Pro tools - mac

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Pro tools - mac

Innleggav m.eve » fre 05.02.2010 12:54

Bruker pro tools le 6.4 på pc, men vil gå over til mac. Må jeg kjøpe en gammel mac for at dette skal fungere (Powermac G5?) eller oppgradere pro tools? Noen som vet. Eller vil det funke på en ny mac?
mvh :-/ nybegynner.
medlem i 170 måneder
 

Re: Pro tools - mac

Innleggav bungum » fre 05.02.2010 13:36

Du kan kjøpe en ny gammel mac og kjøre den gamle versjonen.
Men hva er vitsen med å bytte da? Den nyeste utgaven av Pro Tools er offisielt kompatibel med 10.6.1 til 10.6.2
Og Snow Leopard fra 10.5.5 og oppover. PPC er ikke lenger støttet av Pro Tools, jeg mener å huske at det er fra versjon 8.03 av PT og oppover.

Jeg vil kjøpt en nyere mac og oppgradert Pro Tools. Det koster ikke all verdens å oppgradere èn til to versjonnummer oppover. En ny mac derimot ? :-P
medlem i 181 måneder
 

Re: Pro tools - mac

Innleggav m.eve » fre 05.02.2010 14:02

Takk for svar, poenget med å bytte fra pc til mac er at pro tools fungerer langt fra optimalt med pc. stopper stadig opp med melding om CPU, Buffer size-problemer, etc.
Men selve programmet Pro tools er jeg veldig fornøyd med. Jeg vil bare ha et system hvor det funker uten å stoppe opp hele tida. Etter som jeg har skjønt fungerer pro tools bedre på mac, så sant man finner ut av hva som er kompatibelt.
Det lureste er kanskje å kjøpe en ny mac ja, og få oppgradert pro tools. ;)
medlem i 170 måneder
 

Re: Pro tools - mac

Innleggav BenJ » fre 05.02.2010 14:43

8.01 er siste versjon som funker på PPC.

Du har vel ikke en Digi001? Jeg spør fordi 6.4 er siste v som funker med den boksen. Og den er PCI og alle macer etter G4 har vel PCIe.

Hvis du har en MBox (original eller mbox2) så er siste versjoner: Mac OS X 10.5.8 (leopard) og ProTools 8.0.1. (8.0.1 kan kjøres på OS 10.6 også, Snow Leopard, men har da noen bugs som du må leve med. Hovedsakelig noen plugin -vinduer som har en merkelig gulfarge over seg.)

Siste versjon av Mac OS X som du kan kjøre PT 6.4 på er 10.3.9 (Panther).
Jeg tror nok du må ned på en G4 eller G5 da.
medlem i 173 måneder
 

Re: Pro tools - mac

Innleggav m.eve » fre 05.02.2010 16:00

Har Mbox, tror det er digi 001. Skjønner at det blir bakvendt å kjøpe en så gammel maskin som G4. Lurest er nok ny mac og ny pro tools. Men har bare ikke behov for å gå opp på "pro-nivå" når det gjelder pro tools.
medlem i 170 måneder
 

Re: Pro tools - mac

Innleggav BenJ » fre 05.02.2010 16:25

Hvis du har den originale mbox'en (ikke Mbox2) så bør du vite at Digidesign for kort tid siden sa at de dropper support for den fra PT v8.0.3!

Det betyr at du kunne ha jøpt f.eks en ny iMac m/intel prosessor og oppgradert til PT8 og du ville hatt en ekstremt kraftig maskin for PT, i forhold til PT på PPC. Men du vil få problemer etterhvert som det kommer nye versjoner av Mac OS X. En mulighet er selvfølgelig partisjonering av HD og ha to forskjellige oppstartdisker. Det er min løsning nå: Mac Pro, (orig) MBox, HD1: OS 10.6.2, HD2: OS 10.5.7/PT 8.0.1.

Orig MBox: http://homepage.mac.com/bradyb1234/ebay/GarageSale_1205458611_705.jpg
MBox2: http://www.digidesign.com/index.cfm?itemid=4893
Digi001: http://www.soundonsound.com/sos/dec99/articles/digi001.htm
medlem i 173 måneder
 

Re: Pro tools - mac

Innleggav Jostein A » fre 05.02.2010 17:30

m.eve skrev:...poenget med å bytte fra pc til mac er at pro tools fungerer langt fra optimalt med pc. stopper stadig opp med melding om CPU, Buffer size-problemer, etc.

Har du justert innstillingene under >settings>playback engine ? Med høy nok H/W - buffersize skal Protools LE snurre greit, selv på en treg PC. Hvis du kan leve med endel latency da, vel å merke.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Pro tools - mac

Innleggav skvåsj » man 08.02.2010 12:40

hei. Jeg har investert i en ny Imac med snow leopard-operativsystem. Er i gang med kjøp av Mbox2, som skal brukes med pro Tools. Har forstått det som at Pro Tools har en ny oppdatering som funker bra med Snow leopard, men er det noen kjente komplikasjoner i kombinasjonen Snow Leopard og Mbox2? Noe jeg burde vite før jeg kjøper meg Mbox2?

Har tidligere drevet med innspilling på Pc (Vista) med kombinasjonen Ableton Live og Edirol UA-20 lydkort, så er helt grønn når det kommer til Mac, Mbox og Pro Tools...

Blir meget takknemlig for kjapt svar.
medlem i 170 måneder
 

Re: Pro tools - mac

Innleggav Dorian » man 08.02.2010 14:36

Det er mange komplikasjoner i kombinasjonen mbox2 + intel mac, du bør ikke forvente å kunne bruke mboxen som et vanlig lydkort for annen lyd enn Pro Tools.
Problemene med at hele systemet låste seg har blitt løst, men ting fungerer fortsatt ikke veldig bra - du kan ta en kikk på duc.digidesign.com for å få et inntrykk av hva som foregår. Skal du bare bruke lydkortet til Pro Tools, og kjører annen lyd (itunes etc) gjennom det innebygde eller et annet lydkort kommer det nok til å fungere fint, og Pro Tools er jo et fantastisk program! =)

Jeg bruker mbox2 som lydkort både for Pro Tools og vanlig lyd, men opplever ofte (hver dag) at lyden henger seg, hakking, klikking osv i annen lyd enn Pro Tools, men har bare et sett høyttalere så jeg finner meg i det for å slippe å bruke de innebygde høyttalerene...


Tilbake til det opprinnelige spm: ville gått for å oppgradere Pro Tools også, det har kommet en god del spennende nyheter de siste 5-6 årene siden Pro tools 6.4 =) Sjekk at lydkortet er støttet i nye versjoner av protools hvis du har en gammel mbox.
medlem i 238 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]