Lyd "boks" til imac g5

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Lyd "boks" til imac g5

Innleggav iDarkstar » tor 14.04.2005 10:54

Hei

Jeg har en imac 20" g5. Finnes det en lyd boks som jeg kan koble gitaren rett i mac'en?

Mvh
Terje Berg
medlem i 228 måneder
 

Innleggav desafio » tor 14.04.2005 11:15

Et lydkort mener du? Det billigste jeg vet om er M-audio Fast Track USB: Det gir fin lyd, har innebygd preamp, og kommer med masse plugins. Det er kompatibelt med Garageband, som er det programmet som er enklest å bruke til den sammenhengen du (sannsynligvis) vil bruke det til. Jeg bruker et nesten identisk kort, og bruker da ibooken min som effektboks for live-bruk, eller jeg kan bruke den som portabelt studio. Funker kjempefint :)

Fast Track er så enkelt som å plugge i, (og installere drivere), sette i gitaren, velge plugin (effekt) i garageband, og spille! Du trenger ingen vanlige effektpedaler. Garageband fikser det

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav iDarkstar » tor 14.04.2005 11:18

Det var akkurat det jeg hadde tenkt meg:) Ser at det va ikke noe spesielt lydkort så stod i iMacen min.. har du peiling på pris på det?
medlem i 228 måneder
 

Innleggav desafio » tor 14.04.2005 11:23

http://www.m-audio.com/index.php?do=med ... trackvideo

koster ca 1100,- på applestore norge :) jeg gidder ikke å paste linkn til applestore her, ettersom den timer ut ganske fort. Men du finner den under "lag musikk" på applestore

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav iDarkstar » tor 14.04.2005 11:25

takk takk:)
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Jaman » tor 14.04.2005 11:39

trudde ein kunne koble gitaren el. rett inn på linjeingangen ...(med overgang frå liten til stor jackkobling sjølvsagt) går ikkje det?
medlem i 232 måneder
 

Innleggav cherubrock » tor 14.04.2005 13:50

Jaman skrev:trudde ein kunne koble gitaren el. rett inn på linjeingangen ...(med overgang frå liten til stor jackkobling sjølvsagt) går ikkje det?


Det funker iallefall brillefint på min PowerBook..... Men det er mulig lyden blir av noe mindre kvalitet
medlem i 230 måneder
 

Innleggav alexandr » fre 13.05.2005 22:21

cherubrock;

kan du muligens vise meg hva slags kabel jeg trenger for å kjøre lyd rett fra (akustisk) gitar eller bass rett inn i powerbook'en gjennom line-in-inngangen...?

jeg finner liksom ingenting, men jeg har kun søkt for å finne en kabel med standard jack til mini-jack.. det aner meg at jeg er litt ute å kjører. at jeg muligens trenger en spesiell line-in-kabel eller noe..

hva slag kabel bruker du? funker den på gitarer/bass uten pre-amp også?

alex.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav alexandr » fre 13.05.2005 22:23

faen, når jeg tenker over det - muligens det kan funke med en vanlig gitarkabel, med et slik endestykke som gjør pluggen om til mini-jack...??? vil det funke?

alex.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav desafio » fre 13.05.2005 23:36

Det vil funke finfint. Så lenge macen har lydkort med inngang på

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav joarek » fre 13.05.2005 23:52

Jeg bruker en vanlig minijack-minijack (5 meter) med en jackadapter i
enden til gitaren... Det er ikke den beste løsningen, men det fungerer
bra :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav desafio » fre 13.05.2005 23:53

et eksternt lydkort beregnet på hjemmestudiobruk er kanskje det beste.. Du trenger ikke mer enn en eller to innganger, mener jeg, hvis du ikke skal ta opp f.eks slagverk, etter ta opp live.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav alexandr » lør 14.05.2005 1:17

jeg blir nok å teste det å kjøre gitaren rett inn i maskina først.. skal uansett handle midi-keyboard imorra, så må passe på utgiftene litt..

men viss man skal ha et enkelt lydkort, hva ville du anbefalt? helt enkelt, kun for å legge inn et, eller max 2, spor av gangen. forresten, 2 spor kunne vært kjekt, typ en gitar og mikrofon eller gitar+bass..

støtter garageband opptak av to spor samtidig?

alex.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav bep0rz » lør 14.05.2005 1:34

GarageBand støtter det.

For å få GarageBand til å "lage" noter av det du spiller, må instrumentet, gitaren, være koblet til som midi-device.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Snarf » lør 14.05.2005 2:24

GarageBand 2 støttar opptak av 8 kanalar samstundes.
Lydinnput på iMac forsterkar ikkje signalet godt nok til å få brukande lyd på ein mikrofon: Kan funka på ein elektrisk gitar då det krevst svært lite signal grunna den sinnsjukt høge forvrenginga i ein forsterkar(simulator). Når eg spelar inn på min mbox eller fast track (anbefalar den siste om du ikkje brukar ProTools, då den er mykje mindre og lettare å ha med seg...), så har eg faktisk input gain p fast track heilt nede på lavaste instilling ettersom guitarAMP i logic lagar høg lyd av nesten ingen signal.
Men ein liknande instilling på mikrofon gjev dårleg resultat. Så om du skal kople rett i lydinngongen på iMac (som ikkje har innebyggd preamp) så vil akustisk gitar/mikrofon verte boss, men elgitar/bass kan nok funke greit.

Du kan vurdere m-audio sin ozonic som er midikeyboard og 2 kanalrs lydkort med preampar slått saman til ein liten boks med 25 tangentar. USb versjonen kostar vel berre ein 2-3 lappar. firewire storebroren kostar vel kanskje 5?


http://www.prolyd.no (eventuelt HAgstrøm Musikk om du bur i Bergen. Dei rokkar.. : )

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Neste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]