Alternativ til Winamp e.l i OSX

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav winkler » tir 24.11.2009 0:26

Jeg skulle akkurat til å nevne VOX selv... http://www.voxapp.uni.cc/

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav trydl » tir 24.11.2009 0:59

Ofte er det nettopp andre måter å jobbe på som er den beste løsningen. MacOS og Windows er ganske forskjellige (selv om noen tror at de er veldig like bare fordi de begge bruker WIMP-paradigmet), og det er ofte en dårlig løsning å ta sine game vaner med over fra det andre systemet. Da ender man bare opp med å slåss med det nye systemet, istedenfor å få det til å jobbe for seg.

I og med at det opprinnelige innlegget beskrev hvordan han ville at systemet skulle fungere, og det faktisk er akkurat slik iTunes fungerer, ser jeg ikke noe galt i å påpeke det.

Det er først lenger ut i diskusjonen at det opplyses at id3-tagingen på låtene er mangelfull. Og da er spørsmålet om det er bedre å finne en avspiller som ikke bryr seg om id3-tagger eller om det er en bedre løsning å fikse taggene. Jeg tror den siste løsningen er bedre, og det har jeg sagt.
medlem i 249 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Lars A. Gundersen » tir 24.11.2009 1:17

Settepotet skrev:Det er nå enn slik at noen er ikke slik som deg, og eventuelt lar programmer styre hverdagen. Jeg vil ha stålkontroll selv, og synes itunes organiserer forferdelig rotete.

Du har kanskje blitt overrasket over svarene, og Maxell er også overrasket. Grunnen er nok at mange har opplevd det samme som deg, de har hatt samme tankesett, men nå kommet på bedre tanker. Da føler man for å dele.
Jeg også. Spesielt det du sa her med at du ikke vil at programmene styrer hverdagen kjenner jeg meg selv igjen i (jeg vet det var ikke nøyaktig det du sa, menjeg tolker deg dithen). Jeg tenkte også slik, jeg pleide å organsiere filer i mapper og undermapper, med filnavn til den store gullmedalje. Dokumeter, bilder, lyder etc. Stålkontroll. Mac OS 6 til 10.3.
Da jeg begynte å bruke iTunes synes jeg det var en fremmed måte å akkessere filer på - jeg kunne jo ikke se hvor de lå! Så jeg fortsatte å organsiere musikkfilene manuelt i Finder. Men etter en stund forsvant det mentale fil-filteret og jeg begynte å se låter og musikk istedenfor filer. Samme med iPhoto og bilder. Det gikk opp for meg at jeg hadde lurt meg selv: jeg hadde brukt masse tid på å organisere filer, istedenfor å bruke tiden til å lytte til musikk eller se på bilder eller gjøre "ikke-meta" arbeide på maskinen. Bare for å ha stålkontroll - noe som ikke er nødvendig når iTunes tar seg av aggregeringen av min musikk. Ved å bruke slike programmer tok jeg tilbake kontrollen over min tid (min hverdag, om du vil) fra maskinen ved å droppe den nå uviktige kontrollen på filnivå.
Hadde igrunnen en tilsvarende opplevelse da jeg begynte å bruke web i 92-93 eller deromkring. Synes det var veldig rart å ikke vite nøyaktig hvor i verden siden jeg så på skjermen kom fra. Men etterhvert forsvant det mentale organiserings-'kravet' om nødvendighet av kildelokasjon/opprinnelse på web. Hva med deg?

Settepotet skrev:Sånn er det bare. Dere bør heller sette pris på at en gammel Windows-traver har hoppet over hit ;)

Det gjør vi. Men det betyr ikke at vi ikke har lyst til å fortelle deg hvor skapet skal stå. :-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Maxell » tir 24.11.2009 1:40

Og hva gjør man da dersom man en dag skal flytte alt over til Windows eller Linux? Har du organisering på plass i filnavnet, er det likt uansett hvilken plattform du til slut ønsker å bruke.

Dessuten skal man gjerne (som meg) bruke musikken på enheter som f.eks. MFD3 (navigasjonsenhet) i bil, og kopiere det over til MDF3-ens harddisk.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Lars A. Gundersen » tir 24.11.2009 1:57

Vel, er det virkelig noe du tenker på i hverdagen? "Hva skal jeg gjøre med denne og denne filen hvis jeg en dag flytter over til et helt annet OS?". Personlig tar jeg rett og slett ikke høyde for den muligheten.
Dessuten, jeg tror rett og slett ikke du vil bruke mer tid på en evt. en-gangs opprydningsjobb med et evt. bytte enn de sekundene du bruker tilsammen på dette hver dag.
For det tredje, støtter ikke de aller fleste systemer MP3-tagger?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav arntss » tir 24.11.2009 2:09

Bilde

Utrolig at noen virkelig vil sitte å gjøre dette selv når iTunes ordner dette automatisk?!

Om du ønsker å ta disse filene med til annet OS er ikke det noe som helst problem.
Problemet kan være forskjellige filsystem, ikke selve filene og filformatene. (NTFS vs HFS feks)

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Giltvedt » tir 24.11.2009 8:52


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Hubro » tir 24.11.2009 9:05

arntss skrev:Utrolig at noen virkelig vil sitte å gjøre dette selv når iTunes ordner dette automatisk?!

Tja, det kan du si. For min del skyldes det sikkert usikkerhet og inkompetanse. Dette ser jo i og for seg ganske bra ut, selv om det skiller seg litt ut fra den måten jeg arkiverer på. Men jeg må si jeg blir litt fristet til å prøve dette også. Kanskje jeg skal et forsøk...
arntss skrev:Om du ønsker å ta disse filene med til annet OS er ikke det noe som helst problem. Problemet kan være forskjellige filsystem, ikke selve filene og filformatene. (NTFS vs HFS feks)

Nei, dette er ikke noe problem. Jeg har selv sjonglert med mine mp3 filer, kopiert de over på eksterne HD og tatt de med og bruk de på PC. Det går helt fint..

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav mortenm » tir 24.11.2009 9:26

Det er jo en mappestruktur "under" Itunes også, dersom man går inn og ser i musikk-mappen. Hvis man har filmer, serier, lydbøker etc. så kan man også få iTunes til å organisere disse i egne mapper og undermapper (husker ikke helt hvor valget ligger, sitter på PC nå). Slik sett skulle det være mulig å også ha en viss "manuell" oversikt.

Jeg skal ikke påvirke deg i noen som helst retning, men akkurat som Lars A. Gundersen skriver har jeg også etterhvert latt iTunes styre organiseringen og spart masse tid. Alt av filmer, musikk, serier og lydbøker ligger nå i iTunes-biblioteket mitt på godt over 100GB. Føler at jeg har bedre oversikt enn noen gang. Men dette er selvfølgelig smak og behag.

Et tips til; hvis du ser filmer og hører på musikk samtidig kan du installere flip4mac og perian for Quicktime og bruke denne til å se filmer, og la VLC styre musikken.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Settepotet » tir 24.11.2009 10:07

Problemet mitt med iTunes er i bunn og grunn at det er bloatware. Det vil rett og slett for mye, og har blitt for stort. Et avspillingsprogram på 100MB er ikke nødvendig.

Tendensen til at folk fremdeles anbefaler iTunes fremfor å komme med andre alternativ er en gjenganger i mac miljøet. Trengte ikke mange søkene på google for å finne ut av det :) Så er ikke overrasket over utviklingen i denne tråden.

Cog var meget enkel og fin. Den har derimot endel problemer med å lese id-taggene korrekt, slik at sangtittel blir vist med kinesiske tegn :S Skal teste Vox når jeg kommer hjem.

Jeg kan se fordelen med iTunes når det gjelder album, spes med coverflow. Men med enkeltsanger, som ligger samlet i en mappe, så synes jeg den er forferdelig. Har prøvd å likt iTunes i mange år, også på PC. Men nei, programmet er ikke noe for meg. Er ikke alle som liker Winamp eller f.eks. :)

:edit: Ser nå at tråden er på side 2, så svarene mine er basert på side 1. :) Uansett:

Dette skal ikke være en krangel om iTunes. Jeg etterlyser et alternativ, og det må jo være lov. Musikken min ligger på egen disk, ettersom jeg dualbooter med Windows. Begge OS har altså lik tilgang til musikken, og alt jeg leter etter er en enkel avspiller som har playlists. Cog var nesten perfekt, og ser frem til å teste Vox. Jeg ser ingen grunn til å sette av tid til å reorganisere hele musikksamlingen min kun for iTunes. Den dagen jeg hopper helt og holdent til Mac, så skal jeg vurdere det.
medlem i 172 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav djw1z » tir 24.11.2009 10:19

Her går det i Itunes og Spotify :)

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Settepotet » tir 24.11.2009 10:38

medlem i 172 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Lars A. Gundersen » tir 24.11.2009 12:22

Settepotet skrev:Problemet mitt med iTunes er i bunn og grunn at det er bloatware. Det vil rett og slett for mye, og har blitt for stort. Et avspillingsprogram på 100MB er ikke nødvendig.

Å ja, det kom jeg til å huske på nå: jeg pleide også å sjekke filstørrelsen på mine programmer :-) , og gremmes hvis de var store, kaste ting, komprimere dem jeg brukte skjelden til en .sit fil (mac-verdens .zip ekvivalent lenge), bruke DiskDoubler, en liten sak som transparant pakket opp og ned programmer når du brukte dem.

Men nå har jeg konstant mellom 30 og 80 GB fri på harddisken. Hvorfor skulle det bry meg om iTunes er 10 eller 100 MB? I couldn't care less. Det som er viktig er heller ikke om iTunes har få men viktige eller mange og uviktige features, men om det er lett å bruke til det du vil. For meg: Er iTunes slik at jeg kan dra og slippe noen musikkfiler over dem og så spille dem av? Kan jeg importere en CD superlett og så spille den av? Kan jeg bla i musikken lett? Svarene på de spørsmålene er et ubetinget ja. Så jeg skjønner ikke den kritikken. Hvis du ikke vil bruke Podcast og integrasjon med Apple TV eller Home Sharing eller ditt og datt: så ikke gjør det. Bruk iTunes som en musikkavspiller. Slik ser iTunes ut mens jeg spiller musikk:
Bilde
WinAmp ser jo ut som bloatware i sammenlikning. :-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Settepotet » tir 24.11.2009 12:42

For å gjøre dette veldig enkelt. Som førsteposten tilsier, så ser jeg etter et alternativ til iTunes. Det vil si en lettvekstløsning, som ikke bygger biblioteker og har 23 funksjoner jeg aldri vil bruke. Jeg leter ikke etter grunner til å bruke iTunes.

iTunes i minimondus er jo bare en forvrenging av virkeligheten, for under der ligger jo hele itunes og surrer. Så den sammenligningen mellom Winamp og iTunes kun grunnet skinnet faller på sin egen urimelighet.

Men nå har jeg Cog, Vox og noen fler å velge mellom. Takk for tipsene til de som kom med det.
Sist endret av Settepotet den tir 24.11.2009 12:45, endret 1 gang
medlem i 172 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav T.B.Hansen » tir 24.11.2009 12:44

Det kunne jo hjelpe om de som spør om alternativer til Apple-programmer, sier klart fra om de er nybegynnere som trenger elementær opplæring for å unngå å rote ting til «Windows Style», eller om de har «data som hobby» og liker å finne komplekse løsninger på enhver oppgave...

Jeg, og sikkert mange andre her på forumet, går helst ut fra det første. Den siste gruppen bruker relativt sjelden Mac; de trives gjerne bedre med Linux.

Å råde den usikre nybegynneren til å velge programvare som krever mer oppmerksomhet enn oppgaven som skal løses, er såpass dårlig gjort at jeg synes «IT-ekspertene» bør tolerere at de av og til får råd beregnet på novisen.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]