pos/neg sider med garageband?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

pos/neg sider med garageband?

Innleggav Endre » tir 05.04.2005 13:06

Noen som vil fortelle om erfaringer ved bruka av garageband? positive som negative.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav admin » tir 05.04.2005 13:12


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » tir 05.04.2005 13:52

Hmmm, den testen er neppe skrevet av en musiker, hehe. Garageband er et fint program å komme i gang med. Den siste versjonen har også mulighet til opptak av 8 spor samtidig, noe som gjør at du kan ta opp f.eks. et trommesett live.

De største mangelene med programmet er at det ikke har mulighet for send-effekter, grupper ol. Lydredigeringsfunksjonene er også svært dårlige. Trioler og liknende i pianorullen er nærmest umulig. Det samme er taktskifter. Det finnes få loops i odde takter. Og – sist men ikke minst – programmet spisser prossessorkraft som ingen andre.

Sett i forhold til pris er det likevel helt fantastisk!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav andemann » tir 05.04.2005 14:23

positivt: billig og enkelt

negativt: enkelt

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Endre » tir 05.04.2005 15:15

Men følger det samples/loops med, eller må mann skaffe alt slikt på egen hånd?
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Thor » tir 05.04.2005 15:17

Mega_Therion skrev:Hmmm, den testen er neppe skrevet av en musiker, hehe.


Nå har jeg da heller ikke utgitt meg for å være musiker. Jeg er bare en glad amatør som skrev en rask test av GB like etter at programmet kom ut slik at andre glade amatører kunne få litt innblikk i hvordan det funker. Siden du tydeligvis har mye mer peiling på dette området, kanskje du vil skrive en mer fyldig test?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Endre » tir 05.04.2005 15:36

Og kan man mekke sine egne tromme groover og ikke bare bruke ferdige looper?
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » tir 05.04.2005 15:39

Sorry, var ikke meningen å tråkke på noen tær her. Testen var grei den, men funksjonene du gjennomgikk og det du skrev om skalaer vitnet om at du ikke stiller samme krav til GB som f.eks. en som spiller i et band og vil lage en demo. GB blir jo brukt av begge disse gruppene, så testen din var forsåvidt grei nik, men sa lite om bruken av BG som opptaksmaskin.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » tir 05.04.2005 15:41

Endre skrev:Og kan man mekke sine egne tromme groover og ikke bare bruke ferdige looper?


Ja, dersom du programmerer dem i MIDI. Vil du lage egne Apple Loops må du ha Logic…

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Thor » tir 05.04.2005 15:53

Mega_Therion skrev:Sorry, var ikke meningen å tråkke på noen tær her. Testen var grei den, men funksjonene du gjennomgikk og det du skrev om skalaer vitnet om at du ikke stiller samme krav til GB som f.eks. en som spiller i et band og vil lage en demo. GB blir jo brukt av begge disse gruppene, så testen din var forsåvidt grei nik, men sa lite om bruken av BG som opptaksmaskin.


Helt greit, føler meg ikke tråkket på. :)
Nå er jeg enig i at testen er uhyre overfladisk, og ikke alle funksjoner er blitt gjennomgått. Det var heller ikke målet med testen, men jeg burde kanskje gjort dette klart likevel. Når det gjelder skalaene, så har jeg nok ikke forklart meg godt nok der heller. Siden GB så opplagt er myntet på amatører, gidder jeg ikke greie ut om hvilke typer skala som hører til dur- og molltonalitet, stor og liten ters, osv...
Jeg prøvde faktisk å presse gjennom bruk av GB til inspilling av en liten demo med et av banda jeg spilte i før jeg flyttet, men ble nedstemt. 8O

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

fint for demo

Innleggav saftogvann » tir 05.04.2005 19:30

Jeg syns GB funker finfint for demobruk - jeg skal ikke skryte på meg for mye erfaring på områd, men: Jeg kjøpte meg et firewre lydkort og et par mikrofoner og ved hjelp av dette + GB har jeg klart å produsere helt fine demoer med bandet mitt. Vi er ikke de mest avanserte eller mest kresne, men vi har blitt overrasket positivt over hvor bra vi får det til å låte.

Mega_Therion skrev: Ja, dersom du programmerer dem i MIDI. Vil du lage egne Apple Loops må du ha Logic…
----
Jeg trodde det skulle være mulig å produsere apple loops med GB2 hvis ikke jeg husker feil? Jeg har ikke satt meg inn i det med loops/midi og sånt ennå - venter på midikeyboardet jeg har bestilt. Foreløpig kun brukt GB som demo-verktøy for bandet - og syns som sagt det funker fett.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: fint for demo

Innleggav Mega_Therion » tir 05.04.2005 20:57

saftogvann skrev:Jeg trodde det skulle være mulig å produsere apple loops med GB2 hvis ikke jeg husker feil?


Ja, du har visst rett. :oops:

Legg gjerne ut en link til låta deres her…

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Endre » ons 06.04.2005 8:32

Men kan man lage tromme grooves uten og kjøre via midi? Tenkte på å fylle ut noen slags noter eller lignende i garageband
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Endre » tor 07.04.2005 14:04

Noen som hvet?
Sist endret av Endre den tor 07.04.2005 15:01, endret 2 ganger.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav macrules » tor 07.04.2005 14:19

Artisten Alimar bruker pencil tool til å lage musikken sin i garageband har jeg forstått riktig. Ganske dyktig gjort spørr du meg.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Neste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]