AirPort Express tatt kvelden?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

AirPort Express tatt kvelden?

Innleggav fhe » tir 24.11.2009 23:27

Hei,
De siste par dagene har jeg hatt store problemer med å spille av musikk via AE. Det virker som at den ikke klare å koble seg opp. Jeg får enten melding om at AE ikke kan kobles opp, eller så kan den spille av et spor fra en HD-lagret CD, men at lyden bare forsvinner under avspilling. Det skjer også at lyden forsvinner når det skiftes spor til neste melodi og ikke kommer tilbake selv om jeg ser i iTunes-vinduet at markøren fortsetter og at det skiftes spor når en melodi er slutt.

Dersom jeg i stedet for å spille via AE heller bare bruker MacBooks interne høyttaler er det ingen problemer.
Jeg anvender altså ekstern HD koblet til Airport Extreme med AE til stereoanlegget.
Jeg tar det digitale signalet ut fra AE til separat DAC og pussig nok kan jeg se at et eller annet signal når DAC-en som ellers har blinkende lamper dersom jeg ikke spiller.

Hvordan kan jeg vite om det er Extreme eller Express som er problemet?

Har prøvd rekonfigurasjon, resetting og omstart uten at det har hjulpet stort. Har også de samme problemene med Spotify over Airfoil.

Noen som vet svar?

Mvh/
Finn
medlem i 199 måneder
 

Re: AirPort Express tatt kvelden?

Innleggav Macini » tir 24.11.2009 23:36

Du burde sjekke om det er noen naboer som har begynt å bruke "din kanal" på det trådløse nettet. Da kan du oppleve slikt.
Skift kanal og se om det hjelper.
Det kan være at du har musikken på en ekstern disk koblet til Airport Extreme, du spiller av musikken med Mac book, du får da datattrafikk først fra MB til AE som sender dette tilbake til MB so igjen sender til AE som tilslutt sender til Airport Express, dette bruker båndbredde.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: AirPort Express tatt kvelden?

Innleggav fhe » tir 24.11.2009 23:46

Hei,
Med "min kanal", mener du da at noen andre er koblet opp på mitt nettverk? Det er jo passordbeskyttet. Eller er det andre type datakanaler? Hvordan er dete mulig å sjekke?
Går selve musikksignalet direkte fra Extreme til Express?
medlem i 199 måneder
 

Re: AirPort Express tatt kvelden?

Innleggav Macini » ons 25.11.2009 0:00

Med din kanal mene er jeg at det er mange kanaler som kan brukes på det trådløse, hvis du bruker kanal 1 og en nabo bruker kanal 1 blir det krasj.
Musikken går ikke direkte fra Extreme til Express, du gjør en forespørsel til Extremen som svarer med å sende musikken til Mac Book, som igjen sender lyden til Extremen som skal sende den til Expressen.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: AirPort Express tatt kvelden?

Innleggav fhe » ons 25.11.2009 0:22

Har byttet kanal fra Automatisk (11) til 9. Etter noen minutter har jeg ennå ikke opplevd de samme problemene. Kanskje det rett og slett funker?
I så fall: Tusen takk!

Mvh/
Finn
medlem i 199 måneder
 

Re: AirPort Express tatt kvelden?

Innleggav ofolde » tor 26.11.2009 17:19

Fremstår nok nå som et nek, men hvor finner jeg hvor jeg kan bytte kanal? Jeg har nemlig samme problemet som beskrevet her.
medlem i 220 måneder
 

Re: AirPort Express tatt kvelden?

Innleggav T.B.Hansen » tor 26.11.2009 17:33

AirPort-verktøy:

Manuell konfigurering > AirPort > Trådløst

Imidlertid har jeg selv hatt store problemer med dette de siste dagene, og er sikker på at alle innstillinger er optimale.

Har derfor en sterk mistanke om at det kan dreie seg om en bug i iTunes.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: AirPort Express tatt kvelden?

Innleggav fhe » tor 26.11.2009 19:54

Har ikke opplevd dette problemet etter at jeg byttet kanal. Problemet oppstod ganske plutselig, så at en eller annen ekstern påvirkning er tilstede er vel ikke usansynlig.
Jeg har imidlertid fortsatt en irriterende spraking eller knitring ved avspilling av spesielt pianomusikk. Jeg postet et innlegg om dette for en stund siden, men har ikke fått noen respons på dette forumet så et utbredt problem er vel ikke.

Mvh
medlem i 199 måneder
 

Re: AirPort Express tatt kvelden?

Innleggav fhe » lør 28.11.2009 17:50

Dersom man kobler en nettverkskabel mellom Extreme og Express, vil den da automatisk overstyre den trådløse overføringen, eller er det spesielle data som må konfigureres?
medlem i 199 måneder
 

Re: AirPort Express tatt kvelden?

Innleggav pooka » fre 25.12.2009 13:40

Dette har kanskje noe sammenheng med topic, men siden denne tråden er fersk, så satser jeg å spørre:

Jeg har selv en AE som jeg nå prøver å koble opp igjen etter å ha flyttet.
Har oppdatert siste firmware.

Utleier har en Dlink 624 med WPA-personal passord, kommer på nett med Macbooken (faller ut hvert 5minutt men det lever jeg med) så siden den er litt ustabil så tenkte jeg koble AE og macbook med Ethernet for å sette den opp.
Problemet er at etter AE er ferdig med å lyse gult (oppstart) så begynner den å blinke gult, Airport Verktøy finner AE, men når jeg trykker fortsett/manuell konfig så får jeg feilmelding
- "Forsikre deg om at den trådløse Apple-enheten er koblet til eller innenfor rekkevidde til maskinen eller koblet til via Ethernet, prøv igjen (-6753)"

Har prøvd å nullstille AE flere ganger, myk og hard.
Dette skjer gang på gang, har prøvd flere ethernet kabler, ingen nytte...
Noen som har tips?
Må jeg kanskje prøve koble direkte til routeren hos utleier for å få det til?

Når det gjelder det ustabile nettet, så er det bare macbooken min som sliter.
Andre PC'r jeg har prøvd her og iPhone har ikke dette problemet.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron