Ønske om Lavalier-mikrofon

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Ønske om Lavalier-mikrofon

Innleggav fengjis » søn 27.12.2009 2:53

Hei!

Jeg driver så smått med å lage filmer til forskjellige happenings på skolen (vgs), og fikk nytt hd-kamera til jul. Men kameraet har ikke noe mic-inngang, slik at jeg ikke får koblet til mikrofon. Lyden kommer bare fra kameraet, og høres veldig amatørslig ut. Men finnes det en trådløs mikrofon, der mottakeren kobles til mic-inngangen på macbook proen min? Det vil jo ikke gi lyd direkte oppå filmen, men det er jo en smal sak å legge på lydklippet senere. Tenkte å bruke lavalier mikrofoner til intervju og nyhetsanker-ting.

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Ønske om Lavalier-mikrofon

Innleggav drevis » man 28.12.2009 22:07

Hei,

Det finnes løsninger på problemet ditt, men de er forholdsvis kronglete og/eller dyre. Hvis det du ønsker er en trådløs live-løsning trenger du for det første en liten radiosender som overfører mikrofonsignalet - til en mottaker som plasseres ved mac'en. Disse kan kjøpes i de fleste butikker hvor de selger musikkinstrumenter og liveutstyr. Jeg vet at Shure selger en meget god pakkeløsning som også inneholder en lavaliermic for ca 7000 kr. Ja, det finnes nok billigere alternativ.

Sjekk imidlertid at mottakeren har innebygd fantommatning og tilhørende jack utgang. Hvis ikke vil du trenge en XLR til USB mikrofonadapter m/ fantommatning i tillegg. Dette fordi utgangsnivået fra en kondensatormic (som alle såkalte "mygger" er) er altfor lavt for mic-inngangen på mac'en og trenger å forsterkes på veien. Sjekk http://www.shure.com.

En annen mulighet er selvfølgelig å bruke kameraets innebygde mic til ambientsounds for så å legge på et "kommentatorspor" i etterkant med en enkel USB mic. Førstnevnte alternativ krever jo at du alltid må ha mac'en med på opptak og at du må holde deg innenfor en viss rekkevidde av den pga radiosignalene.

En tredje løsning, som jeg kanskje tror vil være den enkleste, er å bytte inn kameraet ditt (hvis det likevel er helt nytt) med en modell som har dedikert mikrofoninngang....


drevis
medlem i 227 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]