Noen spm ang Logic Express

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Noen spm ang Logic Express

Innleggav DarkAngel » fre 20.05.2005 16:33

Sinnsykt digg program, men det er ennå litt avva for meg. Noen ting jeg lurer på er:

Hvordan runde av hjørner i automation data, som på http://www.apple.com/logicexpress/ bildet viser. (se den gule volumstreken)

Hvis jeg skal bruke softwareinstruments, må jeg da ha et midi-keyboard?

Jeg bruker effekter når jeg spiller gitar, feks vrengbokser. Går det ann å laster ned nye slike effekter, og hvor?

Hvor finner jeg tips og triks om programmet?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Noen spm ang Logic Express

Innleggav Mega_Therion » fre 20.05.2005 16:51

DarkAngel skrev:Sinnsykt digg program, men det er ennå litt avva for meg. Noen ting jeg lurer på er:

Hvordan runde av hjørner i automation data, som på http://www.apple.com/logicexpress/ bildet viser. (se den gule volumstreken)

Hvis jeg skal bruke softwareinstruments, må jeg da ha et midi-keyboard?

Jeg bruker effekter når jeg spiller gitar, feks vrengbokser. Går det ann å laster ned nye slike effekter, og hvor?

Hvor finner jeg tips og triks om programmet?


Du kan ikke "runde av hjørner" i Logic Express 7.0. Da må du oppdatere til 7.1. Det koster noen kroner hos Apple Store.

Du trenger ikke midikeyboard. Tegn et objekt på angitt spor i Arrange med penneverktøyet og dobbelklikk dette objektet. Du kan nå skrive noter inn direkte.

http://www.osxaudio er en god side for Mac og musikk.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Logic Express/M-audio

Innleggav DarkAngel » ons 25.05.2005 20:13

Jeg klarer å åpne et instrument der jeg ser et piano på venstre siden. Hvis jeg skal feks ha trommer lager jeg et vers på trommesporet og dobbelklikker på det for å komme til vinduet med noter og pianoet. Men når jeg trykker på tangentene kommer ingen lyd?! Jeg prøver med penneverktøyet å lage noen streker til høyre for pianoet også, men det kommer ingen lyd når jeg spiller det av etterpå.

Hvordan få lyd her? Det skal vel være mulig å legge inn litt trommer og kanskje også litt symfoni i bakgrunnen?

Jeg har M-Audio 410 koplet til.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Evvrom » ons 25.05.2005 20:22

Hvis du ikke har en synth/keyboard tilkoblet kan du ikke bruke midi-sporene. Du må bruke softsynther (tror det følger følger med noen i programmet).

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav DarkAngel » ons 25.05.2005 20:24

Hmm. ok.
Vet ikke helt hvordan jeg gjør det.. men kan jo prøve meg fram..

Så det keyboardet eg ser e ikkje ein sånn softsynth altså?
Burde jo fått lyd i det uansett syns eg hehe..

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » ons 25.05.2005 20:42

Evvrom skrev:Hvis du ikke har en synth/keyboard tilkoblet kan du ikke bruke midi-sporene. Du må bruke softsynther (tror det følger følger med noen i programmet).

Hmmm, dersom du ikke vet hva du snakker om, bør du avstå fra å gi råd!

Har du Garageband installert, DarkAngel? I så fall åpne en av demosangene som fulgte med GB i Logic. Da kan du studere sammenhengen mellom midispor og trommesamplene på en enkel måte. Det finnes også noen fine opplæringsvideoer på Apple sine Logic Express sider. Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav DarkAngel » ons 25.05.2005 20:48

Ok takk for svar. Har Garageband 1, ja fra iLife 04. Skal prøve å sjekke. Startet nettop en ny tråd der jeg spør litt mer om MIDI klaviatur, men er ennå interessert i svar på SoftSynther.. Skal sjekke ut svaret først.

Rev..

Har sjekket ut Garageband demoen og forsto MIDI sporene som trommer og bass. det er akkurat slikk jeg vil lage, og det ligna veldig mye på logic med de strekene der lyden skal være fra trommene, eller hvilken tone som skal spilles på et instrument. Men selv om jeg tegner inn noen streker i Logic for hånd klarer jeg ikke høre lyden fra sporet når jeg trykker play.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Evvrom » ons 25.05.2005 22:27

Mega_Therion skrev:
Evvrom skrev:Hvis du ikke har en synth/keyboard tilkoblet kan du ikke bruke midi-sporene. Du må bruke softsynther (tror det følger følger med noen i programmet).

Hmmm, dersom du ikke vet hva du snakker om, bør du avstå fra å gi råd!

Jeg tror jeg vet ca hva jeg snakker. Bruker Logic Pro selv, men vet ikke nøyaktig hva som er utelatt fra Express.
Men innrømmer at det var en dårlig, og hastig skrevet formulering. ;)

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav DarkAngel » ons 25.05.2005 22:28

Jaja, bestilte meg nettop MIDI keyboard, så jeg har vel strengt tatt ikke bruk for funksjonen lengre, men takk for alle svar!

(:)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » ons 25.05.2005 22:29

DarkAngel skrev:Har sjekket ut Garageband demoen og forsto MIDI sporene som trommer og bass. det er akkurat slikk jeg vil lage, og det ligna veldig mye på logic med de strekene der lyden skal være fra trommene, eller hvilken tone som skal spilles på et instrument. Men selv om jeg tegner inn noen streker i Logic for hånd klarer jeg ikke høre lyden fra sporet når jeg trykker play.


Ja, men du kan åpne Garage Band sanger i Logic. Prøv det, da vil du lettere forstå…

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » ons 25.05.2005 22:31

DarkAngel skrev:Jaja, bestilte meg nettop MIDI keyboard, så jeg har vel strengt tatt ikke bruk for funksjonen lengre, men takk for alle svar!

(:)


Joda, det har du. Bare vent, kan jo være du spiller en feil note en gang. Da er det enkelt å redigere denne fremfor å spille inn på nytt. Hvilken versjon av LE har du?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Evvrom » ons 25.05.2005 22:35

Det jeg mente, var forøvrig at midispor ikke produserer noe lyd i seg selv uten en synth av noe slag – soft- eller hardware.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav DarkAngel » ons 25.05.2005 22:36

Mega_Therion skrev:
DarkAngel skrev:Jaja, bestilte meg nettop MIDI keyboard, så jeg har vel strengt tatt ikke bruk for funksjonen lengre, men takk for alle svar!

(:)


Joda, det har du. Bare vent, kan jo være du spiller en feil note en gang. Da er det enkelt å redigere denne fremfor å spille inn på nytt. Hvilken versjon av LE har du?


Ja det er jo genialt... Blir mer og mer imponert. Har LE7.0.1 Skulle gjerne hatt 7.1, men er ikke så sugen på å betale mer for oppdateringer nå etter Tiger!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron