Ekstern mikrofon til MBP og karaoke program?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Ekstern mikrofon til MBP og karaoke program?

Innleggav Billhater » søn 07.02.2010 12:42

Jeg har ei datter som liker å synge og kunne tenke seg å synge til CDer. Problemet er å få vekk vokalen som er fra før. Noen som har tips om billige eller gratis programmer til SL som kan gjøre dette? Det blir vel nærmest å regne som en karaoke funksjon?

Videre trenger vi vel en ekstern mic. Noen som har erfaring med micer som ikke koster skjorta og som kan kobles til en MBP tidlig 2008?

Jeg ser for meg at hun har et headset på hodet med sangen hun skal synge til. Til opptak duger vel QT?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Ekstern mikrofon til MBP og karaoke program?

Innleggav baba2 » søn 07.02.2010 13:47

Heisann!
Det blir nok en umulig oppgave å fjerne vokalsporet fra sanger. Ettersom alle original sporene er satt sammen i ett. Så du har både instrumenter og vokaler osv som er "oppå hverandre". Altså de har samme frekvensområder.
Og ettersom vokal har et dynamisk frekvensområde så hjelper det ikke å ta bort frekvenser i et gitt område, ettersom vokalene opptrer i ulike frekvensområder. Men hvis det er en sang med veldig "høy" vokal. Så kan det hjelpe å ta bort de øverste frekvensene slik at du får en mer dempet vokal i original sangen. Men dette er ikke løsningen jeg anbefaler.

Det jeg anbefaler er at du skaffer deg spotify. Der er det masse "sing along/karaoke" albumer. Jeg vil tippe at datteren vil finne sangene hun vil synge til der. For å spille inn så antar jeg at du har iLife? Da kan du bruke Garageband til å ta opp vokalen. Hvis du vil spille inn vokalen over karaokesporet. Så er det en ekstra utfordring. Det finnes et program "Audio HiJack Pro" som lar deg "kapre" lydstreamen til hvilketsom helst program. Det er selvsagt "fy fy" å ta opp hvis det er copyright på de sporene, som det sikkert er på spotify.

Men la oss si at du har fått tak i et karaoke spor. Så kan du bare dra den filen inn i garageband. Lage et nytt vokalsport. Dra karaokesporet litt ut, slik at det er en liten forsinkelse på et par sekunder slik at du får startet opptaket mens du spiller av sporet du skal synge til.


Sorry for rotete post :P
Si ifra hvis det er noe mer du trenger hjelp til :)
medlem i 200 måneder
 

Re: Ekstern mikrofon til MBP og karaoke program?

Innleggav Billhater » søn 07.02.2010 21:39

Ok, flott og takk! Skal prøve dette etter hvert. Skjønner at det er umulig å fjerne vokalen. Når det gjelder copyright, så er det jo bare til intern bruk.

Mikrofon får jeg tenke litt på. Er det ikke slik at MPB krever en bestemt type?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Ekstern mikrofon til MBP og karaoke program?

Innleggav Jensrask » søn 07.02.2010 21:48

Tror ikke den krever en bestemt type, men bare den er kompatibel med Mac OSX, så funker det. Jeg har nettop kjøpt en Audio Technica AT2020 Usb mikrofon, det er en kondenser, og ettersom jeg har fortstått det så er det ganske proft !

Kjøpte den på Amazon, fikk utrolige 76 % avslag da :)

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Ekstern mikrofon til MBP og karaoke program?

Innleggav SinWin » søn 07.02.2010 22:31

Poenget er at det ikke er micinngang på MacBook/MacBook Pro, men line in. Mao. kan du ikke kjøre en vanlig dynamisk mic inn på macen, det blir et for svakt signal.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Ekstern mikrofon til MBP og karaoke program?

Innleggav Trondn » søn 07.02.2010 23:17

Jeg har brukt mic og usb adapter fra Singstar til Sony Playstation 2 for å kunne ta opp vokal i garageband.
Gøy for ungene og billig løsning.

-T-
medlem i 197 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]