Komprimere sanger fra Garageband

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Komprimere sanger fra Garageband

Innleggav MrCrox » tor 28.04.2005 19:29

Er det noen der ute som vet ut et godt program for å komprimere sanger fra garageband? aif-filene jeg får ut er for store. Skal bruke sangene i et Javaspill, og da bør det ikke ta en evighet å loade...
medlem i 238 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 28.04.2005 19:30

Bruk iTunes :)

Marker filen i iTunes, og velg fra "Advanced"-menyen: "Convert Selection to AAC". Du kan endre komprimeringsinnstillinger i iTunes Preferences -> Import.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav gaston » tor 28.04.2005 19:33

Eller bare gjør det i quicktime om du har registrert versjonen din.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav MrCrox » tor 28.04.2005 19:36

problemet er bare at jeg ikke kan bruke AAC, for java støtter ikke det. Jeg må ha en av disse
MID, AIFF, AU og WAV
medlem i 238 måneder
 

Innleggav smacmac » tor 28.04.2005 19:41

gaston skrev:Eller bare gjør det i quicktime om du har registrert versjonen din.


Men det er jo ikke nødvenig å gjøre det så vanvittig tungvindt!!!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav thomasbrucedyrud » tor 28.04.2005 20:01

du velger bare f.eks wav istedet i itunes, så gjør du som det ble forklart over.
medlem i 239 måneder
 

Innleggav macrules » tor 28.04.2005 20:09

MrCrox skrev:problemet er bare at jeg ikke kan bruke AAC, for java støtter ikke det. Jeg må ha en av disse
MID, AIFF, AU og WAV


MID = midi. Det går ikke. Da måtte isåfall all musikken i Garageband være komponert kun med softsynther. Og dette med General Midi lyder. (Glem fete synthlyder)

AIFF er det du har. Om du istedetfor å spille inn i cd kvalitet i Garageband hadde valgt en lavere samplerate enn 44100 så ville låta tatt mindre plass. Men lydkvaliteten synker tilsvarende.

AU formatet tar mindre plass. Hvor god lykvaliteten er aner jeg ikke. Men tror det er dette formatet du bør gå for.

WAV sammenligner jeg med AIFF. I begge typene så kan du bestemme hvor god kvaliteten/størrelsen skal være. Omtrent som når du velger kvaliteten på jpeg bildet.

Ekleste er nok å spille inn på normal måte i Garageband for så å eksportere til iTunes. Trykke eple+r så ser du fila som er i aiff format.
Åpne denne i quicktime og eksporter i mindre format. Da enten aiff med dårligere lyd eller AU om quicktime har det. Bare å prøve flere format til du finner en instilling som passer.

Edit: Istedet for å åpne fila i quicktime kan du heller la iTunes exportere fila i det formatet du ønsker.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav MrCrox » tor 28.04.2005 20:12

Har eksperimentert litt med iTunes, og det kan gå greit å kjøre ned samplingen med aiff.. men kunne godt tenke meg å prøve au, men virker ikke som iTunes støtter det.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav macrules » tor 28.04.2005 20:16

Sjekket nå og quicktime har det valget. Det heter uLaw. (Nederst i menyen.)


Sammenlignet en 23.8 mb aiff fil. AU fila var 11.9 mb. Samme samplerate (44100) på begge.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav musiq » tor 28.04.2005 20:27

MrCrox skrev:Har eksperimentert litt med iTunes, og det kan gå greit å kjøre ned samplingen med aiff.. men kunne godt tenke meg å prøve au, men virker ikke som iTunes støtter det.


Du kan bruke QuickTime til å lage .au filer, men det må være Pro-versjonen. Åpne orginalfilen i QT, velg eksport (µLaw) og still inn samplerate og kompresjonsgrad.

Fila blir mindre med lavere samplingsfrekvens, men kvaliteten synker også. Vurdér om musikken være i stereo. Mono-filer tar halve plassen. Det er ganske vanlig å bruke mono-lyd på onlinespill, siden størrelsen er viktig. .au er det eneste av formatene du nevner som kan komprimeres. Wav og aif(f) er begge lineær PCM kodet og beholder alle data ukomprimert.

edit: Opps. Ble slått av macrules - Sorry...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav macrules » tor 28.04.2005 20:38

NP :D

Sjekket en gang til i quicktime. Denne gangen valgte jeg AIFF som exporteringsvalg.

Trykker man så på "options" knappen kan man velge uLaw som komprimering.
Fila får da endelse .AIF

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav MrCrox » tor 28.04.2005 20:39

virker som det er au som er løsningen... prøvde med en av sangene, og det var bra nok..
medlem i 238 måneder
 

Innleggav musiq » tor 28.04.2005 21:09

macrules skrev:(...) Trykker man så på "options" knappen kan man velge uLaw som komprimering. Fila får da endelse .AIF


Det er jo sant. Men i alle mine år i lydstudio har jeg ikke møtt på en µLaw-komprimert aif-fil. Har den støtte på plattformene rundt omkring? Kan hende "mottager" av en slik fil vil få samme problem som med en .mov komprimert med en "sjelden" kodec. F.eks. ved avspilling under Windows uten QT - Selv om µLaw finnes som standard i win er den ikke assosiert med .aif suffixet? Og resource-fork'en blir borte... Skal teste det på en PC siden.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav macrules » tor 28.04.2005 23:43

This format was chosen because it can be used on most of the machines on the Internet that are equiped to play sound. It also produces fairly small files which require little bandwidth to transfer. This is an important issue with the growing number of users who access the Internet through a dial-up connection. As it is, some of you may find it takes more than 10 minutes to hear one of the sound files offered here.

Kilde

This is the most widely recognized sound format on the Internet, challenged only by the Windows-specific RIFF WAVE format.

Kilde


It probably has the strongest cross-platform support of any audio compression method.

Kilde

Edit: Når man eksporterer fra quicktime så trenger man jo ikke å velge aiff med au komprimering. Da velger man selvfølgelig uLaw direkte i eksporteringen. Testa begge deler og filene var like store.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav musiq » fre 29.04.2005 0:37

macrules skrev:(...) Når man eksporterer fra quicktime så trenger man jo ikke å velge aiff med au komprimering. Da velger man selvfølgelig uLaw direkte i eksporteringen. Testa begge deler og filene var like store.


Her må vi skille mellom filformat (aiff, au, wav m.m.) og kompresjonsverktøy (µLaw, mace, layer-3 m.m.). Nettopp kombinasjonen "au-fil med µLaw-kompresjon" er - som kilden din viser - en svært utbredt metode. En aiff-fil med samme kompresjon er ikke særlig utbredt...

MPEG Layer-3 - kjent som mp3 - er nok en kombinasjon som vant verdensherredømme. Enda sterkere kompresjon - Selve fila er en mpg uansett...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]