iTunes: dele musikk mellom kontoer

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav Barnum » man 19.01.2009 13:02

Hei,

har forsøkt finne svar på dette spm i forumet, men...

Jeg har lagt inn musikk i iTunes under mitt konto.
Kan nå kona få lenk til min musikk når hun kjører iTunes fra sitt konto?

Jeg vet at en kan gjøre "Legg til i biblioteket..." og velge musikk fra min mappe (gitt at jeg deler den ut). Men blir da ikke filene duplisert?

Vi ønsker ikke å dele på samme bibliotek. Ei heller å endre i den andres. Kun ha tilgang til den andres musikk.

Takk på forhånd!
medlem i 193 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav linekbragstad » man 19.01.2009 13:32

Jeg mener det skal være mulighet til å spille din musikk fra en annen konto forutsatt riktige innstillinger for "deling" og at begge kontoer er logget inn. (Sitter ikke på mac nå, så jeg husker ikke hva innstillingen heter). Du kan da få tilgang til den andres bibliotek under delte bibliotek i iTunes.

L.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav Barnum » man 19.01.2009 13:56

Takk for kjapt svar, men Deling i iTunes hjelper ikke. Men så er vi begge ikke logget på samtidig heller.
medlem i 193 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav minigal » man 19.01.2009 14:04

Hvis begge er innlogget så vil det fungere (gjør iallefall det til meg)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav Hobbes » man 19.01.2009 14:07

Deling gjør at du kan streame musikken fra et bibliotek til et annet. Programmet mojo gjør at du kan kopiere fra et bibliotek til et annet. FUnker over nett også http://www.deusty.com/

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav rub1 » man 19.01.2009 14:12

Om du søker på forumet finner du en løsning på dette.
Du må flytte musikk mappen til et felles område så endre musikkmappe i itunes på begge kontoene.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav Barnum » man 19.01.2009 14:34

Takk for mange svar, men de passer ikke helt med min setting.
Vi deler på 1 Mac, så vi kan ikke logge inn samtidig.
Og vi vil ikke ha delt bibliotek, bare tilgang til den andres bibliotek.....
medlem i 193 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav rub1 » man 19.01.2009 14:42

Siden jeg er på gladfoten idag søkte jeg for deg.

Mr kolbys forlsag: viewtopic.php?p=1912680#p1912680
Litt enklere løsning: viewtopic.php?t=208633

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav Barnum » man 19.01.2009 14:50

Takk for svar igen :-) men er det ikke slik at de topics viser hvordan en kan ha ett felles bibliotek? Jeg ønsker at kona skal kunne legge til min musikk til sitt bibliotek, uten å duplisere filene. Hver sitt bibliotek med noen album delt, altså....
medlem i 193 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav rub1 » man 19.01.2009 15:00

På linken jeg skrev "Mr kolbys forlsag: viewtopic.php?p=1912680#p1912680" skriver han følgende:

1. Avslutt iTunes.

2. Finn mappen iTunes Music-mappen. Den ligger i ~/Musikk/iTunes. (Der ~ er Hjem til din bruker)
Disse mappene er ikke tilgjengelig for andre brukere på maskinen. For å la andre brukere ha tilgang til musikken, må du legge det et sted der andre har tilgang.

Deling-mappen (~/Deling) er et fint sted å ha det.

3. Dra iTunes Music-mappen til denne mappen. Viktig: Ikke flytt hele iTunes-mappen eller noen andre filer/mapper enn iTunes Music-mappen.

4. Start iTunes og gå til Valg.

5. Gå til Avansert og klikk på Endre-knappen.

6. Naviger i Change Music Folder Location-dialogen til ~/Deling og velg iTunes Music-mappen.

7. Klikk Velg, og gjør dette på den andre brukeren også.


Ved å bruke denne løsningen deler du itunes musikken din med f.eks. din kones bruker. Og for at hun skal kunne legge inn musikk kan du legge brukeren hennes til i delingsrettigheten slik at hun OGSÅ har muligheten til å legge inn musikk.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav steph » man 19.01.2009 15:01

I Windows kan man bare bruke funksjonen "legg til fil ev. mappe". Da lager man en peker til filen/ mappa du ønsker tilgang til. Det forutsetter selvfølgelig at dere ikke opererer med skjulte mapper eller andre sperrer. Musikken vil ligge i hvert sitt bibliotek så lenge man IKKE trykker "konsolider bibliotek". Gjør man det vil all "peke" filene bli kopiert inn i iTunes biblioteket ditt.

Antar det er det samme med Mac, men har ikke prøvd, iom. at det er kun jeg i heimen som bruker Mac.
medlem i 200 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav Barnum » man 19.01.2009 16:39

Takk for tipset, det ledde meg til følgende i Hjelp:

"Slik legger du til filer i biblioteket uten å overføre dem til iTunes-mappen:
Velg iTunes > Valg, og klikk på Avansert.
Fjern avkrysningen for «Kopier filer»."

:-)
medlem i 193 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav hilnie » lør 19.11.2011 9:30

Har følgende relaterte problem:
Min mann og jeg har to kontoer på samme MacBook Pro. Vi ønsker å dele på iTunes musikk-biblioteket, som lå på hans bruker/område. Gjennom http://support.apple.com/kb/HT1203 fant jeg en oppskrift på hvordan dele, nemlig legge iTunes Media-folderen på et delt område. Det så ut til å fungere helt fint, jeg fikk opp all musikken i iTunes på min konto.

Men så viser det seg at musikk som blir kjøpt (på hans konto) etter at jeg flyttet iTunes Media-mappen hans, ikke kommer opp på min bruker. Jeg *ser* at musikkfilen ligger under /Users/<mannen min>/Public/iTunes Media/Music, men den vises altså ikke hos meg.
Han har på sin bruker haket av for: Keep iTunes Media folder organized og Copy files to iTunes Media folder when adding to library.

Noen som har et tips her?
medlem i 149 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav Frettis » lør 19.11.2011 12:37

Det er mulig at du må autorisere brukaren din for hans itunes-konto? "Butikk/Autoriser denne maskinen".
medlem i 231 måneder
 

Re: iTunes: dele musikk mellom kontoer

Innleggav hilnie » lør 19.11.2011 18:21

Det er nok ikke det som er problemet. Maskinen er autorisert både for hans og min Apple-ID.
medlem i 149 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]