Mono - hva skal dette bety?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Mono - hva skal dette bety?

Innleggav desafio » fre 22.04.2005 12:48

Jeg prøver å ta opp gitar i garageband fra et MobilePre USB-kort, og får bare mono lyd.. Hvorfor får jeg ikke stereo?
Sist endret av desafio den man 25.04.2005 17:34, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav prosch » fre 22.04.2005 13:02

Tar du opp med stereomikrofon eller har du jackpluggforbindelse? Vet ikke om jeg kanskje misforstår deg, men sistnevnte overfører lyden bare i mono (en kanal), så må du heller bestemme om den skal ligge på venstre eller høyre høytaller (eller en miks) ... tipper det er en funksjon for det i garageband.
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » fre 22.04.2005 13:19

Du kødder vel? Finnes ingen gitarer som har stereo. Vil du ha stereoeffekt på gitarsporet ditt må dette legges på som effekt. Prøv chorus, delay, flanger el.l.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav desafio » fre 22.04.2005 13:23

Går det ikke an å få det til å høres ut som stereo? Uten å mikke opp forsterker..
Jeg har satt på en liten dings på ledninga nå som gjør at jeg kan koble to jack-kabler i gitaren, og dermed få stereo, men det blir så mye støy..

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Mac4me » fre 22.04.2005 13:24

Enig, noen som har hørt om stereogitar? Doubleneck kanskje?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Smertehyl » fre 22.04.2005 13:32

-spel inn gitarspora dine 2 eller fleire gonger, og pan dei ut i stereo! -mykje betre og dynamisk lyt. har ikkje heilt tru på dings-stereo-jack-ut-fra-gitar

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav prosch » fre 22.04.2005 13:32

Mac4me skrev:Enig, noen som har hørt om stereogitar? Doubleneck kanskje?


Hehehe... artig!

Altså... skal du ha stereo fordrer det at du har to lydkilder med forskjellig lyd, da får du effekt. Dersom du har et monospor og fordeler det på to lydkilder så har du vel strengt tatt ikke stereo. Stereo er en måte å framstille et større "orkester" slik at du kan identifisere hvor de forskjellige lydkildene kommer fra. Et enkelt akustisk instrument uten oppmikking vil du oppfatte som monolyd, derfor vil det være "unaturlig" å ha en gitar i stereo

Shoot me if I'm wrong... 8O
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Smertehyl » fre 22.04.2005 13:39

heilt rett prosch!! men dersom du som e har nemnt spelar inn fleire gonger(på fleire spor) og pannar, vil du få flott stereo-bla på grunn av at det er vanskeleg å spela heilt likt, og derfor vil låte dynamisk og flott.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav desafio » fre 22.04.2005 13:44

Jau.. I mitt tilfelle var det bare hvordan kanal jeg tok opp fra :P Hehe.. Helt nytt lydkort i dag skjønner dere. Har alltid brukt andre greier for å spille inn før, som gav lyd både i høyre og ventre øre. Har fått til alt jeg skulle få til nå.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav prosch » fre 22.04.2005 17:56

Smertehyl skrev:heilt rett prosch!! men dersom du som e har nemnt spelar inn fleire gonger(på fleire spor) og pannar, vil du få flott stereo-bla på grunn av at det er vanskeleg å spela heilt likt, og derfor vil låte dynamisk og flott.


Jepp, fordi det i praksis blir to gitarister som nødvendigvis ikke vil bli oppfattet å stå på samme sted i det tenkte lokalet...
medlem i 242 måneder
 

Innleggav DJ-Immortal » man 25.04.2005 17:30

Bassen min har både mono og stereoutgang.
Rickenbacker har flere modeller med stereoutganger, 360, 4003, 620...

Jon
medlem i 246 måneder
 

Innleggav musiq » ons 27.04.2005 1:55

desafio skrev:Jeg har satt på en liten dings på ledninga nå som gjør at jeg kan koble to jack-kabler i gitaren, og dermed få stereo, men det blir så mye støy..


Støyen kommer av at det blir helt feil impedanse hvis man deler et svakt signal (som en gitar eller mic) på to innganger. Den klarer ikke å "drive" preampene. Dette med impedanse er griseviktig for at instrumentlyden skal "overleve".

Innganger av typen "instrument" eller "guitar" finnes på enkelte lydkort. Hvis den ikke finnes, skal man bruke en DI-boks koblet til en mic-inngang (må ha 48v phantom eller batteri). Gjelder både akk- & elgitarer og basser...

Forøvrig har alle andre her forklart mono/stereo-saken, og du har jo løst problemet. Lag noen hits!! :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav jp_tix » ons 27.04.2005 4:02

med min uglesette parker fly fulgte det med en jack-kabel som splitter gitarens 2 mik-systemer (piezo akustisk og vanlig pickup elektrisk) i to.
det kan vel på en måte kalles stereo, selv om hensikten sannsynligvis har vært
å kunne kjøre de to mik-systemene i to forskjellige forsterkere.

jp

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Eagle » ons 27.04.2005 7:50

Fy faen! Her var det mange teknisk kyndige forklaringer...

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav musiq » ons 27.04.2005 12:48

Eagle skrev:Fy faen! Her var det mange teknisk kyndige forklaringer...


Du mener...?

Og jp_tix, jepp - den splitten er kjekk å ha live. Det er vel ikke så mange som vil ha acc-gitaren inn i Marshall-stacket... 8)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron