Beste aktive 5.1-system

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Beste aktive 5.1-system

Innleggav mr » lør 16.09.2006 0:10

Jeg planlegger å oppgradere fra mitt Klipsch 2.1-system til et 5.1-system, men finner ikke "mitt" system ....så jeg tenkte høre om noen her kjenner til et godt alternativ.

Her er kravene:

1. 5.1, 6.1 eller 7.1 ....spiller ingen rolle, bare det er digital surround!

2. Digital optisk inngang !!

3. HiFi-kvalitet. Jeg er vant med dynamikken og oppløsningen i Klisch, B&W etc, og har ikke tenkt å nedgradere! Det er med andre ord ikke aktuelt med noe fra Creative eller lignende...

4. Komplett, kompakt og aktivt: altså med digital sorround-prosessor og alle forsterkere innebygd!

5. Pris max: 6000,-

Noen forslag?

Edit: ikke innebygd DVD, radio etc
Sist endret av mr den lør 16.09.2006 12:33, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav kjetilk » lør 16.09.2006 1:37

Det var ikke særlig mye du hadde tenkt å legge i systemet ditt for å få et skikkelig hi-fi hjemmekinosystem syns jeg...

Jeg kan anbefale Gale-høyttalere på det sterkeste, og det du kan gjøre er å gi 3500 kr for det minste 5.1 høyttalersystemet fra Gale og den billigste NAD-forsterkeren til 3300 kr. Da vil jeg påstå du har et fint anlegg til en så liten pris som det går an å få det. Du må selvsagt kjøpe kabler til alt sammen, så det vil vel trolig bli minst en tusenlapp dyrere enn du hadde tenkt deg. Men det er det verdt hvis alternativet er et komplett "anlegg" fra Elkjøp.

Lykke til.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav macrules » lør 16.09.2006 3:30

Er det så stor forskjell kjetilk?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav mr » lør 16.09.2006 12:49

Ja det er forskjell.....ferdig-anleggene på elkjøp gir sjelden spesielt god lyd. Mye design og stæsj, massevis av små fulltone-elementer, ikke like mange skikkelige diskanter og ikke alltid så mye kvalitet heller.

Men for å svare Kjeltik: Klipsch har i dag et ganske bra aktivt 5.1-anlegg til under 5k, men uten digital optisk inngang og Logitech har kraftige aktive 5.1-anlegg til under 4k med optisk, men uten skikkelig elementer. Om jeg må opp i 7k eller 8k, så får det gå, men det burde være mulig å produsere et passe ordentlig komplett digitalt 5.1-anlegg i dag til >6k.....

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav halvor_p » lør 16.09.2006 13:32

Du får et helt greit sett nesten innenfor dine prisgrenser fra hifiklubben. Denon forsterker, disse har optisk/digital og pre out hvis du senere vil koble til en skikkelig effektforsterker. De har også en form for autmatisert oppsett av høytalrene, følger med en mikrofon.

Legger du til et komplett Gale souround system så havner du på rundt 6000kr. Personelig ville jeg kanskje bytta ut to av de sattelitt høytalerene med en gulvmodell for bedre lyd i ren musikk avsoilling. Eventuelt kjøpe dem i tilegg senre slik at du får et 7.1 system

Forsterker
http://i1.no/02vo/

Høytalere (pakke)
http://i1.no/02vp/ 8-)

Høytalere(gulvmodell)
http://i1.no/02vq/

Skal du opp på b&w anlegg så må du regne med mye mere penger, jeg driver å setter opp et b&w anlegg og har ikke kommet lengre enn to stativhøytalere, sub og forsterker. Men det er bra lyd da ;)

edit: Ser at gale har blitt nevnt før, er litt blind i dag O:-)

Uansett tar du deg en tur innom en dedikert hifi butikk å legger 6000kr+litt til på bordet så får du en mye bedre og ikke minst mye mer underholdene pakke enn den plastikken på elkjøp.
medlem i 221 måneder
 

Innleggav kjetilk » lør 16.09.2006 17:05

macrules skrev:Er det så stor forskjell kjetilk?


Ser du har blitt svart allerede, men jeg sier det gjerne jeg og: det er veldig stor forskjell. På grunn av sånn alt er bygd opp, merker man så godt hvordan dybden i lyden og klarheten blir så utrolig mye bedre hvis man velger komponenter fra en dedikert høyttalerprodusent.

Sony f.eks. lager jo ALT innen elektronikk, høyttalere, dvd-spillere, tver, mp3-spillere, datamaskiner tannbørster, man kan vel strengt ikke forvente at de skal være veldig bra på hi-fi hjemmekinoanlegg.

For øvrig ser det ut som hifi-klubben har gått vekk i fra å selge Gale. Jeg var innom en av butikkene deres i går for å se i den nye katalogen, og det hifi-klubben har gjort nå, er å kjøpe opp Gale sine høyttalere, og re-lansere de med sitt eget merke på de, Argon. Men de sa det er akkurat de samme komponentene, så jeg regner med de er like gode som de med Gale sitt navn på.

Jeg klarer forresten ikke å forestille meg at Logitech kan være så bra. Har hørt noen av de anleggene, riktignok ikke de dyreste, men jeg får alltid en sånn datahøyttaler-følelse av de. Og du er helt nødt til å ha digitale innganger for å få den beste lyden det er mulig å få. Tror bare ikke det går an å være misfornøyd med en NAD-forsterker. Den jeg nevnte har forresten 4 coaxial-innganger og 2 optiske, det burde være nok for de fleste.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav kjetilk » lør 16.09.2006 17:23

Klipsch har i dag et ganske bra aktivt 5.1-anlegg til under 5k, men uten digital optisk inngang


Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men ettersom jeg forstår det selger Klipsch høyttalere og ikke forsterkere. Det er jo i forsterkeren eventuelle optiske innganger er.

Skjønner vel ikke helt hva du mener med aktivt anlegg heller. En aktiv høyttaler, jeg mener å tro at det er en høyttaler med egen forsterker innebygd? I så fall er det jo i grunn kun suben som evt er aktiv, alle de andre høyttalerne blir hjulpet av forsterkeren.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav rambo » lør 16.09.2006 17:28

mr skrev: men det burde være mulig å produsere et passe ordentlig komplett digitalt 5.1-anlegg i dag til >6k.....


Helt klart ikke noe problem å produsere et passe bra 5.1 -anlegg til over 6000 nei :-D Det finnes vel nesten ingen begrensninger den veien

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav halvor_p » lør 16.09.2006 17:42

Hadde vert artig å høre hva du går for mr, er alltid morro med litt lyd, uansett, har du virkelig bruk for et hjemmekino anlegg?

Kjøper du deg et par høytalere av god kvalitet så er det nesten bedre å se filmer med de i stero enn et billig anlegg.
Fikk mine b&w 601 høytalere for en stund siden, disse skal brukes som bakhøytalere når jeg får råd til noen front høytalere.
Uansett, enn så lenge bruker jeg de som hovedhøytalere og de gir sinnsyk bra lyd både til film og musikk selv om jeg ikke har komplett hjemmekino anlegg.

De står plasert oppå de gamle cv15 høtalerene mine som er til salgs. se finn.no 8-) og her en dag spilte jeg med b&wn og folk trudde det var cv15 som spilte, de har en helt utrolig dybde og gir følese av at de er mye større, greit cv er i en egen klasse når det gjelder trøkk og dybde, men syntes 601 var en utrolig fin kombinasjon mellom trøkk, dynamikk og lydkvalitet. Anbefales! Venter bare på at de skal få inn subben min på lager, da blir det grom lyd da ;)
medlem i 221 måneder
 

Re: Beste aktive 5.1-system

Innleggav Runert » man 21.12.2009 12:15

Tar i bruk en gammel tråd på søken etter litt av Deres kunnskap.

Tema. forsterker.

Idag bruker jeg en eller annen utgave fra Marantz- Veldig fornøyd med denne.
Den eneste haken er følgende. Ingen HMDMI inn eller ut.
Den har to optiske innganger.

Så kommer tilkoblingsdillema mitt. Følgende ønsker jeg å koble til.
Bluray spiller kjøres idag rett i tv med hdmi og lyd optisk til forsterker.
Kryssboks 360 kjørers med component kabel i tv og optisk til forsterker (kan egentlig komponent kjøre 1080 p ? den sier så selv men trodde ikke dette var mulig)
Macmini kjøres i tv via dvi-hdmi og optisk lyd til forsterker.
gammel xbox kjøres rett i tv via scart :(
NES kjøres rett i tv og lyd til forsterker via jack (heia MONO)

Som dere ser evt leser har jeg ikke no optiske innganger og dette er litt kronglete.
Tenkte kanskje at løsningen var å anskaffe en litt mer inngang/ utgangsvennlig forsterker. Noe med hdmi inn. Da får jeg jo bluray rett dit og trenger følgende kun to optisk inn på min forsterker.

Noen forslag tanker? Det dukker jo opp en GET-pvr snart også, den må jeg vel også koble til på et vis.. ai ai.

Ja, forslag til forsterker bør også være platespillervennlig, da min kjære platesnurrer kommer opp så snart jeg finner plass til den.

veldig rotete skrevet, men er noen spm her inne.

Håper på litt hjelp til anbefalling av produkter, har desverre ingen anelse selv.
Når det kommer til pris så helst ikke for masse. Har billig shit høytallere og mye begrensinger ligger uansett der. De skal forresten også byttes ut. Forslag ? ;)

Kan legge til at jeg mest kjører stero, men muligheter for 5.1 evt 7.1 er jo ikke å forakte.

Puh!

Runert

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]