Hvilket avspillingsprogram?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Hvilket avspillingsprogram?

Innleggav s_maurseth » fre 23.07.2010 21:43

Jeg er helt ny i mac verdenen og har akkurat mottatt en macmini. Jeg skal bruke den som et mediasenter var planen. Har skjønt det slik at det finnes flere programmer for å lagre og spille av musikk og jeg trenger tips om hvilke som er greie å bruke.
Jeg har en del ønsker til dette programmet.
Jeg vil gjerne lagre filene mine tapsfritt for avspilling i anlegget, gjerne på en ekstern harddisk.
Hvis jeg kan ta filene ut på en enkel måte i et komprimert format for bruk på f.eks iphone senere er det et stort pluss.
Jeg vil også ha mulighet til å styre programmet fra iphone uten å måtte slå på tv(som macen er koblet opp på).
Det må være så enkelt i bruk at mor også vil ta det i bruk;)

Hva er beste måte å koble opp en ekstern harddisk på? Har hørt at usb kan være en begrensende faktor med tanke på lydkvalitet??? Har tenkt å bruke optisk fra mac til forsterker som vil bli en Hegel h70 eller h100 er det den beste måten?

Mange spørsmål, men er veldig glad for svar om så bare på noen få:) Hilsen Svein-Roger
medlem i 164 måneder
 

Re: Hvilket avspillingsprogram?

Innleggav petrus764 » fre 23.07.2010 21:49

s_maurseth skrev:Hva er beste måte å koble opp en ekstern harddisk på? Har hørt at usb kan være en begrensende faktor med tanke på lydkvalitet???



Det er 100% bullshit. USB fungerer utmerket til eksterndisker, det er ikke det raskeste alternativet (USB 3.0, eSATA), men jeg tror ikke MacMini har noe av dette. Uansett så har det -INGENTING- å si for lydkvaliteten om harddisken er koblet til med USB, eSATA eller streamet via nettverk.

Optisk fungerer glimrende, ellers har vel nye MacMini HDMI hvis du foretrekker det.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Hvilket avspillingsprogram?

Innleggav s_maurseth » fre 23.07.2010 21:54

Ok, takk for svar. Den har kun en hdmi utgang, men den bruker jeg til tv. Så da må jeg vel bruke optisk til forsterkeren.
medlem i 164 måneder
 

Re: Hvilket avspillingsprogram?

Innleggav google » fre 23.07.2010 22:53

Til mediasenter, bruk Plex! http://www.plexapp.com/ Da får du et mediasenter som kjører alle formater du trenger (til og med komprimerte filer), programmet henter informasjon om filmer og serier fra imdb.com og ser helt fantastisk ut. Ta en på youtube!

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvilket avspillingsprogram?

Innleggav petrus764 » fre 23.07.2010 22:58

Evt. XBMC (Plex er basert på xbmc, men jeg liker xbmc best), der får du også XBMC remote til iPhone som kan styre XBMC via nettverket.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Hvilket avspillingsprogram?

Innleggav s_maurseth » lør 24.07.2010 12:40

Kan jeg bruke noen av disse programmene uten å måtte slå på tv. Bare ved å bruke iphone eller ipod?
medlem i 164 måneder
 

Re: Hvilket avspillingsprogram?

Innleggav petrus764 » lør 24.07.2010 13:09

så lenge PCen er på kan du bruke xbmc remote, men remote til itunes (gratis i appstore) fungerer nok hakket bedre til musikkavspilling.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]