iTroll i iTunes.....

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

iTroll i iTunes.....

Innleggav el-nico » tor 22.10.2009 15:55

God ettermiddag.

Jeg skriver dette i håp om at andre kan sprette ballen videre, eventuelt hjelpe de som føler en tung form for frustrasjon ...

Kort:
Jeg har en Macbook. Kjøpt ny av Apple tidligere i år. Oppgraderte til Snow Leopard så snart hun var tilgjengelig.

iTunes har hele tiden virket, men også vært veldig rar. Jeg tror ingen har googlet og søkt ellers mer enn meg om dette ;)

1) Når jeg har spilt musikk importert til iTunes (jeg hadde med meg mye musikk da jeg gikk over til mac) har jeg ved jevne mellomrom opplevd mye hakking og pauser i min musikk. Jeg har lest og lest og gjort det jeg kan for å bedre dette. Tipsene har vært å fjerne apps fra Dashboard, som har med generell musikkavspilling å gjøre, fjerne plug-ins m.m.m. Dette har jeg gjort. Alt har jeg gjort.
Jeg har også flyttet litt på møblementet her hjemme siden det er en sensor/gyro i maskinen min, som jeg regnet med kunne ha en innvirkning på musikken jeg spilte.
Jeg har også spurt naboene mine om de har en vaskemaskin/tørketrommel gående når jeg forsøker å lytte til min jazz. Jeg tenkte på vibrasjoner. Det var litt flaut.
Jeg har virkelig gjort alt som gjøres kan.
Men problemet har hele tiden kommet tilbake. Og ikke konsekvent.

Det toppet seg i går.
Det ene albumet jeg la inn hakket som ingenting annet. Det andre gjorde ikke.

Jeg så da på albumene jeg hadde importert til iTunes.
Og i den ene mappen (den som hakket i iTunes) lå det filer som ikke har noenting med musikk å gjøre. Det blir slik når man laster ned fra internett. Det var ikke noe skummelt som lå der, men andre ting enn musikk. I den andre (den som ikke hakket i iTunes) fantes kun musikk.

Så jeg slettet det hakkende importerte album fra iTunes, og jeg slettet alt som ikke var musikk fra mappen. Restartet iTunes og importerte mappen igjen.
Og da fungerte det, gitt. Ikke så mye som en liten kunstpause dukker opp.

Andre som kjenner igjen dette problemet? Kommentarer?

Jeg har masse musikk, hvor jeg har importert til iTunes med andre ting enn musikk i mappene, og må nok leve med dette problemet (til jeg finner tiden til å slette alt, renske mappene og importere på nytt), men det ser iallefall ut som om jeg fant kilden til det jeg har opplevd av hakking.

2) Jeg har en egen systemlyd jeg bruker på Mail for å informere om mail mottatt.
Denne lyden er også blitt spilt i iTunes hver gang jeg vil slette en fil. To ganger.
Og det har ikke vært mulig å finne noenting om systemlyder i iTunes, og ingen muligheter for å endre de som spilles. Jeg har ikke klart å finne ut av det, men tar gjerne imot tips og hjelp.
I Bibliotek + Sounds fant jeg igjen lyden jeg har bedt Mail om å bruke (og som iTunes så frekt benytter seg av).
Jeg slettet den. Det var en .wav-fil.
I Mail ba jeg så om en annen lyd for mottatt mail. Jeg vil ha en personlig maskin.
Også denne la seg selvfølgelig i Bibliotek + Sound. Også denne er en .wav-fil.
Men denne dukker ikke opp når jeg vil slette noe fra iTunes. Denne virker kun, som den skal, i Mail.

Problemet mitt er jo løst.
Jeg har bare fått en annen stemme som informerer meg om nye mail.
Men jeg forstår det ikke.
iTunes tok den ene .wav-filen som sin systemlyd, men ikke den andre.

Kommentarer om dette?

Uansett; jeg har nå løst to ganske så irriterende ting på min maskin.
Det at det kan oppstå noe krøll med å importere annet enn musikkfiler til iTunes kan jeg forstå, men ikke hvorfor iTunes velger og vraker .wav-filer som den vil.

Håper det jeg har skrevet kan hjelpe andre som sliter med liknende problemer ....

Takk for meg.

EDIT:
Det er senere nå, nesten natt ....
Etter å ha plundret litt videre med mitt problem nummer to nevnt ovenfor, fant jeg at iTunes bruker min "mail mottat"-lyd sålenge den er uthevet i "Systemvalg - Lyd - Lydeffekter". Når jeg velger å utheve en av de allerede eksisterende lydene som fulgte med mac'en min, blir ikke "mail-lyd" spilt.
Så det minimaliserer vel egentlig punkt 2 til å bli; iTunes bruker uthevet systemlyd hver gang jeg skal slette en fil ..... og det er ikke så vanskelig å fikse på ;)

Ellers har jeg brukt Finder og søkt massivt på alle .txt, .nfo, .m3u, .sfv-filer i musikkbiblioteket og slettet, og så langt har ikke en eneste melodi hakket. Nå er det kun musikkfiler i mappene.
Jeg tror virkelig det var det som var problemet.
Med mindre noen kan motbevise min teori. Gjør gjerne det. Jeg vil bare ha et system som fungerer.
Sist endret av el-nico den tor 22.10.2009 23:47, endret 1 gang
medlem i 178 måneder
 

Re: iTroll i iTunes.....

Innleggav mtefre » tor 22.10.2009 16:59

Jeg hadde et lignende problem med en Creative mp3-spiller hvor musikken hakket. Det viste seg at det lå andre filer enn musikk på den, og det fikset seg da jeg fjernet disse.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]