CD ripper (ikke iTunes)

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

CD ripper (ikke iTunes)

Innleggav eriktar » tir 26.04.2005 7:36

Jeg er på vei over på mac platformen. Venter på Tiger før jeg gjør innkjøpet. En ting jeg har tenkt å beholde fra linuxverden er muligheten til å rippe CDer til mp3. mp3 som da kan benyttes av forskjellige enheter. Dvs brenne de på data CD til bilen, lese de fra xboxen, legge over på mobilen, streame til jobben (linux og windows). Jeg har det jeg trenger for å dele, samt streame mp3 filene. (Synoligy Diskstation om noen skulle lure). Men jeg lurer på et program som kan rippe CD til mp3 uten å beskytte mine egene filer fra meg selv. DRM fritt ala GRIP på linux.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav darwin » tir 26.04.2005 7:51

du kan da fint bruke itunes til å rippe "rene" mp3 filer. du kan t.o.m. tilpasse bitfrekvens, samplingsfrekvens, antall kanaler osv.
tror ikke du finner noe eget rippe-program som gjør det bedre...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav skyfex » tir 26.04.2005 7:53

Hvorfor ikke iTunes? Den kan rippe til DRM frie MP3 filer i hvilken som helst bitrate. (Aldri hørt om MP3 med DRM heller). Mulig Toast Titanium kan rippe til MP3, men jeg kan ikke si noe sikkert der.

(Edit) Trykk

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav smacmac » tir 26.04.2005 8:01

De skal lage eller har laget MP3 med drm. De ville ikke falle helt ut og håpet at en av musikkbutikkene ville velge dem.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Magnuc » tir 26.04.2005 8:03

Du velger hva du vil importere som under Preferences/Import i iTunes.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav eriktar » tir 26.04.2005 8:09

du kan da fint bruke itunes til å rippe "rene" mp3 filer. du kan t.o.m. tilpasse bitfrekvens, samplingsfrekvens, antall kanaler osv.
tror ikke du finner noe eget rippe-program som gjør det bedre...


Strålende! Da gjør iTunes det jeg vil, og med et brukergrensesnitt så dama faktisk velger å bruke det. :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav admin » tir 26.04.2005 8:59

iTunes kan også rippet il AAC uten noen form for DRM. AAC fungerer også i de fleste andre programmer på andre platformer.

En rekke MP3 spillere støtter også nå AAC etter at Apple begynte å bruke dette formatet på iPoden.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav eriktar » tir 26.04.2005 9:05

aac er ikke støttet i mp3 spilleren i bilen, så må være mp3. Men takk uansett!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav FiliusVitae » tir 26.04.2005 9:42

Ellers er det en relativt smal sak å få abcde til å funke i osx.

Men, noe sier meg at dama di ikke kommer til å like det ^_^

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav eriktar » tir 26.04.2005 10:47

Intensjonen var bare å sikre at plater som rippes er tilgjengelig for annet enn iTunes. Trodde Apple brukte samme DRM på iTunes mp3 som de gjør på iPod mp3. Men siden det ikke viser seg å være tilfelle, så er det ikke noe grunn, såvidt jeg kan se, til å bekymre meg med andre programmer.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav smacmac » tir 26.04.2005 11:58

eriktar skrev:Intensjonen var bare å sikre at plater som rippes er tilgjengelig for annet enn iTunes. Trodde Apple brukte samme DRM på iTunes mp3 som de gjør på iPod mp3. Men siden det ikke viser seg å være tilfelle, så er det ikke noe grunn, såvidt jeg kan se, til å bekymre meg med andre programmer.


iTunes music store aac (mp4) er det eneste som er kopibeskyttet (adiobible, jada).

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav ggt667 » tir 26.04.2005 12:02

Og hvis du skal rippe kopibeskyttede CDer på Mac skaff deg en eldre ekstern USB brenner som ikke klarer å se kopibeskyttelsen.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Aphelion » tir 26.04.2005 13:00

ggt667 skrev:Og hvis du skal rippe kopibeskyttede CDer på Mac skaff deg en eldre ekstern USB brenner som ikke klarer å se kopibeskyttelsen.


...eller bare hold inne shift når du setter inn cd'en ;)

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]