Mic i hjemmestudio

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Mic i hjemmestudio

Innleggav cherubrock » man 28.02.2005 11:04

Jeg er såvidt kommet igang på hjemmestudiofronten. Sålangt fungerer alt såre vel men jeg sliter litt med vokal-mic greia.

Det jeg vel egentlig lurer på her om et popfilter er et must? Oppdaga raskt at mic'en (naturlig nok antar jeg) er allergiskt for alle b og p-stavelser (clip-led'n blinker frenetisk). Alternativet er å gi full pupp på vokalsporet å sitte 3 meter unna mic'en men da synes jeg uansett det blir problematisk at vokalsporet er såpass lavt samt at mengden bakgrunnstøy øker betraktelig.

Må jeg snarest anskaffe et popfilter eller er det noen andre triks jeg kan prøve?
medlem i 230 måneder
 

Innleggav desafio » man 28.02.2005 11:19

Hvis du skrur ned inn-volumet litt, så skal det ikke gi like stort utslag. Eller du kan prøve å tre en sokk utenpå mikken :) Jeg bruker det når jeg sal spille inn akustisk gitar, for å unngå skrapelyder når jeg drar fingrene over strengene. Såvidt jeg kan tenke meg fram til, skal det kunne ha samme effekt når mman synger for å filtrere bort enkelte lyder.

Ja.. Prøv en vanlig gymsokk, og hvis ikke det funker, så tre på en litt tettsittende ullsokk! Hvis det blir for mye bass i vokalen da, så kjør opp litt diskant. Håper dette hjelper litt

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 28.02.2005 11:20

Jeg ville satset på et popfilter. Det er ikke sikkert det fjerner alt, men det bør dempe det en god del. Du bør også vurdere et low cut filter på micen.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav andemann » man 28.02.2005 11:33

Med det samme vi er inne på emnet, er det noen som kan anbefale en helt grei (og rimelig mic) til opptak av vokal (Musicals, Opera etc)

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav cherubrock » man 28.02.2005 11:41

andemann skrev:Med det samme vi er inne på emnet, er det noen som kan anbefale en helt grei (og rimelig mic) til opptak av vokal (Musicals, Opera etc)


http://www.riff.no/index.php?artikkelid=152

Opera?!? Jøsses...
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » man 28.02.2005 11:45

Hehe, å tre en gymsokk over mikken anbefales IKKE! Bruk et skikkelig popfilter, gjerne dette.

Ellers kan du lage ditt eget:
lag en løkke av en kleshenger(ståltråd) og tre over en vanlig nylonstrømpe for damer. Dette funker greit, men ser litt kjedelig ut.

Plasser mikrofonen omtrent 20 cm. unna munnen din og popfilteret midt i mellom.

Det finnes faktisk et annet triks: Teip en blyant foran mikrofonen slik at den går parallellt og over elementet. Tro det eller ei! Dette vil faktisk funke! Her blir "vinden" ledet bort vha. aerodynamiske prinsipper …

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav andemann » man 28.02.2005 12:14

cherubrock skrev:
http://www.riff.no/index.php?artikkelid=152

Opera?!? Jøsses...


Samboer driver og synger litt..

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav budbringeren » tor 03.03.2005 2:44

Så lenge du bruker mikrofon til vokal er popfilter et must! Ikke dumt å dytte micen litt bakover. Det hjelper også.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav ameneon » tor 03.03.2005 2:59

TSM mt87 er en vanvittig god kondensator-mic til vokalbruk. Den er en kopi av en annen mic til 30.000,-. en jeg kjenner A/B-testet den mot originalen og klarte ikke å høre forskjell på de to!!! koster 995,- hos luthman.no. garantert bra kjøp!

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav budbringeren » tor 03.03.2005 4:14

ameneon skrev:TSM mt87 er en vanvittig god kondensator-mic til vokalbruk. Den er en kopi av en annen mic til 30.000,-. en jeg kjenner A/B-testet den mot originalen og klarte ikke å høre forskjell på de to!!! koster 995,- hos luthman.no. garantert bra kjøp!


Tviler på at den er uimotståelig, men sikkert en bra mic for en billig penge, men som oftest får man hva man betaler for. Den billigste mikrofonen jeg vet om som virkelig er av god klasse er Shure sm7 b. Den koster vel omkring 5000 og brukes i mange studioer istedet for mye dyrere micer. Spørs på hvem som skal synge og til hva slags lydbilde. Bono i U2 har brukt den, mange kjente artister/band har brukt den, og bruker den ofte selv istedet for andre micer jeg har som er dyrere. Ta av filteret den leveres med, og bruk pop filter. Den låter utrolig bra!

Blir rundt 5000 for dyrt, høres tsm mt87 ut som en bra løsning. Skal du bruke mikrofonen hovedsaklig til din egen vokal, anbefaler jeg deg å teste den ut først. Mikrofoner er som instrumenter. Alle har sin egen sound, og ikke alle passer like bra til enhver stemme.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]