HiFi vs Apple

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

HiFi vs Apple

Innleggav HiFiDude » fre 24.09.2010 22:56

Jeg er helt ny på apple fronten, og trenger råd om hvordan jeg skal få best mulig lydkvalitet ved å bruke Macbook som kilde. Jeg bruker nå en 4 meter lang usb kabel inn til DACen. Hvor skal jeg laste ned FLACfiler og hvilken mediaspiller er best iht lydkvalitet, og passer til appel.

Jeg har prøvd å streame lyden via AE, men det hakker. Jeg har lest at en usb kabel ikke klarer å føre over like bra kvalitet til DACen som optisk...

Er det noen som har noen gode råd?

Mvh
HiFiDuden
medlem i 163 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav hendelsesløysa » fre 24.09.2010 23:01

En ting skal du ha: AirPor Extreme med programmet AirFoil utenom. Her overfører du musikk og lyd fra Macen over nettverket: genialt!

Så vidt jeg vet (noen kan få lov å korrigere) så overføres lyden i Apple Lossless format (altså som FLAC). Superbra lyd.
medlem i 211 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav HiFiDude » fre 24.09.2010 23:08

Det hadde faktisk vært drømmen om dette fungerte. Jeg fikk faktisk prøve 2 stk fra eplehuset. Jeg satt opp et nettverk kun mellom macen og AE. Det hakket mye mindre da,
men jeg vil ha dette 100%.

Takker for svar..
medlem i 163 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » fre 24.09.2010 23:24

Hvor skal jeg laste ned FLACfiler og hvilken mediaspiller er best iht lydkvalitet, og passer til appel.

FLAC lager du selv av musikken din når du overfører den til maskinen.
Mediespiller jeg bruker er iTunes. Her har jeg lagt all musikken inn selv fra mine CD og formatet jeg bruker er Apple Lossless. Dette er så godt som likt med FLAC, men jeg har hørt at noen kan høre forskjell her. Jeg har ikke klart det selv, men kanskje jeg ikke har "dyrt nok" :-P utstyr til å kunne høre denne forskjellen.

Jeg har prøvd å streame lyden via AE, men det hakker. Jeg har lest at en usb kabel ikke klarer å føre over like bra kvalitet til DACen som optisk...

Jeg ville gått for optisk. Også utgangen på AE er optisk og jeg vil anbefale deg å bruke det om du ikke allerede har gjort det. Det skal IKKE hakke (som du så fint kaller det).


Så vidt jeg vet (noen kan få lov å korrigere) så overføres lyden i Apple Lossless format (altså som FLAC). Superbra lyd.

Lydformatet som blir sendt til AE er selvsagt avhengig av hvilket format lydfilen er i.
Det er selvsagt lossless overføring, men om filen er en 128 kbits Mp3 fil, så blir det selvsagt ikke særlig bra.
medlem i 165 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav HiFiDude » fre 24.09.2010 23:36

Jeg har prøvd 2 stk AE dette funket ikke perfekt. Det hakket......
Logitech er jo en mulighet, men syns den er veldig treig og tungvint. hmmmmmm.
medlem i 163 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav svar » fre 24.09.2010 23:55

alter@gooogle.mehihihi: Det er ikke mulig å høre forskjell på Flack og Apple Lossless.
Formatene er i prinsippet mye det samme.
Vist noen mener de hærer forskjell, har de en dålig Flack eller AppleLossless dekoder.

Det ultimate valget for trådløs lyd i hele huset, uten å måtte være avhengig av iTunes, er Sonos. Men det koster da....

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav 4matic » lør 25.09.2010 0:12

@hendelsesløysa

Du sier man skal/må ha Airport Extreme. Må man egentlig det?

Kjørte Trådløst fra min iMac til Airport Express uten hakking.....

Fikk i dag i posten en Airport Express, dette fordi min router fra Telenor var helt håpløs for å si det mildt.

Men, som du sier, med Airport Express og tilhørende monster kabler, så låter dette knall ;)

Ripper all musikk i Apple Lossless..... :-)

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav andreas.henrik » lør 25.09.2010 0:59

Kan være at det er mange andre trådløstnett i området som bruker samme kanal (typisk channel 11). Prøv å endre dette, for kvaliteten på trådløsnettet vil jo påvirke overføringshastigheten for musikk til Airport Express. Håper det kan hjelpe :)
medlem i 212 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav hendelsesløysa » lør 25.09.2010 17:16

Jeg har heller aldri opplevd hakking. Jeg har 2 stk. Airporter i to ulike rom, aldri problemer noen sinne med super lyd.

Prøv å bytte kanal, evt. sjekk om det hakker om du bruker nettverkskabel bare for å sjekke om det er noe galt med utstyret ditt.

Jada, sånn er det. God helg! Jada!
medlem i 211 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav T.B.Hansen » lør 25.09.2010 18:34

HiFiDude skrev:Jeg har prøvd 2 stk AE dette funket ikke perfekt. Det hakket......

Hakkingen skyldes forstyrrelser fra andre nettverk, fra trådløse dingser av ulikt slag eller fra mikrobølgeover — eller det kan skyldes bygningsmessige forhold.

Last ned et program som finner trådløse nettverk og viser hvilke kanaler de sender på. Åpne AirPort-verktøy og sett kanal manuelt til en som er ledig der du bor. Hvis alle kanaler er i bruk, velger du en som har få brukere — fortrinnsvis kanal 1 eller 5.

Sørg for at du har færrest mulig andre trådløse dingser i huset. Alle slike sender på 2,4 MHz-båndet og kan forstyrre nettverk. du ha noen, sørg for at senderne er plassert lengst mulig unna AirPort og annet dataustyr. Det samme gjelder mikrobølgeovner.

Disse forholdsreglene burde eliminere de aller fleste forstyrrelser. Dersom du fortsatt har problemer, kan det skyldes forhold i selve huset. Da hjelper det gjerne å flytte litt på AirPort Express, router eller Mac. Det kan ofte hjelpe med noen få centimeter. I enkelte tilfeller, i «håpløse» bygninger, kan det hjelpe med flere APEer plassert rundt omkring som «signalforsterkere» — men i en vanlig leilighet eller et trehus skulle dette sjelden være nødvendig.

Jeg bruker nå en 4 meter lang usb kabel inn til DACen. Hvor skal jeg laste ned FLACfiler og hvilken mediaspiller er best iht lydkvalitet, og passer til appel.

Hvis du ikke opplever støy (brumming) med USB, er det en helt grei løsning. Optisk kabel er garantert støyfri; den dannet et galvanisk skille mellom Mac og DAC.

USB er vanligvis begrenset til 16 bit/48 kHz («CD-kvalitet»). 16-bits begrensningen gjelder også AirPort. Skal du spille FLAC med 24-bits oppløsning, må du bruke optisk kabel.

Det er imidlertid ingen hørbar forskjell på FLAC og Apple Lossless (ALAC), som kan sendes over AirPort. Flere blindtester viser også at det er vanskelig å høre forskjell på god MP3 eller AAC (fra iTunes Music Store) og original CD-lyd.

iTunes er etter min mening den suverent beste musikkspilleren til Mac. Den støtter ikke FLAC, men det er enkelt og uproblematisk å konvertere FLAC til ALAC med gratisprogrammet XLD. Ønsker du på død å liv å bruke FLAC, har du f.eks. Cog. Dette er et ganske primitivt program i forhold til iTunes.

Lydkvaliteten er maksimal, både fra iTunes og fra andre programmer. Pass bare på at du skrur av alle former for «lydforbedring» — dette gjør gjerne lyden grøtete (noen synes dette er mer behagelig å høre på).

Skal du sende lyd fra andre programmer over AirPort Express eller Apple TV, trenger du programmet Airfoil. Koster et par hundrelapper, og er mer enn verdt det.

Høykvalitets FLAC kan kjøpes f.eks. fra Linn Records. Både FLAC og ALAC tilbys over nett fra Bowers & Wilkins. Utvalget er ikke enormt, og det er mest klassisk.

Piratkopiert FLAC kan sikkert lastes ned mange steder, men her er du ikke garantert god lydkvalitet. I beste fall er det kopiert fra CD — men ofte dreier det seg rett og slett om konverterte MP3-filer. Å gjøre om MP3 til FLAC gir ikke bedre lydkvalitet.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav kjetil02 » lør 25.09.2010 18:53

T.B.Hansen skrev:
HiFiDude skrev:Jeg har prøvd 2 stk AE dette funket ikke perfekt. Det hakket......

Hakkingen skyldes forstyrrelser fra andre nettverk, fra trådløse dingser av ulikt slag eller fra mikrobølgeover — eller det kan skyldes bygningsmessige forhold.


Ikke hvis det er en DACmagic. Er det en slik en du har, TS?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav flybaba » lør 25.09.2010 21:07

Kan anbefale Sonos på det varmeste! Det er helt fantastisk og fungerer knirkefritt! Har de fem rom her i huset, og det er rett og slett som en drøm når man vil høre på musikk :)
medlem i 184 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav T.B.Hansen » søn 26.09.2010 15:05

kjetil02 skrev:Ikke hvis det er en DACmagic. Er det en slik en du har, TS?

Dette må du nesten forklare nærmere. Har selv en DacMagic, og har hverken merket eller hørt at den skulle føre til problemer med streaming. Kan heller ikke se hvordan dette skulle kunne skje...

flybaba skrev:Kan anbefale Sonos på det varmeste! Det er helt fantastisk og fungerer knirkefritt! Har de fem rom her i huset, og det er rett og slett som en drøm når man vil høre på musikk

Sonos oppretter sitt eget nettverk på 5 MHz-båndet, og slipper derfor unna forstyrrelsene et vanlig datanettverk sliter med.

Til gjengjeld er det et lukket system, der musikkspillingen er adskilt fra alle de multimediafunksjonene man kan få med en datamaskin inne i bildet.

Prisen er også veldig mye høyere enn databaserte løsninger for musikk- og mediestreamning.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav kjetil02 » søn 26.09.2010 15:14

T.B.Hansen skrev:
kjetil02 skrev:Ikke hvis det er en DACmagic. Er det en slik en du har, TS?

Dette må du nesten forklare nærmere. Har selv en DacMagic, og har hverken merket eller hørt at den skulle føre til problemer med streaming. Kan heller ikke se hvordan dette skulle kunne skje...


Det er jo kjempebra for deg! Selv fikk jeg det ikke til å funke med optisk overføring fra AE til DacMagic. Den klarte ikke å holde på synkroniseringen mellom de to, og måtte stadig resynke. Eller noe sånt. Sendte mail frem og tilbake til både Cambridge og Rogue Amoeba, og fikk de svarene som jeg la inn i denne tråden her:

viewtopic.php?p=2088344#p2088344

Mulig problemene er løst nå via software fra Apple eller RA, jeg har ikke brukt denne oppkoblingsmetoden på veldig lenge.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: HiFi vs Apple

Innleggav T.B.Hansen » søn 26.09.2010 15:54

kjetil02 skrev:Selv fikk jeg det ikke til å funke med optisk overføring fra AE til DacMagic. Den klarte ikke å holde på synkroniseringen mellom de to, og måtte stadig resynke. Eller noe sånt. Sendte mail frem og tilbake til både Cambridge og Rogue Amoeba, og fikk de svarene som jeg la inn i denne tråden her

Det står faktisk klart i svaret du fikk at problemet ikke har noe med DacMagic å gjøre.

Det jeg tror CA sikter til her, er et problem som oppsto etter en oppdatering av iTunes/AirTunes for en tid siden. Kort sagt måtte man av og til starte en låt på nytt for å få lyd. Dette gjaldt både AirPort Express og Apple TV, uavhengig av DAC. Sannsynligvis var det en bug i en oppdatering av iTunes/AirTunes, som Apple fikset såsnart den ble oppdaget.

Avbrudd/forstyrrelser ved streaming over nettverk oppstår helt uavhengig av om du bruker optisk eller analog forbindelse mellom APE og musikkanlegget. Som sagt skyldes det at andre nettverk, trådløse dingser o.l. bruker samme sendefrekvens. Og både før den nevnte oppdateringen og etter bugfiksen starter musikken automatisk etter slike avbrudd; uavhengig av om du bruker optisk + DAC eller analog kabel fra APE.

Det dreide seg altså ikke om hardwarefeil, hverken i AirPort Express eller DacMagic (som jeg forøvrig ikke hadde den gangen).

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Neste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron