

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 15.02.2005 18:48

M-Audio FW410 er jo ganske snerten. Jeg anbefaler deg å ta en telefon til Prolyd i Oslo, de har lang erfaring med Mac og hjemmestudio i tillegg til at de skaffer alt. De har også meget god kompentanse på å anbefale lydkort til forskjellig bruk. Ring de og si hva du skal bruke det til å hvor mye penger du har, så kan de finne frem noen forskjellige å velge mellom.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav cherubrock » tir 15.02.2005 19:15

desafio skrev:Stort sett alt fra M-audio fungerer fint. Jeg tenker på å kjøpe det billigste.
Det skal takle stort sett alt, men du kan ikke ta opp flere kanaler på en gang, så det egner seg dårlig til livebruk og konsertopptak


Du kan utmerket godt ta opp to kanaler (eksempelvis mic og gitar) samtidig på blant annet m-audio's Fast Track og Firewire Solo.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav bleu » tir 15.02.2005 21:25

Okey tror jeg får ta en telefon til Prolyd og høre med de.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav budbringeren » tor 17.02.2005 3:04

Hei er det denne du tenker på?
http://www.m-audio.com/products/en_us/F ... focus.html

I såfall står det de forskjellige spesifikasjoner. bl.a at den har phantom power. Så hvis produktet jeg fant er riktig, har du fått svar på det spm. Jeg driver et studio og der er det motu lydkort. Motu er veldig bra. Av de andre merkene som kommer fram, og utifra hva jeg selv vet, er Emu kjent for meg, siden jeg har en sampler som er fra emu, og den er meget bra! Så Emu er seriøst og bra. De andre kjenner jeg ikke til. Kun kjøpe lydkort eller annet også? Hvis du skal f.eks kjøpe musikkprogram, midi interface eller annet som hører til, har jeg et annet forslag:
Kjenner en som har den minste protools utgaven, og i den pakken følger det med lydkort. Tror det koster omkring 5 000, og da har du liksom "alt" :) Men det er dersom du trenger annet enn bare lydkort. Da kan det lønne seg.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav bleu » tor 17.02.2005 3:22

Fikk anbefalt noen lydkort, så jeg er ganske sikker på hva jeg skal kjøpe nå :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Snarf » søn 20.02.2005 19:15

Kvifor "må" du spele inn alle 4 kanalane samstundes då?
Funkar jo fint å ta ein ting om gongen.. : )

hvilket lydkort bestemte du deg for til slutt?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav aslak » søn 20.02.2005 20:28

det er umuli å anbefale deg noe når du ikke sier noe om hvaslags maskin du har, og om du for eksempel har en ekstern mikser eller ikke.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav bleu » søn 20.02.2005 20:42

Valget mitt falt på Edirol FA101, koster rundt fem tusen inkl mva. Det har mange muligheter og en rekke innlinjer. I og med at jeg poster på et Mac forum går jeg utifra at det er selvsagt at jeg skal bruke en Mac, men de fleste lydkort støtter både Mac og PC.

Hvorfor jeg skal spille inn alle fire kanalene samtidig? Hvis vi sitter to stk her, med to gitarer og to mikrofoner, mener du at vi skal spille inn samme sangen 4 ganger da? Poenget er jo å få inn fire kanaler for å kunne etterarbeide de forskjellige trackene etterpå. Forestill deg en 4-track maskin.

Ekstern mikser har jeg men den skal ikke brukes direkte så det er ikke relevant :)

Kan komme tilbake med feedback etterhvert.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav gola » man 21.02.2005 0:42

Kom gjerne med en tilbakemelding når du har fått satt opp lydkortet. Jeg er også på jakt etter nytt lydkort (med minimum 4 ut). Vurderer M-audio firewire 410. Hvorfor styrte du unna det?

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav ask » man 21.02.2005 1:04

Snarf skrev:Kvifor "må" du spele inn alle 4 kanalane samstundes då?
Funkar jo fint å ta ein ting om gongen.. : )

Man spiller mye bedre når man spiller sammen. Iallfall gjør bandet mitt det :wink:

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Snarf » man 21.02.2005 1:14

Det er vanlig å spela inn eit og eit instrument om gangen. Er berre i spesielle tilfeller eg spelar inn mangen instrument ilag i studio.
då får du så masse støy frå dei andre instrumenta på mikrofonane, så det brukar eg berre om eg vil ha "live" lyd, eller skal kjapt spele inn ein kladd.
Du vil få både gitar 1 og gitar 2 inn på kvar mikrofon. Så om du vil skru opp gitar 1 i forhold til gitar 2, så vil lyden på gitar 2 bli høgare også, fordi mikrofonen til gitar 1 får med seg mykje av lyden i gitar 2 også. Dette er ein vanlig feil når du er ny med innspeling. Nett som å spele inn med lyden på høgtalarane skrudd opp.. : ) Eg har faktisk spelt inn 10 spors prosjekt berre med ein innput. Er vel berre trommesett og bassgitar som MÅ ha meire enn 2 inputs..

Når rolling stones eller metallica spelar inn eit album, så spelar dei ikkje alle 4 samtidig. eit og eit instrument er standard praksis.


Kult for deg og bandet ditt om de får best lyd om alt blir gjort i ein tagning, men om du vil ha meire proff lyd, så tenar du på å ta ein ting om gangen. Er jo halve vitsen med sequensere/HD recordere, kontra å sende mixen direkte til DAT/Tape..

Men, eg kritiserer ikkje framgangsmåten dykkar no altså. Var berre nyfiken.. : )

Eivind Dask: om du vil ha "live" lyd på alle innspelingane dine, er det jo vel og bra. men om du vil ha den alternative "studio" lyden, så bør du lære bandet ditt å mestre begge typar innspeling.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav bleu » man 21.02.2005 1:50

Enig med deg snarf, for helt ren studiolyd bør man spille inn et og et instrument og bygge opp en sang. En veldig vanlig fremgangsmåte men sånn jeg skal ta opp så er jeg ute etter den live lyden og mulighet for å arbeide på sporene i ettertid. :) De fleste låtene jeg skal ta opp vil det ikke være tid til å spille inn hvert instrument.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Neste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]