Alternativ til Winamp e.l i OSX

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX (iTunes er utelukket)

Innleggav Settepotet » tir 24.11.2009 12:51

Er ITunes en hellig gral som av en merkelig grunn er det eneste som duger til MP3 avspilling i OSX?

Det må være lov å spørre om alternative avspillingsprogrammer til Mac, uten å bli stemplet som en naiv tulling som ikke gidder å knote med iTunes for å få det slik man vil. Jeg er en novise i OSX, det er sant. Hva som menes med å knote ting til 'Windows-style' aner jeg ikke, for sist jeg sjekket så er ikke det å etterspørre en elementær avspiller definert som knoting.

Hadde dette vært et Windowsforum, og jeg hadde lurt på alternativer til WMP, så hadde jeg ikke blitt forsøkt overtalt til å holde meg til WMP. Macentusiaster er en egen rase, det har jeg skjønt nå. :D
medlem i 173 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Runert » tir 24.11.2009 13:38

velkommen hit til forumet :-)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav T.B.Hansen » tir 24.11.2009 13:44

Dette forumet er fullt av spørsmål fra nybegynnere som ikke har skjønt at Mac har andre løsninger enn Windows, og som forsøker å finne Windows-lignende løsninger. I 99 av 100 tilfeller er dette bortkastet tid.

Hverken iTunes eller andre Apple-programmer er noen «hellig gral»; de er bare løsninger som lar brukeren utføre en gitt oppgave, uten å bruke tid på å planlegge og organisere. Oftest har de også muligheten til mer kompliserte løsninger, for den som gidder å bruke tid på sånt. Eller det finnes en «profesjonell» versjon til noen hundrelapper for de som har spesielle behov.

At Windows-brukere i større grad må lete etter egnet programvare, også for enkle basisoppgaver, er ikke akkurat noe argument mot Apple-programmene...

Du må forresten ikke glemme at de første innleggene dine viste at du ikke kjente alle mulighetene i iTunes, og at det du sa du ville oppnå faktisk lett kan gjøres i det programmet. Å karakterisere iTunes som «bloatware» — som underforstått stjeler ressurser — er også ganske merkelig. De fleste Mac-brukere har vel iTunes kjørende i bakgrunnen, uten at det på noen måte hemmer andre oppgaver.

Mange av de som skriver her har lang og bred erfaring, og store kunnskaper. Selv bruker jeg f.eks. Cog regelmessig til testing av lydfiler. Derfor vet jeg at det er et program med svært begrensede bruksmuligheter, som tvinger meg til å bruke mer tid på å organisere og lete etter musikk, enn å spille den. Derfor ville jeg aldri finne på å anbefale programmet til annet enn ting jeg vet ikke kan gjøres i iTunes (som f.eks. å spille av 24bits lydfiler før jeg evt konverterer dem til Apple Lossless). Om noen ba meg om råd angående et slikt program, ville jeg forsikre meg om at de visste hva de gjorde — fordi jeg kjenner begrensningene i Cog og mulighetene i iTunes. Gjorde jeg ikke det, ville jeg være en elendig og upålitelig rådgiver.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Hubro » tir 24.11.2009 13:55

@T.B.Hansen
Støtter deg :-)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Snire » tir 24.11.2009 14:37

Jeg liker både iTunes og iPhoto, men det er en ting som irriterer meg litt.
Media må importeres til programmene. WMP overvåker mapper og oppdager selv om filer har blitt lagt til eller fjernet, det samme med Picasa.
Hvorfor er ikke iTunes og iPhoto slik?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Settepotet » tir 24.11.2009 14:43

@TB Hansen

Jo, jeg skjønner argumentasjonen din, og er forsåvidt enig i det. Jeg blir kun frustrert fordi jeg etterspør alternativ, men kun blir pådyttet iTunes.

Men: jeg søker et alternativ til iTunes, og det er da liten vits i å forsøke å dytte det på meg. Vil jeg ha en enkel mikrobølgeovn på Elkjøp, lar jeg ikke selger prakke på meg en ovn med drøssevis av, for meg, unyttige og fordyrende ekstrafunksjoner.

Angående Cog (testet) and Vox (ikke testet ennå, kun sett screens), så passer de bedre for mitt bruk, enn det iTunes kan tilby. Sånn er det bare.

Og bare så det er sagt: jeg hadde aldri holdt ut med iTunes i Windows eller. :)
medlem i 173 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Hubro » tir 24.11.2009 14:52

Snire skrev:Jeg liker både iTunes og iPhoto, men det er en ting som irriterer meg litt.
Media må importeres til programmene. WMP overvåker mapper og oppdager selv om filer har blitt lagt til eller fjernet, det samme med Picasa.
Hvorfor er ikke iTunes og iPhoto slik?

Dette er jeg helt enig med deg i. Sansynligvis er det sånn fordi Apple ønsker å "styre" bruken av programmene i én retning. Hvis man f.eks, som det omtales om mye her, lar programmen gjøre alt automatisk er ikke dette noe problem. Men ønsker man selv å ha kontroll, må man altså gjøre de ekstra valgene om å oppdatere (eller importer/legge til).

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav trydl » tir 24.11.2009 14:57

Man kan jo skripte iTunes til å overvåke en mappe og automatisk legge referanser til nye sanger som legges inn dit i biblioteket.

Hvis Cog eller Vox gjør det du vil så er jo det fint. Hva med Songbird?
medlem i 250 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav svano » tir 24.11.2009 15:37

Om du vil begi deg ut på "et lite prosjekt" (avhenger av hvor erfaren du er med sånt) skal vel xmms la seg kompilere for osx. Har ikke gjort dette eller noe sånt med darwin (?) selv, så kan ikke gi noe hint i riktig retning der. Xmms er i hvert fall (eller var i min tid) linux sitt svar på winamp og oppfører seg veldig likt.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav T.B.Hansen » tir 24.11.2009 15:42

Hubro skrev:Sansynligvis er det sånn fordi Apple ønsker å "styre" bruken av programmene i én retning.

Apple ønsker bare å gjøre det enkelt for brukeren.

Jeg må innrømme at jeg egentlig ikke skjønner hva som er problemet. iTunes organiserer musikken i et svært oversiktlig system:

Musikk > iTunes > iTunes Music > Artist > Album > filnavn.filendelse

Dette er et helt normalt mappehierarki som et hvilket som helst program kan forholde seg til. Det er enklere og raskere å importere musikken i iTunes, enn å bygge opp samlingen manuelt.

I tillegg tilbyr iTunes altså enkle og fleksible sorteringssystemer uavhengig av denne mappestrukturen. Disse systemene kan man også bruke, selv om man velger å lage sin egen lagringsstruktur og ikke importerer filene fysisk til iTunes-systemet.

iTunes begrenser altså ikke mulighetene; det tilbyr noe i tillegg.

Jeg kan se at automatisk oppdatering av referanser kan ha mening om man velger å organisere musikken manuelt. For meg er det imidlertid ikke noe savn, siden jeg likevel lar iTunes organisere lagringen — og sparer svært mye tid på det.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Hubro » tir 24.11.2009 22:17

T.B.Hansen skrev:...iTunes organiserer musikken i et svært oversiktlig system:

Musikk > iTunes > iTunes Music > Artist > Album > filnavn.filendelse

Dette er et helt normalt mappehierarki som et hvilket som helst program kan forholde seg til.

Det har du helt rett i. Men selv har jeg helt fra jeg begynte å digitalisere musikksamlingen min valgt å starte med sjanger - litt sånn det er i en platebutikk, Sjanger > Artist > Album > filnavn. Og den gang var jeg ikke klar over hva taggs var og hvilken nytte det har i organiseringen av musikken. Det er helt klart med dagens musikkavspillere kan musikken (les sangene) i og for seg ligge i én og samme mappe - programmene klarer jo å hold orden. Det jeg liker litt er jo nå å kunne gå i Finder og se litt i musikk-mappa og se hvor mange jazz-plater eller hva jeg har av rocke-plater, uten å være avhengig av et musikk-avspillingsprogram. Men det er svært skjelden jeg gjør dette, så jeg kan sikker seriøst vurdere å la iTunes gjøre rydde-jobben for meg :-)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav eisa01 » tir 24.11.2009 22:44

Til dere som liker å organisere musikken selv i mappestrukturer, og dermed ikke har ID3-tagsene i orden:
Det finnes programmer som ordner dette veldig lett. The GodFather er et Windows-program jeg har brukt til dette. Du oppgir hvordan mappestrukturen din ser ut, og hva de forskjellige delene er. Musikken din blir tagget på 1-2-3.

Dette er en fordel uavhengig av om man vil bruke iTunes eller ikke, riktig tagget musikk er alltid en fordel.

Jeg vet dessverre ikke om noen godt mac-program til dette.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav bleu » tir 24.11.2009 23:06

XMMS er det nærmeste du kommer Winamp på OSX.

http://xmms.darwinports.com/

Krever litt jobb å få det inn men som sagt, det er nok det nærmeste du kommer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav Hubro » ons 25.11.2009 0:18

eisa01 skrev:Til dere som liker å organisere musikken selv i mappestrukturer, og dermed ikke har ID3-tagsene i orden...

Å, vi (i alle fall Jeg) har nå taggingen i orden. Album bilder også:-) Taggingen kommer jo med når en kjøper musikk, og lastes automatisk ved ripping. Men ofte endrer jeg sjangeren selv...

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Alternativ til Winamp e.l i OSX

Innleggav SRD » ons 25.11.2009 8:35

T.B.Hansen skrev:
Hubro skrev:Sansynligvis er det sånn fordi Apple ønsker å "styre" bruken av programmene i én retning.

Apple ønsker bare å gjøre det enkelt for brukeren.

Dette er nok neppe sant, de ønsker nok å tjene en gode del penger på dem også.

Jeg blir ganske frustrert over at veldig mange av svarene her inne bare er argumenter for Itunes, mens spørsmålet var alternativer til Itunes. Uansett hvor bra dere liker Itunes, så spør trådstarter etter et alternativ!

Jeg har brukt Mac i 2-3 år nå, og mitt største savn har hele tiden vært WimAmp. Jeg er helt enig med trådstarter om at Itunes ikke kan måle seg opp mot WinAmp, og jeg har dessverre ikke funnet noe tilsvarende til Mac. Og det er ikke bare for å kunne sotere sangene slik som jeg vil, jeg savner utseende til WinAmp, der en kunne ha hele biblioteket, EQ, og liste over sangene som ble spilt av oppe samtidig, uten å ha en haug med vinduer. Jeg savner også kø-funksjonen, og ett program som er mindre resurskrevende. Jeg har prøvd flere, VLC, Songbird, Cog, men har ikke blitt fornøyd enda. Så nå skal jeg prøve Vox, Picoplayer og Ecoute, mens jeg håper på at det snart kommer en ny MacAmp-versjon :) .
medlem i 204 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]