Tull med Lexicon Alpha

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Aphelion » tir 17.11.2009 16:30

Har et Lexicon Alpha lydkort som jeg er ganske fornøyd med. MEN! I det siste har lyden begynt å hakke, omtrent som en tremolo/slicer-effekt - det eneste som hjelper er å røske ut USB-ledningen og plugge den inn igjen. Da fungerer det utmerket i x antall timer før det samme skjer igjen. Har ikke helt oversikt over når dette begynte å skje, men jeg mistenker at det skjedde i forbindelse med en eller annen systemoppdatering.

Jeg har også hatt problemer med Guitar Rig 3 i standalonemodus, som beskrevet i denne tråden, siden jeg installerte 10.5.7.

Har en alu-iMac (den første), og kjører nå 10.6.2. Problemet med Guitar Rig vedvarer, og nå er det i tillegg dette med hakkinga på all lyd.

Noen som har en løsning? :-!

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Aphelion » ons 02.12.2009 23:18

Ingen som veit noe om dette? Det begynner å bli sykt irriterende :(

Kan legge til at det er ikke så mye av den hakkinga lenger, nå blir lyden bare helt borte istedet...

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Aphelion » tor 04.02.2010 19:01

Har fortsatt problemer med lydkortet. Tips?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Houd.ini » tor 04.02.2010 19:19

Dette skjedde et par ganger ved systemoppdateringer med mitt Line 6- kort. Jeg løste det med å installere oppdaterte drivere til kortet. Line 6 fikk en del pepper for dette, mange hadde mye mere problemer enn jeg har hatt. Men de kom ihvertfall med oppdaterte drivere som fikset problemet. Sjekk produsentens hjemmesider etter nye drivere, se om de har et bruker/supportforum der du kan henvende deg.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Aphelion » tor 04.02.2010 19:22

Finner ikke drivere, kortet er tydeligvis ment å være 100% «plug&pray» på Mac. Prøvde å sende mail til techsupport via nettsiden nå, men spørsmålet mitt var tydeligvis for langt?! Fikk uansett sendt dem en mail hvor jeg ba dem maile meg, men det spørs om de gidder...

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Aphelion » ons 10.02.2010 19:37

Har fått prøvd lydkortet på en annen Mac da. Da sto det og skura og gikk over natta, helt uten problemer. Kan det være noe tull med Macen da?

Lexicon support har forøvrig ikke gitt lyd fra seg. :(

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Houd.ini » ons 10.02.2010 20:57

Har du prøvd alle de forskjellige USB-portene på macen din? Jeg har lest at det ble anbefalt å bruke porten nærmest laderen på bærbare maskiner en gang i tiden i hvert fall. Og ikke ha andre unødvendige ting tilkoblet samtidig.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Aphelion » ons 10.02.2010 20:59

Har ikke bevisst prøvd alle nei, men det er litt random hvilken jeg bruker. Det eneste som er plugga i ellers er en eksterndisk og tastaturet.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Aphelion » ons 17.02.2010 21:30

Nå har jeg fått testa alle USB-portene i et par døgn hver, og problemet oppstår på alle portene... BLEH :( Hva kan være feilen? Det funker jo på Powermacen.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Houd.ini » ons 17.02.2010 23:19

Power- Macen har forskjellige USB-kontrollere og ikke minst drivere, så det kan være litt av hvert egentlig, ikke godt å si. Hadde du samme problemene i 10.5/ Leopard og?

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Aphelion » ons 17.02.2010 23:23

Ja, hadde problemene i 10.5 også. Og jeg tok clean install av Snow Leopard.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Aphelion » tor 25.02.2010 16:45

Dette begynner å gå meg på nervene. :-[

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav mmaker » tor 25.02.2010 18:25

Hei, les litt her: http://www.lexiconpro.com/knowledgebase.php?product=7
Tror du har et problem med buffer størrelsen din...

The playback signal sounds distorted or broken up, what is the problem?

"When audio playback sounds distorted or broken up, the Alpha ASIO driver has most likely lost sync with the recording software. This may happen because of the buffer settings for the Alpha. To adjust the buffer settings in Cubase go to Devices > Device Setup > VST Multitrack and be sure Alpha ASIO is selected in the ASIO driver dropdown menu. Next, click on the Control Panel button and experiment with the slider position to find which position gives you the best performance. You may also want to click the Expert button on the VST Multitrack page and make sure that Multiprocessing is not checked. The lower you try to force the latency, the more susceptible your driver will be to breaking up. If your system has low RAM or a slower processor you may not be able to have low latency without this happening. For more information about buffer settings in Cubase go to Help > Documentation > Getting Started > Setting up your system > Optimizing audio performance."

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Aphelion » tor 25.02.2010 18:27

Det er ikke snakk om Cubase her. Lyden faller HELT ut, uavhengig av hvor den kommer fra. iTunes, Awaken osv, ALL lyd blir borte...

Må reconnecte kortet for å få lyd i det igjen, og som sagt fungerer det prikkfritt på den andre Macen min. Så jeg gjetter at det må være noe USB-relatert?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Tull med Lexicon Alpha

Innleggav Aphelion » ons 03.03.2010 22:26

Bah. Hvis jeg ikke finner ut av dette snart, så kjøper jeg meg heller en POD og flytter cd-spilleren inn på Mac-rommet... <_<

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]