FLAC vs Apple lossless

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav svar » man 07.12.2009 14:22

DACMagic er også ett alternativ.
Skal vistnok være meget bra.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav fotojon » man 07.12.2009 15:11

Mange gode svar, takk takk!!

Blir nok en slik som Svar linket til.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav Uluen » man 07.12.2009 17:07

Jeg bruker en Beresford TC-7520 DAC med MBP-en (og Squeezebox), den driver AKG K 701 hodetelefonene ganske bra men vurderer en Benchmark DAC-1 USB i tillegg. Så kan 7520 ha permanent plass på skrivebordet.
Mange mener Beresford DAC-en er bedre enn DACmagic, med pengene tilbake garanti koster det ikke mer enn porto å teste de mot hverandre.
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav åttitre » man 07.12.2009 18:14

Ikke for å spore helt av, men stemmer det at FLAC ikke støttes i iTunes? Må da installere et 3-parts program for støtten? Så om man vil konsekvent bruke FLAC må man igjen bruke et annet program for støtten i iTunes!
medlem i 240 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav Uluen » man 07.12.2009 18:30

åttitre skrev:Ikke for å spore helt av, men stemmer det at FLAC ikke støttes i iTunes?
Ja desverre.

åttitre skrev:Må da installere et 3-parts program for støtten?
Det er egentlig ikke støtte for FLAC i iTunes uansett hva man gjør (men se under).

åttitre skrev:Så om man vil konsekvent bruke FLAC må man igjen bruke et annet program for støtten i iTunes!
Se over og under :)

Det finnes et verktøy for å "lure" iTunes til å gjenkjenne innholdet i FLAC "containeren", (Fluke), har du forsøkt det?

Selv gjør det meg ikke så mye, jeg bruker Max til å konvertere FLAC til Apple Lossless og legge dem til iTunes biblioteket men som regel spiller jeg musikk med Squeezebox og den tar FLAC.
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav fotojon » man 07.12.2009 19:06

har brukt det XLD som alle her anbefaler og gjort om FLAC til apple lossless.. fungerer smertefritt og gikk sykt fort.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav slagget » tir 08.12.2009 10:26

Nå er ikke dette spørsmålet direkte knyttet opp mot overskriften, men siden det er nevnt i tråden: Ser det er er noen som foreslår ekstern DAC via USB eller FireWire, er det noen som har erfaring med å benytte det optiske signalet fra line out? Mulig det er det du mener johnnygrandis ? Er dette signalet "usminket" ?
medlem i 183 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav darksheer » tir 08.12.2009 12:27

Lagringsplass er ikke så ekstremt billig egentlig. Ikke når det blir snakk om litt større mengder. Som du gjerne vil ha backup av i tillegg.

Jeg har så sinnsykt mye musikk. Vi snakker om bortimot 2TB av rippet MP3 i 320 kbit/s.

Å rippe dette på nytt til ALAC/FLAC vil vel mangedoble lagringsbehovet. Det skal jo også være en backup av dette tilgjengelig. Enten en RAID løsning, eller ekstra disker med backup.

DarkSheer

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav johnnygrandis » fre 11.12.2009 20:49

slagget skrev:Nå er ikke dette spørsmålet direkte knyttet opp mot overskriften, men siden det er nevnt i tråden: Ser det er er noen som foreslår ekstern DAC via USB eller FireWire, er det noen som har erfaring med å benytte det optiske signalet fra line out? Mulig det er det du mener johnnygrandis ? Er dette signalet "usminket" ?


Er rippinga gjort til ett Loosless format og du henter signalet ut Digitalt f.eks fra en AE med optisk toslink kabel koplet i Dac er det i hovedsak her lyden behandles videre.Så ja jeg vil kunne kalle det "usminket".

Lyden kan jo også taes ut analogt slik at du gjør bruk av den innebygde dacen i f.eks Airport Expressen men denne er av svært dårlig kvalitet.Mine erfaringer er at lyden tjener stort på å gå igjennom en dedikert Dac sett fra mitt audiophile ståsted.

John Atkinson om Airport Expressen:
http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple/

Edit,

Lydkjeden ser da slik ut hos meg.

Mac/Tunes>Trådløst til Airport Express>Optisk Toslink kabel>Dac>Preamp>Amp>Høyttalere

Hele sulamitten styres med en Iphone med Remote programmet, fungerer utmerket.

Edit2, Lyd ut fra Mac....
http://www.hifisentralen.no/forum/index ... ic=17833.0
medlem i 189 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav slagget » fre 11.12.2009 22:04

Takker for tilbakemelding :) En høyst interessant tråd på sentralen ja. Har bare skummet litt over den foreløpig, men planen min er å bruke min Macbook som kilde for musikk rippet i lossless format. Går ut i fra at når jeg tar det digitale signalet ut via toslink på macen så går ikke dette signalet via det innebygde lydkortet og skulle da i teorien være omtrent det samme signalet som på en CD ? Bruker en Primare SP31 som DAC
medlem i 183 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav Pisani » fre 11.12.2009 22:11

Jeg er nok også audiofil.. :)

Imacen er avspiller via squeezebox-Abrahamsen V6.0 DAC-Conrad Johnson forsterkere og Doxa Høyttalere...

Men råmateriale er musikk lagret FLAC..og en deikert DAC ?? = ja takk :)
medlem i 172 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav K M » fre 09.04.2010 23:16

Streamer musikk fra itunes til airport express, og har nå i tillegg kjøpt en squeezebox duet. (Har også investert i et komplett nytt stereoanlegg med ekstern dac) Startet med å rippe cdene mine i apple lossless. Finfin lydkvalitet, men oppdaget at squeezeboxen ikke støtter spoling fra det formatet, så jeg prøvde å rippe i aiff (altså ukomprimert) -Ble mildt sagt overrasket da jeg hørte forskjellen. Lyden er BETYDELIG bedre. Har lest att og frem på nett om lossless ditt og datt, og trodde ikke mine egne ører. Apple lossless påstås å være identisk med aiff eller waw lydmessig, men det er altså ikke min erfaring.
Prøvde å rippe noen sanger i både apple lossless og aiff for å sammenligne, og det ER forskjell. Har investert i et betydelig bedre anlegg enn jeg hadde, og for å være ærlig var det knapt hørbar forskjell på cd og mp3 på det gamle. -Men på et semi audiofilt anlegg som jeg har nå, er det altså hørbar forskjell på alac og aiff. Må ellers tilføye at jeg ikke er noen audiofil fanatiker.
De som ikke tror det er forskjell får prøve selv. Kan godt være i dekodingen forskjellen ligger, og ikke i selve formatet. Hva vet jeg. -Er uansett verdt å prøve flere formater til man er fornøyd før man går i gang med ripping.
Aberet oppi det hele er at jeg hadde rippet over 300 cder i apple lossless før jeg oppdaget dette, men nå bare må alt rippes i aiff.
medlem i 223 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav svar » fre 09.04.2010 23:45

Hvordan folk hører forskjell på 2 formater (lossless og ukomprimert) som er 100% bit-identiske er for meg fremdeles uklart.
Du testet Lossless filene og AIFF filene på nøyaktig samme annlegg, med samme dac?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav HenrikWL » lør 10.04.2010 10:08

Psykologisk bias. Eneste mulige forklaringen. Lydopplevelse skjer primært inne i hodet.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: FLAC vs Apple lossless

Innleggav SgtAlexx » lør 10.04.2010 13:02

Lossless fungerer på samme måte som en .zip-fil. Filen ligger komprimert på harddisken og blir "pakket ut" når den blir spilt av. Det er ingen komprimering som fjerner noe slik som i mp3, aac osv, men en ren "lossless" datakomprimering. Når du spiller av filen får du nøyaktig den informasjonen som den orginale wav, aiff, red-book cd-fila du startet med inneholdt.

Alt annet er nok innbildning.

Og forsåvidt den eneste måten å gjøre slike tester på er å gjøre en A/B/X-test. Har du bare sammenlignet to filer og du vet hvilken som er hvilken, så har du på ingen måte gjort en test som du kan lese noe ut av :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]