beste live synth for mac?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

beste live synth for mac?

Innleggav hammond » man 17.05.2010 17:55

Jeg er en som vanligvis har brukt Hammond på scenen. og likt det godt.

Har et hammond B3 som jeg har puttet i et nytt og mindre kabinett men har funnet ut at jeg ønsker meg en synth til og kose meg ytterligere.

så, enkelt og greit. jeg vil ha et midi keyboard, og min macbook som synth.

så, da er spørsmålet. hva er best?

jeg lurer på:

finnes det noen synther som egner seg til live bruk? og hvilke?
medlem i 176 måneder
 

Re: beste live synth for mac?

Innleggav Zzmukhan » man 17.05.2010 18:29

Når du foretrekker og investerer i B3 antar jeg at du har et øre for god lyd. Da vil du nok merke at softsynther foreløpig ikke kan måle seg med god hardware. Mange av dem låter svært bra, og hvis man kun arbeider med software og gode monitorer vil man ikke stusse over det. Men med en gang du får hardware inn i oppsettet vil du merke at noe mangler.

Derfor anbefaler jeg å kjøpe en god rack-synth til midi-keyboardet ditt. Finner du en god avtale brukt vil ikke dette være vesentlig dyrere enn software. F.eks fikk jeg en Roland JD-990 fra 93 som danker ut all software, til 3300. En Native Instruments softsynth ligger mellom 1500 og 2000, og ingen av dem er like anvendelige i forskjellige sammenhenger. Mitt kjøp var ingen usedvanlig god avtale, så hvis du leter rundt på finn eller ebay får du deg garantert noe fint.

Men for å svare på spørsmålet ditt:
Jeg har gode erfaringer med Arturia og Native Instruments, dette er selskaper som anses som ledende.

Hva du velger avhenger av hva du skal bruke det til. Hvis du er ute etter helt greie emulasjoner av vintage-synther har arturia mye bra. Minimoog-, ARP- og Jupiter-etterligningen deres er mye brukt.

Av NI er Massive svært god til lead og bass, men er en svært "elektronisk" synth. Den er ikke så organisk, men er en slager i elektronika. Dubstep-produsenter tyr ofte til Massive for god wobble-bass.

Absynth er etter mine erfaringer god til teksturer, pads, atmosfærer og lydprosessering. Den er semi-modulær og litt vanskelig å programmere enn Massive.

FM8 er den vanskeligste å programmere. Personlig synes jeg den kommer nærmest dybden i lyden fra en hardware. Den etterligner klassikeren DX7, selve symbolet på digitallyd, så det er lettere å gjenskape.

Produsentene har gode demoer på sidene sine, særlig NI. Ha i bakhodet at eksemplene er mastret til en lydkvalitet som låter betraktelig bedre enn det synthene låter rett fra macen. Dette viser at softsynth absolutt kan låte bra, særlig med hardware-prosessering. Så hvis du på død og liv må ha softsynth kan du med fordel kjøpe eksternt filter, delay, compressor, eq osv for å få bedre lyd.

Hvorvidt synthen fungerer live kommer først og fremst an på midi-interface og datakraft i macen din. Fordelen med hardwaresynth er at prosessoren i synthen ikke skal styre alt mulig annet i en mac samtidig.

Du kommer nok litt lenger hvis du formulerer hva du planlegger å bruke synthen til. Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: beste live synth for mac?

Innleggav hammond » tor 27.05.2010 10:14

Takker for svar! hyggelig og ha noen og diskutere dette med.

okay, la meg forklare mine tanker:

Jeg har b3 med leslie som er mitt hovedinstrument. Dette instrumentet bare elsker jeg og føler at jeg yter max av mitt beste når jeg spiller live.

men, tenker også at jeg kunne variert litt i ny og ne, spesielt til enkelte coverlåter, der det hadde vært artig med en del "80 talls lyder" mest til effekter og solo.

tanken var da at jeg har et midi keyboard, med macen. og at denne skal kun, operere en lettfattelig synth, som skal kunne velges på en enkel måte. mus er uaktuelt.
Programmering er og uaktuelt i en live situasjon.

i en live situasjon, så er brukergrensesnitt viktig. aller helst skulle man hatt trykkfølsom skjerm, og kunne fått "iphone" feelingen med og rett og slett trykke på det instrumenten man vil bytte til. :)

men, knapper på midi keyboardet gjør samme nytten.

lyder jeg er interessert i, er 70 og 80 talls synther,, piano, el piano, og clav og da mest til bruk i solo sammenheng.

orgel er ikke så interessant siden det mest sannsynlig ikke finnes noen B3 soft synther som faktisk overgår en original B3 fra 1961 :)

trompeter og simulering av gitarer og styr er heller ikke behov for.

musikken er normalt sett Band musikk. med gitar, sang , bass og trommer.typisk rock og blues og pop. :)
Sist endret av hammond den tor 27.05.2010 11:52, endret 1 gang
medlem i 176 måneder
 

Re: beste live synth for mac?

Innleggav HanZen » tor 27.05.2010 11:00

Beste synth-plugin/live-synth er uten tvil: Omnisphere fra spectrasonics:

http://www.spectrasonics.net/

Det ligger en mengde videoklipp som viser denne i bruk.

Svanzini 8-)
medlem i 225 måneder
 

Re: beste live synth for mac?

Innleggav starfckr » tir 03.08.2010 11:29

Godt svar fra Zzmukhan, og som han sier er det få softsynther som helt klarer å måle seg med hardwaresynther, rett og slett på grunn av den variansen som selve komponentene i hardwaresynthene skaper. Selv bruker jeg en blanding av softsynths og hardware.

Til livebruk vil jeg forøvrig anbefale ableton live, som er veldig enkelt å jobbe med i forhold til å kunne skru lydene på rappen ved hjelp av macrofunksjoner, pluss at selve grensesnittet i programmet er veldig enkelt å lære seg. De innebygde synthene i ableton live har også veldig mye potensiale, hvis man vet hvordan man programmerer de, selv om de ikke helt kan måle seg med gigantene på markedet.
medlem i 164 måneder
 

Re: beste live synth for mac?

Innleggav Hobbes » tir 03.08.2010 12:06

Omnisphere er meget bra! Og det med hardware vs. software er jeg ikke nødvendigvis helt enig i, og jeg har ekte Rhodes, Moog, Prophet og en analog Roland. Gode softsynther låter meget bra og det skal virkelig ikke undervurderes at man slipper ustabile analoge ting som kan gå ut av tune, og ikke minst vekten av det gamle utstyret. B3 vil man aldri kunne få samme følelsen av som the real thing, mest på grunn av leslien som står der og flytter luft

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]