Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav T.B.Hansen » tor 12.11.2009 13:41

daggis85 skrev:Hvis det dropper ut hos deg med spotify og hodetelefoner rett i macen ville jeg tatt en telefon til nettleverandøren min.

Jeg har 10 mbps-linje: det er sjelden en flaskehals.

Det jeg ikke skjønner, er altså at du ikke vil innse at Spotify (et prøveprosjekt med begrenset kapasitet og uferdig teknikk) sannsynligvis er årsaken til problemene. Så lenge du ikke vil det, kan du godt bruke tusenvis av kroner på nytt utstyr og hundrevis av arbeidstimer på tweaking, og påføre deg selv endeløse ergrelser, uten at det hjelper...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav daggis85 » tor 12.11.2009 22:19

Skjønner ikke hvordan du kan mene at Spotify er problemet når jeg har sagt at det altså IKKE hakker når jeg kjører rett ut til hodetelefoner eller optisk ut?

For all del, har du noen gode tips til hvordan det kan ordnes gratis tar jeg gjerne imot de med takk!

Stikker på eplehuset og kjøper meg en n-kompatibel AE imorgen så prøver jeg det :)
medlem i 197 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Mr500 » fre 04.12.2009 1:45

En forklaring og et spørsmål.

Jeg skal i gang med det oppsettet denne tråden går på. Når det gjelder signal som hakker når en DAC er koblet via Toslink på AE kan dette være måten dacen behandler innkommende signal. Slik jeg har forstått det er det litt forskjell på hvordan forskjellige dacer mottar innkommende optisk signal. Om signalet forsvinner litt, fx ved bytte av sang, kan det hende dacen skrur av inputen, for så å skru den på igjen når neste sang begynner. Jeg vet at det ikke er det som er problemet her, men det kan muligens bidra til problemet om signalet er hakkete fra før.

Og så et spørsmål. Jeg vil gjerne spille, og streame via airfoil, 24-bit 96 kHz musikkfiler til AE for å la en høykvalitets DAC ta seg av signalbehandlingen. Dette bør da gi en bedre lydkvalitet enn både CD og Itunes, som begge kun spiller/konverterer alt til 16-bit 44 kHz. Så hvordan spiller jeg av høyopplyst musikk best/enklest?
medlem i 207 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav magicmags » ons 16.12.2009 10:39

Melder meg på denne diskusjonen. Jeg har det samme problemet som trådstarter. Lossless musikk i iTunes fungerer finfint sendt med airtunes til en AE 802.11n og inn i en Dacmagic fra iMacen min. Med en gang jeg bruker Wimp med Airfoil hakker det.

Jeg har undersøkt litt rundt på nett, og en løsning som har dukket opp er å bruke en AE 802.11g - så jeg vet ikke om en ny AE vil løse problemet ditt, daggis.

Har noen prøvd å teste om det fremdeles hakker om man bruker en analog minijack rett fra AE til forsterker? Om det ikke gjør det er vel problemet forårsaket av det optiske signalet fra AE'en. Jeg får kanskje prøve det i kveld.
medlem i 171 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav daggis85 » ons 16.12.2009 11:10

For min del har det løst problemet :)

Ikke hatt hakking siden..

Kjører på 5ghz, noe som forøvrig anbefales på det sterkeste!

Ihvertfall om du bor i områder med massevis av trådløse nett på alle kanter.
medlem i 197 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav T.B.Hansen » ons 16.12.2009 13:15

Mr500 skrev:En forklaring og et spørsmål.]Jeg vil gjerne spille, og streame via airfoil, 24-bit 96 kHz musikkfiler til AE for å la en høykvalitets DAC ta seg av signalbehandlingen. Dette bør da gi en bedre lydkvalitet enn både CD og Itunes, som begge kun spiller/konverterer alt til 16-bit 44 kHz. Så hvordan spiller jeg av høyopplyst musikk best/enklest?

24bit kan du bare spille av med TOSlink-kabel (evt med USB om du har en av de svært få DAC'ene som støtter dette — kan i farten bare komme på Benchmark, men det finnes sikkert noen dyrere typer som gjør det).

Forøvrig skal du ha usedvanlig god hørsel for å kunne skille 24bit/96kHz fra 16bit/48kHz...

Skjønner ikke hvordan du kan mene at Spotify er problemet når jeg har sagt at det altså IKKE hakker når jeg kjører rett ut til hodetelefoner eller optisk ut?

Fordi det hakker hos meg, og hos en mengde andre brukere som diskuterer dette på nettet...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Octavar1um » tir 22.12.2009 19:40

Ok hva er greia her. Spilling av .FLAC filer gjennom airfoil og airport express og optisk inn til cambridge DAC gjør at musikken hakker i utide!

Dette gjør det også med VLC.

Kobler jeg en analog kabel fra Airport express til forsterkeren, slik at Airport express tar for seg konverteringen, får jeg ingen hakking.
Jeg kan til og med se DVDfilm i VLC og sende lyden trådløst med airfoil hvis jeg setter audio delay på -2000 ms og bruker analog fra airport express. Men jeg vil jo bruke DAC`en min!!

Har noen funnet løsning på dette da?

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav T.B.Hansen » ons 23.12.2009 12:08

FLAC er et problem med AirPort... Har selv bare fått det til å fungere tilfredsstillende med kabel fra Mac til DAC.

Selv konverterer jeg all FLAC til Apple Lossless med XLD, og bruker iTunes som avspiller. Er ikke istand til å høre forskjell på 16 bits Apple Lossless og 24bits FLAC fra f.eks. Linn Records, tross nøye testing med gode hodetelefoner.

Ellers kan det være mange grunner til at trådløs overføring hakker. De fleste tilfeller skyldes forstyrrelser i nettverket, fra andre RF-kilder.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Macini » ons 23.12.2009 13:16

Har nå lest gjennom hele tråden og har tenkt litt på problemet. Løsningen er ganske enkel, siden det funker når det kjøres direkte fra Macen til Airport Expressen brukes en begrenset båndbredde til dette, når det brukes Spotify, er det flere ting som spiller inn.
1. Spotify bruker båndbredde fra internett til Macen
2. Spotify bruker båndbredde fra Macen til Airport Express
Her ligger allerede en halvering av båndbredden til det trådløse nettverket. All data som sendes må bekreftes mottatt, dette gjelder begge veier, her ligger det også en reduksjon av båndbredden, i tillegg var det benyttet en Airport Express 80.11g som ikke har den beste båndbredden.
Når det i tillegg skal brukes en nettbasert musikktjeneste, har du kvelt AE sin mulighet til å spille musikken trådløst uten problem.
802.11g er i teorien 54 Mb/s, det vil si at den klarer "hele" 6,75 MB/sek (teoretisk), i praksis er det nærmere 3 MB/sek, for hver gang en datastrøm må sendes, halveres båndbredden. Derfor vil det ikke merkes så mye til dette når det streames direkte fra Macen, som når det benyttes en internetttjeneste til streamingen.
Det vil hjelpe med et trådløst nettverk som støtter 802.11n, men det vil fortsatt ikke være optimalt.
802.11n er i teorien 540 Mb/sek som igjen er 67,5 MB/sek (teoretisk).
I praksis er det helt andre tall som gjelder også her. Under optimale forhold kan du være heldig å få ut ca 25 MB/sek med denne standarden.
Halveringsregelen gjelder like mye her selv om du må være litt mer aktiv for å merke det på samme måte som med 802.11g
Hvis du kjører dette gjennom ytterligere en trådløs enhet feks en Airport Extreme/Time Capsule vil du få ytterligere en halvering.
Det er mange som ikke tenker på at båndbredden vil halveres pr enhet du kobler til nettverket.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav T.B.Hansen » ons 23.12.2009 14:26

Teorien din har dessverre et par store huller:

1, Mange brukere (blant dem jeg) opplever hakking i Spotify, både med 802.11n og uten trådløs overføring.

2, Brukere som har problemer med Spotify har ingen problemer med streaming av lossless-filer som krever mange ganger så stor båndbredde.

«Løsningen» er å innse at Spotify er en uferdig tjeneste — med programvare i betaversjon og begrenset kapasitet på serversiden — som neppe blir brukbar før de får høyere inntekter (les: flere betalende brukere) og dermed ressurser til å perfeksjonere systemet. Man får sjelden mer enn man betaler for.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav daggis85 » ons 23.12.2009 17:05

T.B.Hansen skrev:Teorien din har dessverre et par store huller:

2, Brukere som har problemer med Spotify har ingen problemer med streaming av lossless-filer som krever mange ganger så stor båndbredde.

«


Nei, alt kodes til apple lossless innen det sendes til AE, så uansett hvilket format du hører på bruker det like mye båndbredde når det sendes til din AE.
medlem i 197 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav T.B.Hansen » ons 23.12.2009 18:22

daggis85 skrev:Nei, alt kodes til apple lossless innen det sendes til AE, så uansett hvilket format du hører på bruker det like mye båndbredde når det sendes til din AE.

Hvor i all verden har du det fra?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav riverguard » ons 23.12.2009 19:16

Trodde det var viden kjent at all lyd som sendes til en Airport Express transkodes til Apple Lossless.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav daggis85 » tor 24.12.2009 0:15

Her er noen kilder i tillegg:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=92314 - Post 6 er det vel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Lossless

Står litt på forumene her og: http://kreativ1.no/forum/viewtopic.php?p=1421834

Blei litt usikker når du spurte, om jeg husket riktig, men det ser nå sånn ut :)
medlem i 197 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav tavje » søn 27.12.2009 20:20

Hei, siftet kanal til 9, annen frekvens, valgte/tvang 100 fullduplex på time caps.
I spotify gikk jeg på instillingen cache og valgte manuelt sattte 35 GB.
Slo av harware ac.
WLAN kortet tvang jeg til 55 MBs

Har ikke problemer i hele tatt med hakking!

BR Taevje
medlem i 171 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]