Hvordan ta opp flere lydspor samtidig?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Hvordan ta opp flere lydspor samtidig?

Innleggav Avec » søn 27.02.2005 0:49

Jeg spiller i et band (6stk) hvor vi kunne tenke oss å gjøre et liveopptak, men hvor vi likevel kunne redigere/legge på ting etterpå. Ønsker å kjøre 6 separate spor inn!
Det skal være lavbudsjett!

Hadde håpet å bruke en macmini eller en powerbook 12 til formålet!
Jeg så hvordan Steve Jobs gjorde det i sin presentasjon på scenen med 4 spor inn....

Jeg har mixer og anlegg som vi kjører scenelyd ut!
Har dere noen tips? Hva trenger jeg bortsett fra mac`n?
medlem i 230 måneder
 

Innleggav kuuuli » søn 27.02.2005 1:09

først og fremst så trenger du et miksebord med 6 separate grupper ut.
Så trenger du et lydkort med 6 innganger.

Nå er du allerede over lavbudsjettgrensa, men jeg har et annet forslag til deg:

Kjøp heller et okay lydkort til 1500 kroner, og spill inn et og et spor. De eldste vil kalle dette "juks" men det er det ikke. Det er kun moderne!
Begynn med trommer, så gitar, så bass, så vokal. Det er sånn jeg liker å gjøre det. Uten tvil får du også den beste kvaliteten på denne måten.

Om du kanskje allerede sitter på et miksebord med 6 grupper ut, så kjøp et lydkort med 6 innganger, og du havner vel på en 4-5 tusen kroner.
Jeg vet ikke hvordan hardisken i powerbooken takler dette, men jeg tviler litt på den faktisk.

om det er noen som har noen invendinger er det bare å skrike!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav bleu » søn 27.02.2005 1:57

6 kanaler inn koster endel penger. Jeg tipper fra 10 tusen og oppover for et brukbart kort. Med 6 lydspor får harddisken endel å jobbe med også og da bør du ha 7200rpm, dvs enten en ekstern harddisk til Powerbook'en din eller koble lydkortet til en stasjonær PC/Mac.

Jeg tror altså at dette er ganske vanskelig å få til på et lavbudsjett, da må det gjøres som kuuuli sier å spille inn et og et spor men det er ugunstig i live situasjoner selvsagt.. Det finnes billige lydkort med 2 inputs som lar deg i det minste separere vokal fra bandet. Det er kanskje en idé.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 27.02.2005 2:10

Hvis du gjør slik som Kuli har beskrevet (ett og ett spor) og i tillegg har en mikser med både Main Out og Alt Out (de fleste miksere har dette), kan du sende den ene kanalen du skal ta opp til Alt Out. Så velger du at Alt Out også skal avspilles i Main Out. Derreter kobler du Macen din til Alt Out. Nå kan du ta opp det du router til Alt Out, samtidig som du kan koble monitorene dine til Main Out og høre hele bandet samtidig som du tar opp. Likevel er det kun den eller de kanalene du har sendt til Alt Out som blir tatt opp!

:)

Hvis du likevel MÅ ta opp de seks sporene samtidig, i hver sin kanal, OG det skal skje under en konsert... Ja, da snakker vi ihvertfal IKKE lavbuddsjett ;)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav bjarnekanin » søn 27.02.2005 4:26

Det du kan gjøre, noe som jeg gjør når jeg tar opp ting live og som gir et veldig bra resultat. Er å kjøpe et firewire lydkort, f.eks. Motu 896HD, dette har 8 kanaler inn, koster litt over lavbudsjett (ca 10000), men er verdt investeringen. Så kjøper du splittere til de kanalene du har lyst å ta opp, antar trommer bass og gitar, (vokalt kan og bør en legge på etterpå). Dermed splitter du de kanalene du vil ha tatt opp før de går inn i mikseren, slik at et signal går til lydkortet og ett inn i mikseren. Da får du helt ren lyd og kan mikse alt du vil etterpå. Dette gjør jeg på min 12", bare at jeg har to firewirekort som er kobla sammen (16 kanaler) og en ekstern harddisk. Det funker! :)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere